Atlas Air Worldwide Holdings (NASDQ: AAWW) rapporterade förra veckan en åttafaldig ökning av justerad nettovinst och 25 % mer omsättning under det tredje kvartalet jämfört med förra året, men kommer inte att ge tillbaka 406 miljoner dollar i akut coronavirus-hjälp i USA regeringen var avsedd för finansiellt misshandlade flygbolag att behålla arbetare. Helfraktfartyget och flygplansuthyraren kvalificerade sig helt för de federala fonderna eftersom det inte fanns någon garanti för att flygfraktmarknaden skulle blomstra vid den tiden, programmet var inte behovsbaserat och pengarna gick mot anställdas ersättning, som kongressen avsåg i CARES-lagen som antogs i mars, insisterade VD John Dietrich under ett telefonkonferenssamtal med analytiker för att diskutera ekonomiska resultat." sig omedelbart när covid drabbade. Det var en enorm osäkerhet. Kina stängde effektivt ner inte bara under månnyåret, utan i veckor därefter, för vilket vi upplevde en betydande inverkan på vår verksamhet, säger Dietrich. Tidigare i samtalet föreslog han att dotterbolagen Atlas Air och Southern Air tillhandahöll en lönepremie på 10 % i maj för att kompensera piloter för svårigheter som opererade i hotspots för covid, men fackmedlemmar säger att lönehöjningen på 10 % redan diskuterades innan CARES Act bidrag beviljades som svar på ett förslag från Local 2750 och att det är relativt meningslöst eftersom ersättningen fortfarande är 50 % lägre än deras jämnåriga. James Clyburn, DS.C., ordförande för House Oversight and Reforms utvalda underkommitté för coronakrisen, sa förra månaden att fyra fraktflygbolag inte var berättigade till lönestöd eftersom fraktaffärerna, till skillnad från passagerarna, blomstrade, och han frågade dem för att återbetala sammanlagt 630 miljoner dollar. Passagerarflygbolagen delade 25 miljarder dollar i anslag under Payroll Support Program, utformat för att täcka anställdas grundlön och förmåner under sex månader när branschen minskade utgifterna för att klara av den förödande effekten av att stänga av nästan alla passagerare under två månader när pandemin spred sig. Fraktflygbolagen fick också 4 miljarder dollar under förutsättning att inga arbetare skulle släppas. Men flygfraktindustrin, särskilt företag som driver stora fraktfartyg, blomstrar. En brist på 30 % i lufttrafiken orsakad av förlusten av magkapacitet i flygplansflygplan, i kombination med en stark efterfrågan på medicinska förnödenheter för covid-19 och en förändring av utgifterna mot varor snarare än tjänster, har tvingat avsändare att betala över dollar eller hamna på efterkälken . Priserna är två till fyra gånger högre än förra året, beroende på rutt, och var ännu högre – nästan 20 dollar per kilogram – under stormen för att exportera personlig skyddsutrustning från Kina förra våren. Atlas Air, som räknar Amazon, DHL och Alibaba bland dess främsta kunder, avslutade tredje kvartalet med 729 miljoner dollar i kontanter och kortsiktiga investeringar jämfört med 114 miljoner dollar och en skuldsättningsgrad som var 2.5 gånger lägre än under föregående år. Den förväntar sig att öka intäkterna med ytterligare 40 miljoner USD under innevarande kvartal och justerat nettoresultat för att växa med 25 % från det som avslutades i september. 30. "Det var inte något som vi behövde visa vårt behov av att kunna betala på lönelistan," sa Dietrich. "Men av alla dessa skäl ... avser vi inte att returnera pengarna, och vi svarade i enlighet med detta och har varit i full överensstämmelse, inte bara med kommitténs begäran, utan dela de dokument och så vidare som de har bett om, och vi kommer att fortsätta att samarbeta fullt ut.” Underkommittén för tillsyn av coronaviruset har inte avslöjat vilken, om någon, kommunikation den har fått från Atlas, Amerijet, Kalitta Air och Western Global Airlines. Den kallade också ut flera flygplatsstödtjänstföretag för att ta emot pengar och sedan säga upp tusentals anställda. Arbetsrelationerna mellan fackföreningen som företräder Atlas Air-piloter och företaget är på sin lägsta nivå efter att förhandlingarna om ett nytt kontrakt har dragit ut på fyra år. Genom att använda hashtaggen ShameOnAtlas, smyger piloter, som säger att företaget stenar för att lagen inte tillåter dem att slå till, Atlas på Twitter för att ha tagit en statlig räddningsaktion. Klicka här för fler berättelser om FreightWaves/American Shipper av Eric Kulisch. REKOMMENDERAD LÄSNING :Husdemokrater försöker ta tillbaka covid-stöd från fraktflygbolag Federalt stöd ger tillfälligt lyft när flygbolagen står inför en aldrig tidigare skådad nedmontering Stimulusräkningen tilldelar 58 miljarder dollar för att stabilisera flygindustrinLasten täpper till amerikanska flygplatser när fraktfartyg sprider sig. Se mer från Benzinga * Klicka här för alternativaffärer från Benzinga Denna högsäsong * Q3 Rail Recap: The Good And Not So Good(C) 2020 Benzinga.com. Benzinga tillhandahåller inte investeringsrådgivning.
Atlas Air Worldwide Holdings (NASDQ: AAWW) rapporterade förra veckan en åttafaldig ökning av justerad nettovinst och 25 % mer omsättning under det tredje kvartalet jämfört med förra året, men kommer inte att ge tillbaka 406 miljoner dollar i akut coronavirus-hjälp i USA regeringen var avsedd för finansiellt misshandlade flygbolag att behålla arbetare. Helfraktfartyget och flygplansuthyraren kvalificerade sig helt för de federala fonderna eftersom det inte fanns någon garanti för att flygfraktmarknaden skulle blomstra vid den tiden, programmet var inte behovsbaserat och pengarna gick mot anställdas ersättning, som kongressen avsåg i CARES-lagen som antogs i mars, insisterade VD John Dietrich under ett telefonkonferenssamtal med analytiker för att diskutera ekonomiska resultat." sig omedelbart när covid drabbade. Det var en enorm osäkerhet. Kina stängde effektivt ner inte bara under månnyåret, utan i veckor därefter, för vilket vi upplevde en betydande inverkan på vår verksamhet, säger Dietrich. Tidigare i samtalet föreslog han att dotterbolagen Atlas Air och Southern Air tillhandahöll en lönepremie på 10 % i maj för att kompensera piloter för svårigheter som opererade i hotspots för covid, men fackmedlemmar säger att lönehöjningen på 10 % redan diskuterades innan CARES Act bidrag beviljades som svar på ett förslag från Local 2750 och att det är relativt meningslöst eftersom ersättningen fortfarande är 50 % lägre än deras jämnåriga. James Clyburn, DS.C., ordförande för House Oversight and Reforms utvalda underkommitté för coronakrisen, sa förra månaden att fyra fraktflygbolag inte var berättigade till lönestöd eftersom fraktaffärerna, till skillnad från passagerarna, blomstrade, och han frågade dem för att återbetala sammanlagt 630 miljoner dollar. Passagerarflygbolagen delade 25 miljarder dollar i anslag under Payroll Support Program, utformat för att täcka anställdas grundlön och förmåner under sex månader när branschen minskade utgifterna för att klara av den förödande effekten av att stänga av nästan alla passagerare under två månader när pandemin spred sig. Fraktflygbolagen fick också 4 miljarder dollar under förutsättning att inga arbetare skulle släppas. Men flygfraktindustrin, särskilt företag som driver stora fraktfartyg, blomstrar. En brist på 30 % i lufttrafiken orsakad av förlusten av magkapacitet i flygplansflygplan, i kombination med en stark efterfrågan på medicinska förnödenheter för covid-19 och en förändring av utgifterna mot varor snarare än tjänster, har tvingat avsändare att betala över dollar eller hamna på efterkälken . Priserna är två till fyra gånger högre än förra året, beroende på rutt, och var ännu högre – nästan 20 dollar per kilogram – under stormen för att exportera personlig skyddsutrustning från Kina förra våren. Atlas Air, som räknar Amazon, DHL och Alibaba bland dess främsta kunder, avslutade tredje kvartalet med 729 miljoner dollar i kontanter och kortsiktiga investeringar jämfört med 114 miljoner dollar och en skuldsättningsgrad som var 2.5 gånger lägre än under föregående år. Den förväntar sig att öka intäkterna med ytterligare 40 miljoner USD under innevarande kvartal och justerat nettoresultat för att växa med 25 % från det som avslutades i september. 30. "Det var inte något som vi behövde visa vårt behov av att kunna betala på lönelistan," sa Dietrich. "Men av alla dessa skäl ... avser vi inte att returnera pengarna, och vi svarade i enlighet med detta och har varit i full överensstämmelse, inte bara med kommitténs begäran, utan dela de dokument och så vidare som de har bett om, och vi kommer att fortsätta att samarbeta fullt ut.” Underkommittén för tillsyn av coronaviruset har inte avslöjat vilken, om någon, kommunikation den har fått från Atlas, Amerijet, Kalitta Air och Western Global Airlines. Den kallade också ut flera flygplatsstödtjänstföretag för att ta emot pengar och sedan säga upp tusentals anställda. Arbetsrelationerna mellan fackföreningen som företräder Atlas Air-piloter och företaget är på sin lägsta nivå efter att förhandlingarna om ett nytt kontrakt har dragit ut på fyra år. Genom att använda hashtaggen ShameOnAtlas, smyger piloter, som säger att företaget stenar för att lagen inte tillåter dem att slå till, Atlas på Twitter för att ha tagit en statlig räddningsaktion. Klicka här för fler berättelser om FreightWaves/American Shipper av Eric Kulisch. REKOMMENDERAD LÄSNING :Husdemokrater försöker ta tillbaka covid-stöd från fraktflygbolag Federalt stöd ger tillfälligt lyft när flygbolagen står inför en aldrig tidigare skådad nedmontering Stimulusräkningen tilldelar 58 miljarder dollar för att stabilisera flygindustrinLasten täpper till amerikanska flygplatser när fraktfartyg sprider sig. Se mer från Benzinga * Klicka här för alternativaffärer från Benzinga Denna högsäsong * Q3 Rail Recap: The Good And Not So Good(C) 2020 Benzinga.com. Benzinga tillhandahåller inte investeringsrådgivning.
,