Bondhandlare börjar satsa på ett demokratiskt svep, 6 oktober 2020 kl. 11:00

By
På Oktober 6, 2020
Taggar:

(Bloomberg Opinion) — Jag var på semester under de senaste två veckorna, en resa som började med nyheterna om Ruth Bader Ginsburgs död och slutade med president Donald Trumps sjukhusvård efter att ha testat positivt för Covid-19. Det var förvisso konstigt, även om jag såg på långt håll när marknaderna tog dessa betydelsefulla politiska händelser med ro: S&P 500-indexet rörde sig mindre än 1 % från september. 18 till okt. 2 steg den riktmärke 10-åriga statsobligationsräntan med mindre än en räntepunkt och kreditspreadar av investeringsgrad vek knappt. I allmänhet är politik vanligtvis lite mer än ett sidospel för finansmarknaderna och i synnerhet obligationshandlare. Dock med mindre än en månad kvar till USA val, finns det vissa tecken på att det typiska förhållandet håller på att förändras. I synnerhet verkar den rikstäckande hästkapplöpningen äntligen ha fångat uppmärksamheten från världens största skuldmarknad. Den 30-åriga avkastningen på statskassan steg med mer än 10 punkter på måndagen, den största ökningen på en månad, till 1.59 %, vilket bröt mot dess 200-dagars glidande medelvärde för första gången sedan mars 2019. Den kraftiga ökningen pressade USA avkastningskurvan från fem till 30 år till 125 punkter, den brantaste på slutbasis sedan december 2016. Vid den tiden överlämnade naturligtvis USA presidentskapet och majoritetskontrollen av båda kongresskammaren till det republikanska partiet. Under de två åren som följde, till stor del tack vare finanspolitiska stimulanser i form av genomgripande skattesänkningar som till stor del gynnade företag och rika individer, växte ekonomin i en tillräckligt snabb takt för att Federal Reserve kände sig bekväm med att höja sin referensränta med sju gånger. Det pressade 30-årsräntorna till så högt som 3.46 % i november 2018, bara dagar innan demokraterna vann tillbaka en majoritet i USA House.Baserat på rörelserna i Treasuries som startade förra veckan och bara accelererade, börjar det se ut som om handlare satsar på att historien kommer att upprepa sig, bara i motsatt riktning. Det vill säga, demokraterna kommer att vinna presidentskapet, senaten och huset och passera sin egen form av finanspolitisk stimulans som kommer att driva fram USA ekonomin förbi coronakrisen och potentiellt till och med föra in Fed igen. Min Bloomberg Opinion-kollega John Authers har noga bevakat marknaderna för valspel på senare tid, och jag överlåter det till hans senaste arbete att beskriva varför Trumps sjukhusvård och debatt prestation svängde oddsen. Men allt som allt, från och med okt. 3, med hjälp av de implicita oddsen från PredictIt, har demokrater 88 % chans att kontrollera huset och 70 % chans att ta senaten efter valet, båda rekordhöga. Det finns två tredjedelars chans att Joe Biden vinner presidentposten, enligt PredictIt-spelarna, medan FiveThirtyEights valprognosmodell ger honom en chans på 81.2 %. PredictIt har sin egen marknad för att satsa på ett demokratiskt svep, och dessa odds är nu cirka 58 % . Men det verkar lågt med tanke på tillståndet för de andra raserna. En rå modell som lika väger PredictIts individuella sannolikheter(1) för partiet som kontrollerar kammaren, senaten och presidentskapet sätter chansen för demokraterna att styra bordet till närmare 73 %, till stor del på grund av den senaste tidens kraftiga rörelse i senatens odds. svårt att extrapolera vad ett sådant scenario skulle innebära för finansmarknaderna. Först och främst skulle det med största sannolikhet undvika den typ av kaos som har föranlett alla typer av satsningar och säkringar på volatilitetsmarknaderna. På den politiska sidan ses demokraterna som mer mottagliga för att passera ytterligare ett stort finanspolitiskt lättnadspaket - något som Fed-ordförande Jerome Powell och hans kollegor har uppmuntrat i månader eftersom ledarna för de två partierna fortfarande inte kan nå en kompromiss. Den typen av utgifter kan lyfta inflationen över centralbankens 2%-mål, som den har sagt enligt dess nya ramverk måste ske "under en tid" innan den överväger att höja räntorna från nära noll. Det visar sig att jag inte är den enda som kopplar ihop dessa prickar. Sept. 23, Goldman Sachs Group Inc. Strategerna Praveen Korapaty och Avisha Thakkar skrev att en tydlig seger av Biden, plus demokratisk kontroll av huset och senaten, är det scenario som skulle öka avkastningen på 10-åriga finansministeriet mest - potentiellt med 30 till 40 punkter under den följande månaden. Kortslutshandlare kan börja satsa på att nästa Fed-räntehöjning skulle komma 2023, snarare än 2025, sa de. Att omkalibrera Fed-förväntningarna från 2025 till 2023 kanske inte verkar så mycket, men det är en stor sak för 20 biljoner dollar i USA. Treasury-marknaden, som har legat fast i ett smalt intervall i månader. ICE Bank of America MOVE Index, som mäter volatiliteten på obligationsmarknaden, föll till en rekordlåg nivå i september. 29, dagen för den första presidentdebatten. Som Bloomberg News Katherine Greifeld och Emily Barrett noterade nyligen, spårar mätaren enmånadsoptioner från tvååriga obligationer till 30-åriga obligationer, vilket betyder att den återspeglar Feds inflytande i fronten. Om två-, tre- eller femårsräntorna inte fastnade, skulle det plötsligt göra statsobligationer över kurvan mycket mer intressanta – för att inte tala om att trycka tillbaka mot all handvridning över obligationer som inte längre fungerar som en pålitlig säkring för aktiemarknaden minskar. För att vara tydlig är detta scenario för statsobligationer fortfarande mycket spekulativt. För det första måste amerikaner faktiskt lägga sina röster i linje med nuvarande opinionsundersökningsmedelvärden. Sedan måste förtroendevalda anta effektiv lagstiftning som kommer att stärka ekonomin och stödja de miljontals människor som förblir arbetslösa. Och slutligen måste den finanspolitiska lättnaden ta sig in i inflationen, som är notoriskt komplex, för att uppmuntra Fed att strama åt penningpolitiken. Det är många "om." Fortfarande, med flera stater som redan är i färd med att förtidsrösta, verkar handlare redo att på allvar positionera sig för inte bara vad som händer på valdagen, utan för konsekvenserna under de kommande åren. För närvarande satsar åtminstone obligationsmarknaden på en blå våg.(1) Dessa odds uttrycks i cent på dollarn och summerar inte alltid till $1 (eller 100%).Denna kolumn återspeglar inte nödvändigtvis yttrande från redaktionen eller Bloomberg LP och dess ägare. Brian Chappatta är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker skuldmarknaderna. Han har tidigare täckt obligationer för Bloomberg News.

Bondhandlare börjar satsa på ett demokratiskt svep(Bloomberg Opinion) — Jag var på semester under de senaste två veckorna, en resa som började med nyheterna om Ruth Bader Ginsburgs död och slutade med president Donald Trumps sjukhusvård efter att ha testat positivt för Covid-19. Det var förvisso konstigt, även om jag såg på långt håll när marknaderna tog dessa betydelsefulla politiska händelser med ro: S&P 500-indexet rörde sig mindre än 1 % från september. 18 till okt. 2 steg den riktmärke 10-åriga statsobligationsräntan med mindre än en räntepunkt och kreditspreadar av investeringsgrad vek knappt. I allmänhet är politik vanligtvis lite mer än ett sidospel för finansmarknaderna och i synnerhet obligationshandlare. Dock med mindre än en månad kvar till USA val, finns det vissa tecken på att det typiska förhållandet håller på att förändras. I synnerhet verkar den rikstäckande hästkapplöpningen äntligen ha fångat uppmärksamheten från världens största skuldmarknad. Den 30-åriga avkastningen på statskassan steg med mer än 10 punkter på måndagen, den största ökningen på en månad, till 1.59 %, vilket bröt mot dess 200-dagars glidande medelvärde för första gången sedan mars 2019. Den kraftiga ökningen pressade USA avkastningskurvan från fem till 30 år till 125 punkter, den brantaste på slutbasis sedan december 2016. Vid den tiden överlämnade naturligtvis USA presidentskapet och majoritetskontrollen av båda kongresskammaren till det republikanska partiet. Under de två åren som följde, till stor del tack vare finanspolitiska stimulanser i form av genomgripande skattesänkningar som till stor del gynnade företag och rika individer, växte ekonomin i en tillräckligt snabb takt för att Federal Reserve kände sig bekväm med att höja sin referensränta med sju gånger. Det pressade 30-årsräntorna till så högt som 3.46 % i november 2018, bara dagar innan demokraterna vann tillbaka en majoritet i USA House.Baserat på rörelserna i Treasuries som startade förra veckan och bara accelererade, börjar det se ut som om handlare satsar på att historien kommer att upprepa sig, bara i motsatt riktning. Det vill säga, demokraterna kommer att vinna presidentskapet, senaten och huset och passera sin egen form av finanspolitisk stimulans som kommer att driva fram USA ekonomin förbi coronakrisen och potentiellt till och med föra in Fed igen. Min Bloomberg Opinion-kollega John Authers har noga bevakat marknaderna för valspel på senare tid, och jag överlåter det till hans senaste arbete att beskriva varför Trumps sjukhusvård och debatt prestation svängde oddsen. Men allt som allt, från och med okt. 3, med hjälp av de implicita oddsen från PredictIt, har demokrater 88 % chans att kontrollera huset och 70 % chans att ta senaten efter valet, båda rekordhöga. Det finns två tredjedelars chans att Joe Biden vinner presidentposten, enligt PredictIt-spelarna, medan FiveThirtyEights valprognosmodell ger honom en chans på 81.2 %. PredictIt har sin egen marknad för att satsa på ett demokratiskt svep, och dessa odds är nu cirka 58 % . Men det verkar lågt med tanke på tillståndet för de andra raserna. En rå modell som lika väger PredictIts individuella sannolikheter(1) för partiet som kontrollerar kammaren, senaten och presidentskapet sätter chansen för demokraterna att styra bordet till närmare 73 %, till stor del på grund av den senaste tidens kraftiga rörelse i senatens odds. svårt att extrapolera vad ett sådant scenario skulle innebära för finansmarknaderna. Först och främst skulle det med största sannolikhet undvika den typ av kaos som har föranlett alla typer av satsningar och säkringar på volatilitetsmarknaderna. På den politiska sidan ses demokraterna som mer mottagliga för att passera ytterligare ett stort finanspolitiskt lättnadspaket - något som Fed-ordförande Jerome Powell och hans kollegor har uppmuntrat i månader eftersom ledarna för de två partierna fortfarande inte kan nå en kompromiss. Den typen av utgifter kan lyfta inflationen över centralbankens 2%-mål, som den har sagt enligt dess nya ramverk måste ske "under en tid" innan den överväger att höja räntorna från nära noll. Det visar sig att jag inte är den enda som kopplar ihop dessa prickar. Sept. 23, Goldman Sachs Group Inc. Strategerna Praveen Korapaty och Avisha Thakkar skrev att en tydlig seger av Biden, plus demokratisk kontroll av huset och senaten, är det scenario som skulle öka avkastningen på 10-åriga finansministeriet mest - potentiellt med 30 till 40 punkter under den följande månaden. Kortslutshandlare kan börja satsa på att nästa Fed-räntehöjning skulle komma 2023, snarare än 2025, sa de. Att omkalibrera Fed-förväntningarna från 2025 till 2023 kanske inte verkar så mycket, men det är en stor sak för 20 biljoner dollar i USA. Treasury-marknaden, som har legat fast i ett smalt intervall i månader. ICE Bank of America MOVE Index, som mäter volatiliteten på obligationsmarknaden, föll till en rekordlåg nivå i september. 29, dagen för den första presidentdebatten. Som Bloomberg News Katherine Greifeld och Emily Barrett noterade nyligen, spårar mätaren enmånadsoptioner från tvååriga obligationer till 30-åriga obligationer, vilket betyder att den återspeglar Feds inflytande i fronten. Om två-, tre- eller femårsräntorna inte fastnade, skulle det plötsligt göra statsobligationer över kurvan mycket mer intressanta – för att inte tala om att trycka tillbaka mot all handvridning över obligationer som inte längre fungerar som en pålitlig säkring för aktiemarknaden minskar. För att vara tydlig är detta scenario för statsobligationer fortfarande mycket spekulativt. För det första måste amerikaner faktiskt lägga sina röster i linje med nuvarande opinionsundersökningsmedelvärden. Sedan måste förtroendevalda anta effektiv lagstiftning som kommer att stärka ekonomin och stödja de miljontals människor som förblir arbetslösa. Och slutligen måste den finanspolitiska lättnaden ta sig in i inflationen, som är notoriskt komplex, för att uppmuntra Fed att strama åt penningpolitiken. Det är många "om." Fortfarande, med flera stater som redan är i färd med att förtidsrösta, verkar handlare redo att på allvar positionera sig för inte bara vad som händer på valdagen, utan för konsekvenserna under de kommande åren. För närvarande satsar åtminstone obligationsmarknaden på en blå våg.(1) Dessa odds uttrycks i cent på dollarn och summerar inte alltid till $1 (eller 100%).Denna kolumn återspeglar inte nödvändigtvis yttrande från redaktionen eller Bloomberg LP och dess ägare. Brian Chappatta är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker skuldmarknaderna. Han har tidigare täckt obligationer för Bloomberg News.

,

Omedelbar offert

Ange aktiesymbolen.

Välj Exchange.

Välj typ av säkerhet.

Vänligen ange ditt förnamn.

Vänligen ange ditt efternamn.

Vänligen skriv in ditt telefonnummer.

Var god skriv in din e-postadress.

Ange eller välj det totala antalet aktier du äger.

Vänligen ange eller välj det önskade lånebeloppet du söker.

Välj lånesyfte.

Välj om du är tjänsteman/direktör.

High West Capital Partners, LLC får endast erbjuda viss information till personer som är "ackrediterade investerare" och/eller "kvalificerade kunder" eftersom dessa villkor definieras under tillämpliga federala värdepapperslagar. För att vara en "ackrediterad investerare" och/eller en "kvalificerad kund" måste du uppfylla kriterierna som anges i EN ELLER FLERA av följande kategorier/stycken numrerade 1-20 nedan.

High West Capital Partners, LLC kan inte ge dig någon information om dess låneprogram eller investeringsprodukter om du inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier. Dessutom måste utländska medborgare som kan vara undantagna från att kvalificera sig som en amerikansk ackrediterad investerare fortfarande uppfylla de fastställda kriterierna, i enlighet med High West Capital Partners, LLC:s interna utlåningspolicy. High West Capital Partners, LLC kommer inte att tillhandahålla information eller låna ut till någon individ och/eller enhet som inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

1) Individ med nettovärde över 1.0 miljoner USD. En fysisk person (inte en enhet) vars nettoförmögenhet, eller gemensamma nettoförmögenhet med sin make, vid tidpunkten för köpet överstiger 1,000,000 XNUMX XNUMX USD. (Vid beräkning av nettoförmögenhet kan du inkludera ditt eget kapital i lös egendom och fastigheter, inklusive din huvudsakliga bostad, kontanter, kortfristiga investeringar, aktier och värdepapper. Din inkludering av eget kapital i lös egendom och fastigheter bör baseras på mässan marknadsvärdet av sådan egendom minus skulder som säkras av sådan egendom.)

2) Individ med 200,000 200,000 USD individuell årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en individuell inkomst på mer än $XNUMX XNUMX under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

3) Individ med 300,000 300,000 USD gemensam årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en gemensam inkomst med sin make på över XNUMX XNUMX USD under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

4) Företag eller partnerskap. Ett bolag, partnerskap eller liknande enhet som har tillgångar på över 5 miljoner USD och som inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel i bolaget eller partnerskapet.

5) Återkallbart förtroende. En trust som kan återkallas av dess bidragsgivare och vars bidragsgivare är en ackrediterad investerare enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/paragraferna som numreras häri.

6) Oåterkalleligt förtroende. En trust (annat än en ERISA-plan) som (a) inte kan återkallas av dess bidragsgivare, (b) har tillgångar på över 5 miljoner USD, (c) inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel, och (d ) leds av en person som har sådan kunskap och erfarenhet i finansiella och affärsmässiga frågor att en sådan person är kapabel att utvärdera fördelarna och riskerna med en investering i stiftelsen.

7) IRA eller liknande förmånsplan. En IRA-, Keogh- eller liknande förmånsplan som endast täcker en enda fysisk person som är en ackrediterad investerare, enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

8) Deltagarriktat konto för förmånsplan för anställda. En deltagarriktad personalförmånsplan som investerar i ledning av och för räkning av en deltagare som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

9) Annan ERISA-plan. En personalförmånsplan i den mening som avses i avdelning I i ERISA-lagen annan än en deltagarstyrd plan med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD eller för vilka investeringsbeslut (inklusive beslutet att köpa en andel) fattas av en bank, registrerad investeringsrådgivare, spar- och låneförening eller försäkringsbolag.

10) Statens förmånsplan. En plan som upprättats och underhålls av en stat, kommun eller någon myndighet i en stat eller kommun, till förmån för dess anställda, med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD.

11) Ideell enhet. En organisation som beskrivs i Section 501(c)(3) i Internal Revenue Code, i dess ändrade lydelse, med totala tillgångar överstigande 5 miljoner USD (inklusive kapital-, livränta- och livinkomstfonder), vilket framgår av organisationens senaste reviderade finansiella rapporter .

12) En bank enligt definitionen i Section 3(a)(2) i Securities Act (oavsett om den agerar för egen räkning eller i egenskap av förtroendeman).

13) En spar- och låneförening eller liknande institut enligt definitionen i 3 a § 5 A i värdepapperslagen (oavsett om den agerar för egen räkning eller i förtroendeskap).

14) En mäklare-handlare registrerad enligt börslagen.

15) Ett försäkringsbolag enligt definitionen i 2 § 13 § i lagen om värdepappersmarknaden.

16) Ett "företagsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 2(a)(48) i lagen om investeringsbolag.

17) Ett investeringsbolag för småföretag med licens enligt avsnitt 301 (c) eller (d) i Small Business Investment Act från 1958.

18) Ett "privat affärsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 202(a)(22) i Advisers Act.

19) Verkställande direktör eller direktör. En fysisk person som är en verkställande tjänsteman, direktör eller generalpartner i partnerskapet eller generalpartnern och är en ackrediterad investerare som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

20) Enhet som ägs helt av ackrediterade investerare. Ett bolag, partnerskap, privat investeringsbolag eller liknande enhet vars aktieägare är en fysisk person som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

Vänligen läs meddelandet ovan och markera rutan nedan för att fortsätta.

Singapore

+65 3105 1295

Taiwan

Kommer snart!

Hong Kong

R91, 3:e våningen,
Eton Tower, 8 Hysan Ave.
Causeway Bay, Hong Kong
+852 3002 4462