(Bloomberg) - Knappt 48 timmar efter att tillträdande president Joe Biden lovade att "göra Amerika respekterat runt om i världen igen", var Europeiska unionen bland de första i raden för att påminna honom om att transatlantiska handelsförbindelser kan vara ett bra ställe att börja .Bryssel på måndagen gick med på att sätta nya tullar på 4 miljarder dollar i USA import, ett drag som togs med Världshandelsorganisationens välsignelse efter att EU vunnit ett mål i Genève mot illegala subventioner till Boeing Co. Det var en motstöt efter att USA, i en parallell anmälan mot Airbus SE, tilläts införa tullar på 7.5 miljarder dollar i varor från länder inklusive Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien. Kampen föregick president Donald Trump med cirka 12 år men hans "America First" tillvägagångssätt bara förlängde det. Resultatet öga för ett öga återspeglar vad vissa observatörer har sagt är en missräkning i Trump-administrationens strategi med både handelsvän och fiende: Europa blinkade inte under press, det slog tillbaka. Däremot Bidens preferens för att stärka det demokratiska allianser skulle kunna skapa en mer gynnsam miljö för att lösa ihärdiga tvister som Airbus-Boeing-fallet – en av flera ihärdiga dödlägen. har lagt på sina tullar, har EU lagt på sina tullar. Vi är i nivå. Det är ett bra sätt att inleda förhandlingar”, sa Pascal Lamy, WTO:s tidigare generaldirektör till Bloomberg TV på tisdag. Years of Slemate ”Frågan är om Bryssel och Washington skulle komma överens”, sa Lamy. "Med Trump var svaret inget sätt. Med Biden är svaret ja.” Samtidigt erkänner européer att det kommer att kvarstå stora meningsskiljaktigheter och de måste vara realistiska om Bidens förmåga att prioritera alliansen framför mer angelägna inrikesfrågor och långsiktiga förändringar i politiska tidvatten. alltid överbryggas, sår kan läkas”, sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i ett tal på tisdagen. "Men vissa förändringar i prioriteringar och uppfattningar går mycket djupare än en politiker eller förvaltning. Och de kommer inte att försvinna på grund av ett val.” Här är en sammanfattning av de andra viktigaste meningsskiljaktigheterna mellan USA och EU i handelsfrågor: Stål- och aluminiumtullarEn tidig, förtroendeskapande övning kan vara ett tillbakadragande av Trump-administrationens nationella säkerhetstullar på stål och stål. aluminium, som i Europa betraktas som en beklaglig indignitet. Den tidigare rådgivaren i Vita huset, Clete Willems, erkände att tullarna uppgick till ett "otvingat misstag" av Trump-administrationen som har skapat onödig fiendskap mellan Washington och Bryssel. "Av allt Trump har gjort , det var den som var onödig och skadade relationen på ett sätt som inte alls var produktivt”, sa Willems i en telefonintervju. Ett drag från Biden att avsluta stål- och aluminiumtullarna kan uppmuntra Bryssel att dra tillbaka sina vedergällningstullar på 2.8 miljarder euro (3.3 miljarder dollar) i ikoniska USA varor som bourbon whisky, Harley-Davidson Inc. motorcyklar och Levi Strauss & Co. jeans.Industrisubventionsöverenskommelsen Biden-administrationen skulle kunna samarbeta med EU, Japan och andra likasinnade parter för att skapa nya globala regler för att stävja Kinas marknadssnedvridande statliga stöd. ”, sa Tim Brightbill, en partner på Wiley, en advokatbyrå i Washington. Biden-administrationen skulle kunna ta upp ett preliminärt avtal som USA, EU och Japan lade fram i januari för att rikta in sig på Pekings subventionsmetoder som har varit en källa till växande handel spänningar mellan Peking och resten av världen. Om det antas och utvidgas bland en tillräckligt stor grupp av nationer, kan avtalet representera den viktigaste uppgraderingen av regelboken för global handel på mer än ett decennium.Digital Services TaxEn annan nyckelpunkt för friktion kommer att fortsätta att vara kampen om Europas planer på att införa skatter på digitala tjänster, som fungerar som avgifter på lokal försäljning av utländska teknikföretag som Facebook Inc. och Google.Austria, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien är bland länder som antingen antar eller överväger skatter på digitala tjänster för att försöka få en större del av den globala e-handelsmarknaden på 26 biljoner dollar. Men Trump-administrationen hävdar att skatterna är diskriminerande mot USA internetföretag och lovade att införa tullar på 25 % på en rad franska varor inklusive smink, tvål och handväskor värda cirka 1.3 miljarder dollar. Den digitala skattedebatten kommer att förbli en "stor irritation" för Biden, sa Willems. "USA ser detta som att européer diskriminerar USA företag att ta ut intäkter från dem och få tillbaka dem för att utveckla sina egna nationella mästare.” KlimatförändringsavtalBiden har också lovat att återansluta sig till klimatavtalet från Paris, vilket skulle vara en välkommen utveckling för europeiska huvudstäder och kan öppna vissa möjligheter för återengagemang på ett avstannat handelsavtal för att sänka tullarna på miljövänliga varor. Om Biden signalerar sin avsikt att åter engagera sig i miljövaruavtalet kan det öka den globala handeln med miljöprodukter – som solpaneler, vattenfilter, elmotorer och hydrauliska turbiner – genom att 119 miljarder dollar per år. På lång sikt kommer det att finnas ett behov av USA och Europa att engagera sig i Bryssel planer för en mekanism för gränsjustering av koldioxid som skulle skapa nya kostnader för utländsk import från länder som är mindre strikta när det gäller att minska föroreningarna. kommer att röra sig mycket långsammare än vad EU har förbundit sig att göra”, sa Adam Posen, ordförande för Peterson Institute for International Economics i Washington, under ett nyligen genomfört webbseminarium med Bruegel, en Brysselbaserad tankesmedja.
(Bloomberg) - Knappt 48 timmar efter att tillträdande president Joe Biden lovade att "göra Amerika respekterat runt om i världen igen", var Europeiska unionen bland de första i raden för att påminna honom om att transatlantiska handelsförbindelser kan vara ett bra ställe att börja .Bryssel på måndagen gick med på att sätta nya tullar på 4 miljarder dollar i USA import, ett drag som togs med Världshandelsorganisationens välsignelse efter att EU vunnit ett mål i Genève mot illegala subventioner till Boeing Co. Det var en motstöt efter att USA, i en parallell anmälan mot Airbus SE, tilläts införa tullar på 7.5 miljarder dollar i varor från länder inklusive Frankrike, Tyskland, Spanien och Storbritannien. Kampen föregick president Donald Trump med cirka 12 år men hans "America First" tillvägagångssätt bara förlängde det. Resultatet öga för ett öga återspeglar vad vissa observatörer har sagt är en missräkning i Trump-administrationens strategi med både handelsvän och fiende: Europa blinkade inte under press, det slog tillbaka. Däremot Bidens preferens för att stärka det demokratiska allianser skulle kunna skapa en mer gynnsam miljö för att lösa ihärdiga tvister som Airbus-Boeing-fallet – en av flera ihärdiga dödlägen. har lagt på sina tullar, har EU lagt på sina tullar. Vi är i nivå. Det är ett bra sätt att inleda förhandlingar”, sa Pascal Lamy, WTO:s tidigare generaldirektör till Bloomberg TV på tisdag. Years of Slemate ”Frågan är om Bryssel och Washington skulle komma överens”, sa Lamy. "Med Trump var svaret inget sätt. Med Biden är svaret ja.” Samtidigt erkänner européer att det kommer att kvarstå stora meningsskiljaktigheter och de måste vara realistiska om Bidens förmåga att prioritera alliansen framför mer angelägna inrikesfrågor och långsiktiga förändringar i politiska tidvatten. alltid överbryggas, sår kan läkas”, sa EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen i ett tal på tisdagen. "Men vissa förändringar i prioriteringar och uppfattningar går mycket djupare än en politiker eller förvaltning. Och de kommer inte att försvinna på grund av ett val.” Här är en sammanfattning av de andra viktigaste meningsskiljaktigheterna mellan USA och EU i handelsfrågor: Stål- och aluminiumtullarEn tidig, förtroendeskapande övning kan vara ett tillbakadragande av Trump-administrationens nationella säkerhetstullar på stål och stål. aluminium, som i Europa betraktas som en beklaglig indignitet. Den tidigare rådgivaren i Vita huset, Clete Willems, erkände att tullarna uppgick till ett "otvingat misstag" av Trump-administrationen som har skapat onödig fiendskap mellan Washington och Bryssel. "Av allt Trump har gjort , det var den som var onödig och skadade relationen på ett sätt som inte alls var produktivt”, sa Willems i en telefonintervju. Ett drag från Biden att avsluta stål- och aluminiumtullarna kan uppmuntra Bryssel att dra tillbaka sina vedergällningstullar på 2.8 miljarder euro (3.3 miljarder dollar) i ikoniska USA varor som bourbon whisky, Harley-Davidson Inc. motorcyklar och Levi Strauss & Co. jeans.Industrisubventionsöverenskommelsen Biden-administrationen skulle kunna samarbeta med EU, Japan och andra likasinnade parter för att skapa nya globala regler för att stävja Kinas marknadssnedvridande statliga stöd. ”, sa Tim Brightbill, en partner på Wiley, en advokatbyrå i Washington. Biden-administrationen skulle kunna ta upp ett preliminärt avtal som USA, EU och Japan lade fram i januari för att rikta in sig på Pekings subventionsmetoder som har varit en källa till växande handel spänningar mellan Peking och resten av världen. Om det antas och utvidgas bland en tillräckligt stor grupp av nationer, kan avtalet representera den viktigaste uppgraderingen av regelboken för global handel på mer än ett decennium.Digital Services TaxEn annan nyckelpunkt för friktion kommer att fortsätta att vara kampen om Europas planer på att införa skatter på digitala tjänster, som fungerar som avgifter på lokal försäljning av utländska teknikföretag som Facebook Inc. och Google.Austria, Frankrike, Italien, Spanien och Storbritannien är bland länder som antingen antar eller överväger skatter på digitala tjänster för att försöka få en större del av den globala e-handelsmarknaden på 26 biljoner dollar. Men Trump-administrationen hävdar att skatterna är diskriminerande mot USA internetföretag och lovade att införa tullar på 25 % på en rad franska varor inklusive smink, tvål och handväskor värda cirka 1.3 miljarder dollar. Den digitala skattedebatten kommer att förbli en "stor irritation" för Biden, sa Willems. "USA ser detta som att européer diskriminerar USA företag att ta ut intäkter från dem och få tillbaka dem för att utveckla sina egna nationella mästare.” KlimatförändringsavtalBiden har också lovat att återansluta sig till klimatavtalet från Paris, vilket skulle vara en välkommen utveckling för europeiska huvudstäder och kan öppna vissa möjligheter för återengagemang på ett avstannat handelsavtal för att sänka tullarna på miljövänliga varor. Om Biden signalerar sin avsikt att åter engagera sig i miljövaruavtalet kan det öka den globala handeln med miljöprodukter – som solpaneler, vattenfilter, elmotorer och hydrauliska turbiner – genom att 119 miljarder dollar per år. På lång sikt kommer det att finnas ett behov av USA och Europa att engagera sig i Bryssel planer för en mekanism för gränsjustering av koldioxid som skulle skapa nya kostnader för utländsk import från länder som är mindre strikta när det gäller att minska föroreningarna. kommer att röra sig mycket långsammare än vad EU har förbundit sig att göra”, sa Adam Posen, ordförande för Peterson Institute for International Economics i Washington, under ett nyligen genomfört webbseminarium med Bruegel, en Brysselbaserad tankesmedja.
,