Kan marijuana hjälpa Biden att läka en splittrad nation?, den 12 november 2020 kl. 1:30

By
Den 12 november 2020
Taggar:

(Bloomberg Opinion) – Efter att fem delstater – Arizona, Mississippi, Montana, New Jersey och South Dakota – antog omröstningsåtgärder för marijuanaanvändning förra veckan, kommer drogen snart att vara laglig i någon form för 70 % av USA befolkning. En tredjedel av landet behöver inte ens en medicinsk ursäkt. Men det är inte överraskningen. Vad som är mer anmärkningsvärt är att till skillnad från tidigare hände allt detta utan mycket offentligt uppståndelse. För att vara rättvis har det funnits större oro i amerikanernas sinnen dessa dagar. Men det här är ögonblicket som cannabisföretag och deras investerare har väntat på: att betraktas som en legitim industri snarare än en het omröstningsfråga. Härifrån är målet att göra gräset lika normalt som skräpmat, vin och andra laster som länge finns i butiker över hela Amerika. För att industrin ska blomstra behöver den den federala regeringens hjälp, och utsikterna för det ser plötsligt ut. bättre. Två tredjedelar av USA vuxna är för legalisering av marijuana - 91% om du inkluderar de som stödjer det åtminstone för medicinska ändamål, enligt Pew Research Center. Det är fler än antalet amerikaner som stödjer aborträttigheter eller som tror att mänsklig aktivitet bidrar till klimatförändringen. Den partiska klyftan i attityder till pot krymper också, med mer än hälften av republikanerna som säger att det borde legaliseras. I den tillförlitligt röda delstaten Mississippi kritiserades initiativ 65 – det mindre restriktiva av två medicinska marijuanaförslag som fanns på valsedeln – av guvernör Tate Reeves som för "liberalt" för "icke-stenare": Och ändå gick det igenom 74 %. När Joe Biden tillträder i januari och kongressens sammansättning fortsätter att spegla en splittrad nation, kan marijuana i slutändan bli den enda fråga som nästan alla kan vara överens om. Det ökande stödet för potten i röda stater bådar gott för en senatsomröstning om Secure och Fair Enforcement Banking Act, som skulle tillåta finansiella institutioner att lagligt göra affärer med marijuanaföretag. Det skulle vara en av de mest konstruktiva utvecklingarna för branschen för att inte legalisera ogräs på federal nivå. Cannabisföretag har anledning att vara hoppfulla om att en ny administration också kommer att inleda andra förändringar som att omklassificera eller utesluta marijuana från lagen om kontrollerade ämnen. Att avschemalägga drogen skulle lämna staterna att bestämma hur de ska hantera potten, vilket kan vara mer tilltalande för konservativa än att försöka ändra federala lagar, skrev Isaac Boltansky och Merrill Ross, analytiker för Compass Point Research & Trading LLC, i en oktober. 26 rapport. Marijuana anses för närvarande vara ett schema 1-drog, precis vid sidan av heroin, i en kategori som är reserverad för narkotika med den högsta potentialen för missbruk och beroende och utan accepterad medicinsk användning. Exempel på schema 2-ämnen är kokain, fentanyl, metamfetamin och oxikodon - några av dem är roten till Amerikas opioidberoendekris. För cannabisförespråkare stämmer det bara inte. Att ta bort cannabis från CSA skulle ge en meningsfull fördel för företagens resultaträkningar: Industrin ber också den federala regeringen att tillåta mellanstatlig handel mellan stater som har legaliserats. Just nu, om ett företag har en tillverkningsanläggning i, säg, Colorado och vill transportera en del av den produkten till sitt apotek i Montana, är det trafficking - ett ganska allvarligt brott. Och det är tidskrävande och dyrt att bygga infrastruktur överallt. I själva verket är några av de största utmaningarna med att få igång licensierade ogräsföretag kring de regulatoriska hindren och den kostsamma processen att behöva arbeta bitvis för att expandera runt USA Det har hjälpt den olagliga ogräsmarknaden att behålla en konkurrensfördel genom att underskrida priserna. I Kalifornien, där marijuana kan köpas lagligt, uppskattas fortfarande olagliga transaktioner utgöra den överväldigande majoriteten av försäljningen. Det är inte konstigt att grytlager – vid ett tillfälle marknadens älsklingar – har tappat sin överflöd i år. Det så kallade cannabisindexet har sjunkit 38%. I ett exempel, den belägrade multistatsoperatören MedMen Enterprises Inc. tvingades gå bort från Virginia, där en begränsad men potentiellt lukrativ medicinsk marijuanamarknad precis börjar öppna sig; dess aktier har fallit med 73 % i år. En oavsiktlig effekt av att strypa marknaden kan vara att driva in kontanta cannabisföretag i armarna på mat- och drycksjättar, som förbereder sig för att kasta sig ut i potten när lagarna blir mer slappa. För bryggare och tobaksföretag kan det vara den mest lovande tillväxtvägen. Som sagt, ett gäng uppkomlingar som blir uppslukade av giganter verkar gå emot demokratiska lagstiftares ansträngningar att utjämna konkurrensvillkoren genom mer aggressiv antitrusttillämpning. Vardagliga konsumentprodukter är ett viktigt sätt för cannabisföretag att rikta sig till en bredare kundbas än grytorökare. Canopy Growth Corp., en av de största i USA Medicinska marijuanaproducenter, värda 9 miljarder dollar, vill börja sälja drycker som innehåller THC – den psykoaktiva kemikalien i cannabis – nästa år för att konkurrera med öl. Även om Canopy stöds av spritkonglomeratet Constellation Brands Inc., kommer det att bli tufft att gå upp mot Anheuser-Busch InBev AB, som kontrollerar 42 % av den nordamerikanska ölmarknaden. Bit för bit går det i positiv riktning för branschen, om än långsamt. Samtidigt har cannabisföretag strategiskt gått in i stater där medicinsk marijuana är tillåten så att de är redo att rulla när rekreationsanvändning för vuxna har blivit laglig. Till exempel, de mer omedelbara vinnarna av förra veckans omröstningsåtgärder inkluderar Curaleaf Holdings Inc., ett företag på 5.9 miljarder dollar som innehar nr. 1 marknadsandel i New Jersey och nr. 2 i Arizona, och Harvest Health & Recreation Inc., som får 50% av sin försäljning från Arizona, enligt en nov. 4 rapport av Pablo Zuanic, analytiker för Cantor Fitzgerald & Co. New York och Pennsylvania förväntas bli nästa, med budgetunderskott orsakade av Covid-19 som potentiellt kan motivera dem att gå snabbare i frågan. På nationell nivå, om Biden letar efter en gemensam grund med republikaner, verkar marijuana av alla saker som en rimligt ställe att börja. År 2020 är verkligen bisarrt. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s och dess ägares åsikter. Tara Lachapelle är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker verksamheten med underhållning och telekommunikation, såväl som bredare affärer.

Kan marijuana hjälpa Biden att läka en splittrad nation?(Bloomberg Opinion) – Efter att fem delstater – Arizona, Mississippi, Montana, New Jersey och South Dakota – antog omröstningsåtgärder för marijuanaanvändning förra veckan, kommer drogen snart att vara laglig i någon form för 70 % av USA befolkning. En tredjedel av landet behöver inte ens en medicinsk ursäkt. Men det är inte överraskningen. Vad som är mer anmärkningsvärt är att till skillnad från tidigare hände allt detta utan mycket offentligt uppståndelse. För att vara rättvis har det funnits större oro i amerikanernas sinnen dessa dagar. Men det här är ögonblicket som cannabisföretag och deras investerare har väntat på: att betraktas som en legitim industri snarare än en het omröstningsfråga. Härifrån är målet att göra gräset lika normalt som skräpmat, vin och andra laster som länge finns i butiker över hela Amerika. För att industrin ska blomstra behöver den den federala regeringens hjälp, och utsikterna för det ser plötsligt ut. bättre. Två tredjedelar av USA vuxna är för legalisering av marijuana - 91% om du inkluderar de som stödjer det åtminstone för medicinska ändamål, enligt Pew Research Center. Det är fler än antalet amerikaner som stödjer aborträttigheter eller som tror att mänsklig aktivitet bidrar till klimatförändringen. Den partiska klyftan i attityder till pot krymper också, med mer än hälften av republikanerna som säger att det borde legaliseras. I den tillförlitligt röda delstaten Mississippi kritiserades initiativ 65 – det mindre restriktiva av två medicinska marijuanaförslag som fanns på valsedeln – av guvernör Tate Reeves som för "liberalt" för "icke-stenare": Och ändå gick det igenom 74 %. När Joe Biden tillträder i januari och kongressens sammansättning fortsätter att spegla en splittrad nation, kan marijuana i slutändan bli den enda fråga som nästan alla kan vara överens om. Det ökande stödet för potten i röda stater bådar gott för en senatsomröstning om Secure och Fair Enforcement Banking Act, som skulle tillåta finansiella institutioner att lagligt göra affärer med marijuanaföretag. Det skulle vara en av de mest konstruktiva utvecklingarna för branschen för att inte legalisera ogräs på federal nivå. Cannabisföretag har anledning att vara hoppfulla om att en ny administration också kommer att inleda andra förändringar som att omklassificera eller utesluta marijuana från lagen om kontrollerade ämnen. Att avschemalägga drogen skulle lämna staterna att bestämma hur de ska hantera potten, vilket kan vara mer tilltalande för konservativa än att försöka ändra federala lagar, skrev Isaac Boltansky och Merrill Ross, analytiker för Compass Point Research & Trading LLC, i en oktober. 26 rapport. Marijuana anses för närvarande vara ett schema 1-drog, precis vid sidan av heroin, i en kategori som är reserverad för narkotika med den högsta potentialen för missbruk och beroende och utan accepterad medicinsk användning. Exempel på schema 2-ämnen är kokain, fentanyl, metamfetamin och oxikodon - några av dem är roten till Amerikas opioidberoendekris. För cannabisförespråkare stämmer det bara inte. Att ta bort cannabis från CSA skulle ge en meningsfull fördel för företagens resultaträkningar: Industrin ber också den federala regeringen att tillåta mellanstatlig handel mellan stater som har legaliserats. Just nu, om ett företag har en tillverkningsanläggning i, säg, Colorado och vill transportera en del av den produkten till sitt apotek i Montana, är det trafficking - ett ganska allvarligt brott. Och det är tidskrävande och dyrt att bygga infrastruktur överallt. I själva verket är några av de största utmaningarna med att få igång licensierade ogräsföretag kring de regulatoriska hindren och den kostsamma processen att behöva arbeta bitvis för att expandera runt USA Det har hjälpt den olagliga ogräsmarknaden att behålla en konkurrensfördel genom att underskrida priserna. I Kalifornien, där marijuana kan köpas lagligt, uppskattas fortfarande olagliga transaktioner utgöra den överväldigande majoriteten av försäljningen. Det är inte konstigt att grytlager – vid ett tillfälle marknadens älsklingar – har tappat sin överflöd i år. Det så kallade cannabisindexet har sjunkit 38%. I ett exempel, den belägrade multistatsoperatören MedMen Enterprises Inc. tvingades gå bort från Virginia, där en begränsad men potentiellt lukrativ medicinsk marijuanamarknad precis börjar öppna sig; dess aktier har fallit med 73 % i år. En oavsiktlig effekt av att strypa marknaden kan vara att driva in kontanta cannabisföretag i armarna på mat- och drycksjättar, som förbereder sig för att kasta sig ut i potten när lagarna blir mer slappa. För bryggare och tobaksföretag kan det vara den mest lovande tillväxtvägen. Som sagt, ett gäng uppkomlingar som blir uppslukade av giganter verkar gå emot demokratiska lagstiftares ansträngningar att utjämna konkurrensvillkoren genom mer aggressiv antitrusttillämpning. Vardagliga konsumentprodukter är ett viktigt sätt för cannabisföretag att rikta sig till en bredare kundbas än grytorökare. Canopy Growth Corp., en av de största i USA Medicinska marijuanaproducenter, värda 9 miljarder dollar, vill börja sälja drycker som innehåller THC – den psykoaktiva kemikalien i cannabis – nästa år för att konkurrera med öl. Även om Canopy stöds av spritkonglomeratet Constellation Brands Inc., kommer det att bli tufft att gå upp mot Anheuser-Busch InBev AB, som kontrollerar 42 % av den nordamerikanska ölmarknaden. Bit för bit går det i positiv riktning för branschen, om än långsamt. Samtidigt har cannabisföretag strategiskt gått in i stater där medicinsk marijuana är tillåten så att de är redo att rulla när rekreationsanvändning för vuxna har blivit laglig. Till exempel, de mer omedelbara vinnarna av förra veckans omröstningsåtgärder inkluderar Curaleaf Holdings Inc., ett företag på 5.9 miljarder dollar som innehar nr. 1 marknadsandel i New Jersey och nr. 2 i Arizona, och Harvest Health & Recreation Inc., som får 50% av sin försäljning från Arizona, enligt en nov. 4 rapport av Pablo Zuanic, analytiker för Cantor Fitzgerald & Co. New York och Pennsylvania förväntas bli nästa, med budgetunderskott orsakade av Covid-19 som potentiellt kan motivera dem att gå snabbare i frågan. På nationell nivå, om Biden letar efter en gemensam grund med republikaner, verkar marijuana av alla saker som en rimligt ställe att börja. År 2020 är verkligen bisarrt. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s och dess ägares åsikter. Tara Lachapelle är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker verksamheten med underhållning och telekommunikation, såväl som bredare affärer.

,

Omedelbar offert

Ange aktiesymbolen.

Välj Exchange.

Välj typ av säkerhet.

Vänligen ange ditt förnamn.

Vänligen ange ditt efternamn.

Vänligen skriv in ditt telefonnummer.

Var god skriv in din e-postadress.

Ange eller välj det totala antalet aktier du äger.

Vänligen ange eller välj det önskade lånebeloppet du söker.

Välj lånesyfte.

Välj om du är tjänsteman/direktör.

High West Capital Partners, LLC får endast erbjuda viss information till personer som är "ackrediterade investerare" och/eller "kvalificerade kunder" eftersom dessa villkor definieras under tillämpliga federala värdepapperslagar. För att vara en "ackrediterad investerare" och/eller en "kvalificerad kund" måste du uppfylla kriterierna som anges i EN ELLER FLERA av följande kategorier/stycken numrerade 1-20 nedan.

High West Capital Partners, LLC kan inte ge dig någon information om dess låneprogram eller investeringsprodukter om du inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier. Dessutom måste utländska medborgare som kan vara undantagna från att kvalificera sig som en amerikansk ackrediterad investerare fortfarande uppfylla de fastställda kriterierna, i enlighet med High West Capital Partners, LLC:s interna utlåningspolicy. High West Capital Partners, LLC kommer inte att tillhandahålla information eller låna ut till någon individ och/eller enhet som inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

1) Individ med nettovärde över 1.0 miljoner USD. En fysisk person (inte en enhet) vars nettoförmögenhet, eller gemensamma nettoförmögenhet med sin make, vid tidpunkten för köpet överstiger 1,000,000 XNUMX XNUMX USD. (Vid beräkning av nettoförmögenhet kan du inkludera ditt eget kapital i lös egendom och fastigheter, inklusive din huvudsakliga bostad, kontanter, kortfristiga investeringar, aktier och värdepapper. Din inkludering av eget kapital i lös egendom och fastigheter bör baseras på mässan marknadsvärdet av sådan egendom minus skulder som säkras av sådan egendom.)

2) Individ med 200,000 200,000 USD individuell årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en individuell inkomst på mer än $XNUMX XNUMX under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

3) Individ med 300,000 300,000 USD gemensam årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en gemensam inkomst med sin make på över XNUMX XNUMX USD under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

4) Företag eller partnerskap. Ett bolag, partnerskap eller liknande enhet som har tillgångar på över 5 miljoner USD och som inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel i bolaget eller partnerskapet.

5) Återkallbart förtroende. En trust som kan återkallas av dess bidragsgivare och vars bidragsgivare är en ackrediterad investerare enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/paragraferna som numreras häri.

6) Oåterkalleligt förtroende. En trust (annat än en ERISA-plan) som (a) inte kan återkallas av dess bidragsgivare, (b) har tillgångar på över 5 miljoner USD, (c) inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel, och (d ) leds av en person som har sådan kunskap och erfarenhet i finansiella och affärsmässiga frågor att en sådan person är kapabel att utvärdera fördelarna och riskerna med en investering i stiftelsen.

7) IRA eller liknande förmånsplan. En IRA-, Keogh- eller liknande förmånsplan som endast täcker en enda fysisk person som är en ackrediterad investerare, enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

8) Deltagarriktat konto för förmånsplan för anställda. En deltagarriktad personalförmånsplan som investerar i ledning av och för räkning av en deltagare som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

9) Annan ERISA-plan. En personalförmånsplan i den mening som avses i avdelning I i ERISA-lagen annan än en deltagarstyrd plan med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD eller för vilka investeringsbeslut (inklusive beslutet att köpa en andel) fattas av en bank, registrerad investeringsrådgivare, spar- och låneförening eller försäkringsbolag.

10) Statens förmånsplan. En plan som upprättats och underhålls av en stat, kommun eller någon myndighet i en stat eller kommun, till förmån för dess anställda, med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD.

11) Ideell enhet. En organisation som beskrivs i Section 501(c)(3) i Internal Revenue Code, i dess ändrade lydelse, med totala tillgångar överstigande 5 miljoner USD (inklusive kapital-, livränta- och livinkomstfonder), vilket framgår av organisationens senaste reviderade finansiella rapporter .

12) En bank enligt definitionen i Section 3(a)(2) i Securities Act (oavsett om den agerar för egen räkning eller i egenskap av förtroendeman).

13) En spar- och låneförening eller liknande institut enligt definitionen i 3 a § 5 A i värdepapperslagen (oavsett om den agerar för egen räkning eller i förtroendeskap).

14) En mäklare-handlare registrerad enligt börslagen.

15) Ett försäkringsbolag enligt definitionen i 2 § 13 § i lagen om värdepappersmarknaden.

16) Ett "företagsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 2(a)(48) i lagen om investeringsbolag.

17) Ett investeringsbolag för småföretag med licens enligt avsnitt 301 (c) eller (d) i Small Business Investment Act från 1958.

18) Ett "privat affärsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 202(a)(22) i Advisers Act.

19) Verkställande direktör eller direktör. En fysisk person som är en verkställande tjänsteman, direktör eller generalpartner i partnerskapet eller generalpartnern och är en ackrediterad investerare som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

20) Enhet som ägs helt av ackrediterade investerare. Ett bolag, partnerskap, privat investeringsbolag eller liknande enhet vars aktieägare är en fysisk person som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

Vänligen läs meddelandet ovan och markera rutan nedan för att fortsätta.

Singapore

+65 3105 1295

Taiwan

Kommer snart!

Hong Kong

R91, 3:e våningen,
Eton Tower, 8 Hysan Ave.
Causeway Bay, Hong Kong
+852 3002 4462