(Bloomberg Opinion) — I många fall har pandemin tjänat till att förankra de tidigare befintliga vinnarna och förlorarna i detaljhandeln. Kedjor som Macy's Inc. och Kohl's Corp., redan djupt utmanade före folkhälsokrisen, ser inte närmare en vändning. Walmart Inc. och Target Corp. har under tiden befäst sin dominans med turboladdsförsäljning. Mot den bakgrunden visar de senaste kvartalsresultaten från Bed Bath & Beyond Inc. sticker ut, eftersom de visar att den lidande hemvarukedjan är i comeback-läge. Bed Bath & Beyond, som också äger butiker som Buybuy Baby och World Market, rapporterade på torsdagen att jämförbar försäljning ökade med 6 % under de tre månaderna som slutade i augusti från ett år tidigare, den första vinsten på den åtgärden sedan slutet av 2016. Chefer sa på en telefonkonferens att trenden fortsatte in i september, vilket tyder på att företaget håller farten när den avgörande semesterperioden närmar sig. Trots att den registrerade en 89% ökning av den digitala försäljningen – vilket kan krympa lönsamheten på grund av fraktkostnader – lyckades återförsäljaren leverera en högre justerad bruttomarginal än för ett år sedan. Förbättringarna fick aktierna att skjuta i höjden med mer än 30 % på torsdagsmorgonen. Bed Bath & Beyond drar verkligen nytta av faktorer utanför dess kontroll. Pandemin har fått människor att spendera mer tid hemma, och det har uppmuntrat dem att satsa på dekorationsprojekt och köksredskap. Det har också sannolikt hjälpt till att, mitt i kvardröjande säkerhetsoro för att gå till fysiska butiker, några av företagets viktigaste konkurrenter, TJX Cos.-ägda HomeGoods och HomeSense, inte erbjuder e-handel. Men det är mer än så. VD Mark Tritton, som har varit i jobbet mindre än ett år, verkar lyckas med att städa upp röran som det tog hans föregångare, Steven Temares, långt över ett decennium att göra. Tritton har sett över C-sviten och utsett nya ledare för allt från merchandising till teknik till leveranskedja. Han har börjat stänga underpresterande butiker och modernisera sitt onlineerbjudande. Det visade på hur snabbt han gick för att rulla ut i butik och hämtning av onlinebeställningar - något som återförsäljaren ändå borde ha gjort - under pandemins tidiga dagar. Dessa tjänster står nu för 15 % av den digitala försäljningen. Företaget sa också att det noterade en lägre kupongkostnad under kvartalet, vilket tyder på att det arbetar mot en mer effektiv marknadsföringsstrategi än att bara slå folk med "20% rabatt"-kuponger. Och trots en mycket osäker situation för studenter om huruvida de skulle flytta in i sovsalar, lyckades återförsäljaren leverera en försäljningsökning på 21 % på sina produkter riktade till back-to-college-setet, ett bevis på förbättringar inom merchandising och marknadsföring. Tritton förväntas avslöja mer detaljerade vändningsplaner senare denna månad vid en investerardagspresentation, som borde ge en tydligare bild av om företaget kan hålla uppe framstegen på lång sikt. Men för närvarande tyder förbättringen på att en aktivistisk investeraruppgörelse 2019, samtidigt som den fick blåmärken, kan ha räddat detta företag. Aktivistkoalitionen – en grupp som består av Legion Partners, Macellum Advisors och Ancora Advisors – efterlyste genomgripande förändringar, inklusive att dumpa VD:n och se över styrelsen. Det banade väg för ankomsten av Tritton, en tidigare chefshandlare på Target Corp. som är väl lämpad för uppgiften att fixa Bed Bath & Beyond. Precis som Best Buy Co. har lyckats hitta ett sätt att frodas i Amazon.com Inc. Eran som en storlåda-specialist inom elektronik kunde Bed Bath & Beyond göra samma sak i kategorin hemvaror. Torsdagens resultat tyder på att det är ett litet steg närmare en sådan omvandling. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LPs och dess ägares åsikter. Sarah Halzack är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker konsument- och detaljhandeln.
(Bloomberg Opinion) — I många fall har pandemin tjänat till att förankra de tidigare befintliga vinnarna och förlorarna i detaljhandeln. Kedjor som Macy's Inc. och Kohl's Corp., redan djupt utmanade före folkhälsokrisen, ser inte närmare en vändning. Walmart Inc. och Target Corp. har under tiden befäst sin dominans med turboladdsförsäljning. Mot den bakgrunden visar de senaste kvartalsresultaten från Bed Bath & Beyond Inc. sticker ut, eftersom de visar att den lidande hemvarukedjan är i comeback-läge. Bed Bath & Beyond, som också äger butiker som Buybuy Baby och World Market, rapporterade på torsdagen att jämförbar försäljning ökade med 6 % under de tre månaderna som slutade i augusti från ett år tidigare, den första vinsten på den åtgärden sedan slutet av 2016. Chefer sa på en telefonkonferens att trenden fortsatte in i september, vilket tyder på att företaget håller farten när den avgörande semesterperioden närmar sig. Trots att den registrerade en 89% ökning av den digitala försäljningen – vilket kan krympa lönsamheten på grund av fraktkostnader – lyckades återförsäljaren leverera en högre justerad bruttomarginal än för ett år sedan. Förbättringarna fick aktierna att skjuta i höjden med mer än 30 % på torsdagsmorgonen. Bed Bath & Beyond drar verkligen nytta av faktorer utanför dess kontroll. Pandemin har fått människor att spendera mer tid hemma, och det har uppmuntrat dem att satsa på dekorationsprojekt och köksredskap. Det har också sannolikt hjälpt till att, mitt i kvardröjande säkerhetsoro för att gå till fysiska butiker, några av företagets viktigaste konkurrenter, TJX Cos.-ägda HomeGoods och HomeSense, inte erbjuder e-handel. Men det är mer än så. VD Mark Tritton, som har varit i jobbet mindre än ett år, verkar lyckas med att städa upp röran som det tog hans föregångare, Steven Temares, långt över ett decennium att göra. Tritton har sett över C-sviten och utsett nya ledare för allt från merchandising till teknik till leveranskedja. Han har börjat stänga underpresterande butiker och modernisera sitt onlineerbjudande. Det visade på hur snabbt han gick för att rulla ut i butik och hämtning av onlinebeställningar - något som återförsäljaren ändå borde ha gjort - under pandemins tidiga dagar. Dessa tjänster står nu för 15 % av den digitala försäljningen. Företaget sa också att det noterade en lägre kupongkostnad under kvartalet, vilket tyder på att det arbetar mot en mer effektiv marknadsföringsstrategi än att bara slå folk med "20% rabatt"-kuponger. Och trots en mycket osäker situation för studenter om huruvida de skulle flytta in i sovsalar, lyckades återförsäljaren leverera en försäljningsökning på 21 % på sina produkter riktade till back-to-college-setet, ett bevis på förbättringar inom merchandising och marknadsföring. Tritton förväntas avslöja mer detaljerade vändningsplaner senare denna månad vid en investerardagspresentation, som borde ge en tydligare bild av om företaget kan hålla uppe framstegen på lång sikt. Men för närvarande tyder förbättringen på att en aktivistisk investeraruppgörelse 2019, samtidigt som den fick blåmärken, kan ha räddat detta företag. Aktivistkoalitionen – en grupp som består av Legion Partners, Macellum Advisors och Ancora Advisors – efterlyste genomgripande förändringar, inklusive att dumpa VD:n och se över styrelsen. Det banade väg för ankomsten av Tritton, en tidigare chefshandlare på Target Corp. som är väl lämpad för uppgiften att fixa Bed Bath & Beyond. Precis som Best Buy Co. har lyckats hitta ett sätt att frodas i Amazon.com Inc. Eran som en storlåda-specialist inom elektronik kunde Bed Bath & Beyond göra samma sak i kategorin hemvaror. Torsdagens resultat tyder på att det är ett litet steg närmare en sådan omvandling. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LPs och dess ägares åsikter. Sarah Halzack är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker konsument- och detaljhandeln.
,