(Bloomberg Opinion) — Covid-19 har rasat underhållningsindustrin på sätt som hotar att lämna permanenta spår. Nu har företagsjättar som Comcast Corp. och AT&T Inc. som har satsat sin framtid på utrymmet – från tv och film, till nöjesparker och sportevenemang – står inför ett obekvämt val: dra sig tillbaka eller håll kursen mot ökande investerarskräck. Comcast, kabeljätten som förvärvade NBCUniversals TV-nätverk, film studio och nöjesparker 2013, är nu målet för en aktiv aktieägare, Nelson Peltz's Trian Fund Management. Hedgefonden är känd för att pressa onödigt skrymmande företag att banta ner genom att avskaffa sina svagaste tillgångar. I det här fallet skulle det vara NBCUniversal såväl som Sky, Comcasts nyligen förvärvade europeiska satellit-TV-enhet. Förra året lockade AT&T också en aktivist, Elliott Management Corp., som bekymrade sig om banan för sin egen satellit-TV och Hollywood-tillgångar. Vad de två kampanjerna verkar ha gemensamt är en önskan att bättre förstå en sammanblandning av företag som genomgår seismiska förändringar som sedan dess har drabbats allvarligt av pandemin. Disney, Universals nöjesparkskonkurrent, sa på tisdag att de skulle släppa 28,000 XNUMX arbetare från USA parker. Allt kommer när mediamogulerna som byggde upp branschens höga konglomerat lämnar scenen. AT&T:s långvariga ledare, Randall Stephenson, 60, överlämnade tyglarna till hans nr. 2 i juli, medan Walt Disney Co.s Bob Iger, 69, klev åt sidan i februari. Ett anmärkningsvärt undantag är Comcasts vd Brian Roberts; han är 61, och det har ännu inte pratats om hans pensionering. Trian Fund kan göra oväsen eller artiga förslag i hopp om att påverka Comcasts strategi, men verkligheten är att Roberts är oberörbar. Han har utsetts till VD Comcast på livstid - så säger företagets mycket ovanliga bolagsordning: Ordföranden ska vara Mr. Brian L. Roberts om han är villig och tillgänglig att tjäna. … VD ska vara Mr. Brian L. Roberts om han är villig och tillgänglig att tjäna. Så länge som Mr. Brian L. Roberts ska vara VD, han ska också vara VD för bolaget. Dessa juridiskt bindande villkor förstärks av Comcast-aktiernas dubbelklassstruktur. Det ger Roberts 33% av rösterna över 214 miljarder dollar, som började som ett litet kabelsystem i Mississippi under hans bortgångne far, Ralph Roberts. Problemet är att den yngre Roberts imperiumbyggande har fått en törn av pandemin. Coronaviruset gör människor mycket mindre ivriga att besöka biografer och nöjesparker. I en Morning Consult-undersökning denna månad visade 37 % av USA vuxna sa att det skulle ta mer än sex månader att känna sig bekväma med att gå på bio igen, och 42 % sa samma sak för nöjesparker. Covid-19 har också stört sportligor, skjutit upp OS och gjort det svårt att filma och hålla scheman på rätt spår för nya TV-program och filmer. Annonsörernas efterfrågan har också torkat ut. Mitt i allt detta fortsätter streamingkrigen att spela ut, med NBC:s nya Peacock-app som bleknar bakom Netflix Inc. och Disney+. Sky, som Comcast brottades från Disney och Fox för mindre än två år sedan, har också gjort sig besviken. Craig Moffett, analytiker för MoffettNathanson LLC, uppskattar att Sky nu är värt 10.5 miljarder dollar, ungefär en femtedel av vad Comcast betalade. Det är dock en annan historia för Comcasts gamla verksamhet. Ökad användning av streaming-videotjänster och det ökande antalet smarta enheter per hushåll driver fler människor att söka internettjänster och högre hastigheter. Comcast registrerade 800,000 815,000 internetabonnenter under det första halvåret, vilket nästan kompenserade för de XNUMX XNUMX privata betal-TV-kunder som det förlorade under den tiden. Enheten genererade 61 % av Comcasts intäkter under junikvartalet och 77 % av dess justerade Ebitda. Aktieägarna gillar verkligen den här verksamheten, precis som de föredrar AT&T:s trådlösa verksamhet framför HBO Max gambit. Båda företagen försöker hävda att det finns ett symbiotiskt förhållande mellan de två sidorna av deras verksamhet – kommunikation och underhållning – men det är bara inte så övertygande. Ändå kan mediemoguler, i sin strävan efter makt, helt enkelt inte sluta köpa saker de inte behöver. Ett alternativ är att spinna av NBCUniversal och Sky, befria dem från en del skulder – som Comcast-kabel kan axla – och låta dem investera obehindrat i innehåll och streaming. Comcast skulle då kunna spendera mer på aktieåterköp och kanske expandera ytterligare till mobil 5G-tjänst. I år var en påminnelse om den viktiga roll underhållning spelar i människors liv, och hur mycket den saknas när vi inte kan ha den. Trots det är branschens nutid och framtid oroande. Det kan vara dags för Comcast att rulla krediterna på sin Hollywood-film - men lycka till med att övertala Roberts. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s åsikter och dess ägare. Tara Lachapelle är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker verksamheten underhållning och telekommunikation, samt bredare affärer.
(Bloomberg Opinion) — Covid-19 har rasat underhållningsindustrin på sätt som hotar att lämna permanenta spår. Nu har företagsjättar som Comcast Corp. och AT&T Inc. som har satsat sin framtid på utrymmet – från tv och film, till nöjesparker och sportevenemang – står inför ett obekvämt val: dra sig tillbaka eller håll kursen mot ökande investerarskräck. Comcast, kabeljätten som förvärvade NBCUniversals TV-nätverk, film studio och nöjesparker 2013, är nu målet för en aktiv aktieägare, Nelson Peltz's Trian Fund Management. Hedgefonden är känd för att pressa onödigt skrymmande företag att banta ner genom att avskaffa sina svagaste tillgångar. I det här fallet skulle det vara NBCUniversal såväl som Sky, Comcasts nyligen förvärvade europeiska satellit-TV-enhet. Förra året lockade AT&T också en aktivist, Elliott Management Corp., som bekymrade sig om banan för sin egen satellit-TV och Hollywood-tillgångar. Vad de två kampanjerna verkar ha gemensamt är en önskan att bättre förstå en sammanblandning av företag som genomgår seismiska förändringar som sedan dess har drabbats allvarligt av pandemin. Disney, Universals nöjesparkskonkurrent, sa på tisdag att de skulle släppa 28,000 XNUMX arbetare från USA parker. Allt kommer när mediamogulerna som byggde upp branschens höga konglomerat lämnar scenen. AT&T:s långvariga ledare, Randall Stephenson, 60, överlämnade tyglarna till hans nr. 2 i juli, medan Walt Disney Co.s Bob Iger, 69, klev åt sidan i februari. Ett anmärkningsvärt undantag är Comcasts vd Brian Roberts; han är 61, och det har ännu inte pratats om hans pensionering. Trian Fund kan göra oväsen eller artiga förslag i hopp om att påverka Comcasts strategi, men verkligheten är att Roberts är oberörbar. Han har utsetts till VD Comcast på livstid - så säger företagets mycket ovanliga bolagsordning: Ordföranden ska vara Mr. Brian L. Roberts om han är villig och tillgänglig att tjäna. … VD ska vara Mr. Brian L. Roberts om han är villig och tillgänglig att tjäna. Så länge som Mr. Brian L. Roberts ska vara VD, han ska också vara VD för bolaget. Dessa juridiskt bindande villkor förstärks av Comcast-aktiernas dubbelklassstruktur. Det ger Roberts 33% av rösterna över 214 miljarder dollar, som började som ett litet kabelsystem i Mississippi under hans bortgångne far, Ralph Roberts. Problemet är att den yngre Roberts imperiumbyggande har fått en törn av pandemin. Coronaviruset gör människor mycket mindre ivriga att besöka biografer och nöjesparker. I en Morning Consult-undersökning denna månad visade 37 % av USA vuxna sa att det skulle ta mer än sex månader att känna sig bekväma med att gå på bio igen, och 42 % sa samma sak för nöjesparker. Covid-19 har också stört sportligor, skjutit upp OS och gjort det svårt att filma och hålla scheman på rätt spår för nya TV-program och filmer. Annonsörernas efterfrågan har också torkat ut. Mitt i allt detta fortsätter streamingkrigen att spela ut, med NBC:s nya Peacock-app som bleknar bakom Netflix Inc. och Disney+. Sky, som Comcast brottades från Disney och Fox för mindre än två år sedan, har också gjort sig besviken. Craig Moffett, analytiker för MoffettNathanson LLC, uppskattar att Sky nu är värt 10.5 miljarder dollar, ungefär en femtedel av vad Comcast betalade. Det är dock en annan historia för Comcasts gamla verksamhet. Ökad användning av streaming-videotjänster och det ökande antalet smarta enheter per hushåll driver fler människor att söka internettjänster och högre hastigheter. Comcast registrerade 800,000 815,000 internetabonnenter under det första halvåret, vilket nästan kompenserade för de XNUMX XNUMX privata betal-TV-kunder som det förlorade under den tiden. Enheten genererade 61 % av Comcasts intäkter under junikvartalet och 77 % av dess justerade Ebitda. Aktieägarna gillar verkligen den här verksamheten, precis som de föredrar AT&T:s trådlösa verksamhet framför HBO Max gambit. Båda företagen försöker hävda att det finns ett symbiotiskt förhållande mellan de två sidorna av deras verksamhet – kommunikation och underhållning – men det är bara inte så övertygande. Ändå kan mediemoguler, i sin strävan efter makt, helt enkelt inte sluta köpa saker de inte behöver. Ett alternativ är att spinna av NBCUniversal och Sky, befria dem från en del skulder – som Comcast-kabel kan axla – och låta dem investera obehindrat i innehåll och streaming. Comcast skulle då kunna spendera mer på aktieåterköp och kanske expandera ytterligare till mobil 5G-tjänst. I år var en påminnelse om den viktiga roll underhållning spelar i människors liv, och hur mycket den saknas när vi inte kan ha den. Trots det är branschens nutid och framtid oroande. Det kan vara dags för Comcast att rulla krediterna på sin Hollywood-film - men lycka till med att övertala Roberts. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s åsikter och dess ägare. Tara Lachapelle är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker verksamheten underhållning och telekommunikation, samt bredare affärer.
,