(Bloomberg) — American Airlines Group Inc. stängde ett lån på 5.48 miljarder dollar till det amerikanska finansdepartementet, vilket ökade sin pool av kontanter för att hjälpa till att finansiera verksamheten tills efterfrågan på resor börjar återvända. Kreditfaciliteten, med stöd av Americans lojalitetsprogram, ökade från ursprungliga $4.75 miljarder mål efter att rivaler som Delta Air Lines Inc. och Southwest Airlines Co. valde bort fonderna och de återstående pengarna omfördelades. American kan få så mycket som 2 miljarder dollar mer när medlen justeras en andra gång nästa månad, enligt en lagstadgad anmälan på fredag. Affären gör American till den första stora operatören att utnyttja amerikanska lån som ingick i Cares Act på 2 biljoner dollar för ekonomisk befrielse från coronavirus-pandemin. Som en del av den federala räddningen fick amerikanska flygbolag tidigare 25 miljarder dollar i lönestöd, till stor del i anslag, medan amerikanska fick 5.8 miljarder dollar. Kongressen diskuterar om man ska förlänga lönestödet, som löper ut i slutet av månaden, i ett försök att undvika djupa uppsägningar i branschen. "Vi arbetar för att samla in och spara så mycket pengar som möjligt under Covid-19-pandemin," amerikansk. sa i ett meddelande till anställda på fredagen. "Dagens åtgärder hjälper oss att stärka vår långsiktiga likviditet tills efterfrågan återvänder." Bygger CashU.S. Flygbolag som drabbats av coronavirus-pandemin har byggt upp kontanter genom aktieförsäljning och lån, eftersom antalet passagerare är cirka 70 % lägre än för ett år sedan. Flygbolag har också parkerat flygplan, minskat flygscheman och bett tusentals anställda att gå i pension i förtid eller ta ledigt för att ytterligare minska utgifterna. Amerikanska federala lån har en ränta på cirka 3.5 procentenheter över London Interbank Offered Rate. Dessutom kommer statskassan att erhålla teckningsoptioner för 43.8 miljoner aktier i flygbolaget. American är förhindrad att betala utdelningar eller köpa tillbaka aktier under lånets löptid. Fort Worth, Texas-baserade flygbolag, det mest skuldsatta stora amerikanska flygbolaget, sa nyligen att dess lånekostnader under det statliga programmet skulle vara ungefär hälften av vad som skulle kunna vara uppnås genom andra finansieringskällor. Delta och United Airlines Holdings Inc. har vardera lånat miljarder dollar i privata affärer med stöd av deras lojalitetsprogram. American drog 550 miljoner dollar från den nya federala finansieringen, enligt anmälan. Företaget slutförde också en tidigare annonserad försäljning på 1.2 miljarder USD i sedlar.(Uppdateringar med företagskommentar i fjärde stycket.)För fler artiklar som denna, besök oss på bloomberg.comPrenumerera nu för att ligga steget före med den mest pålitliga affärsnyhetskällan.© 2020 Bloomberg LP,
(Bloomberg) — American Airlines Group Inc. stängde ett lån på 5.48 miljarder dollar till det amerikanska finansdepartementet, vilket ökade sin pool av kontanter för att hjälpa till att finansiera verksamheten tills efterfrågan på resor börjar återvända. Kreditfaciliteten, med stöd av Americans lojalitetsprogram, ökade från ursprungliga $4.75 miljarder mål efter att rivaler som Delta Air Lines Inc. och Southwest Airlines Co. valde bort fonderna och de återstående pengarna omfördelades. American kan få så mycket som 2 miljarder dollar mer när medlen justeras en andra gång nästa månad, enligt en lagstadgad anmälan på fredag. Affären gör American till den första stora operatören att utnyttja amerikanska lån som ingick i Cares Act på 2 biljoner dollar för ekonomisk befrielse från coronavirus-pandemin. Som en del av den federala räddningen fick amerikanska flygbolag tidigare 25 miljarder dollar i lönestöd, till stor del i anslag, medan amerikanska fick 5.8 miljarder dollar. Kongressen diskuterar om man ska förlänga lönestödet, som löper ut i slutet av månaden, i ett försök att undvika djupa uppsägningar i branschen. "Vi arbetar för att samla in och spara så mycket pengar som möjligt under Covid-19-pandemin," amerikansk. sa i ett meddelande till anställda på fredagen. "Dagens åtgärder hjälper oss att stärka vår långsiktiga likviditet tills efterfrågan återvänder." Bygger CashU.S. Flygbolag som drabbats av coronavirus-pandemin har byggt upp kontanter genom aktieförsäljning och lån, eftersom antalet passagerare är cirka 70 % lägre än för ett år sedan. Flygbolag har också parkerat flygplan, minskat flygscheman och bett tusentals anställda att gå i pension i förtid eller ta ledigt för att ytterligare minska utgifterna. Amerikanska federala lån har en ränta på cirka 3.5 procentenheter över London Interbank Offered Rate. Dessutom kommer statskassan att erhålla teckningsoptioner för 43.8 miljoner aktier i flygbolaget. American är förhindrad att betala utdelningar eller köpa tillbaka aktier under lånets löptid. Fort Worth, Texas-baserade flygbolaget, det mest skuldsatta stora amerikanska flygbolaget, sa nyligen att dess lånekostnader under det statliga programmet skulle vara ungefär hälften av vad som skulle kunna vara uppnås genom andra finansieringskällor. Delta och United Airlines Holdings Inc. har vardera lånat miljarder dollar i privata affärer med stöd av deras lojalitetsprogram. American drog 550 miljoner dollar från den nya federala finansieringen, enligt anmälan. Företaget slutförde också en tidigare annonserad försäljning på 1.2 miljarder USD i sedlar.(Uppdateringar med företagskommentar i fjärde stycket.)För fler artiklar som denna, besök oss på bloomberg.comPrenumerera nu för att ligga steget före med den mest pålitliga affärsnyhetskällan.© 2020 Bloomberg LP
,