(Bloomberg) — Kina investerar tiotals miljarder dollar i nya megaraffinaderier trots att dess bränsleefterfrågan förväntas nå en topp inom fem år, vilket ökar risken att det kommer att översvämma regionen med billig export. Minst fyra projekt med cirka 1.4 miljoner fat per dag av råoljebearbetningskapacitet, mer än alla raffinaderier i Storbritannien tillsammans, är under uppbyggnad. Det är efter att landet redan lagt till 1 miljon fat sedan början av 2019. All den kapaciteten kommer att tillföra fler petroleumprodukter och plaster precis som China National Petroleum Corp. ser bränsleefterfrågan nå en topp 2025 när elfordon drar ner på förbrukningen. Den oöverensstämmande byggboomen understryker hur snabbt ren energi och elfordon förändrar det industriella landskapet i Kina, särskilt efter Xi Jinpings löfte förra månaden att bli koldioxidneutral 2060. Det positionerar också landet till att bli en ännu större exportör av bränsle, vilket äventyrar raffinaderiverksamheten från Sydkorea till Australien till Europa. "Kina är i allt högre grad i en position att ta marknadsandelar globalt eftersom det fortsätter att utöka raffineringskapaciteten samtidigt som dess egen efterfrågan ökar. avtar”, säger Michal Meidan, chef för Kina vid Oxford Institute for Energy Studies. Den kinesiska raffineringskapaciteten har nästan tredubblats sedan millennieskiftet när landets oljejättar försökte hålla jämna steg med den snabba tillväxten av diesel- och bensinförbrukningen. nu mer bränsleproduktion än landet behöver, vilket leder till export på nästan 1 miljon fat per dag, nära de volymer som skeppas av Sydkorea och Indien, enligt IHS Markit. Den inhemska efterfrågan kommer sannolikt att växa långsammare i framtiden eftersom landet börjar sin långa övergång mot koldioxidneutralitet. Redan innan Xi tillkännagav målet 2060, hade China National Petroleum Corp. sade att de förväntade sig att efterfrågan på raffinerade produkter skulle växa med bara 0.9 % per år fram till 2025 och nå en topp där, jämfört med 5.6 % genomsnittlig årlig tillväxt från 2000 till 2019. För att vara säker har Kinas fordonsförsäljning ökat under två månader – den första marknaden som återhämtning sedan pandemin - och bensin- och dieselslukare utgör fortfarande den stora majoriteten av det. Fortfarande sa CNPC-forskare att de förväntar sig att elfordon och alternativa bränslen som väte och etanol ska tränga undan ökande mängder petroleumbränsle. De nya megaraffinaderierna under uppbyggnad på platser som Zhejiang, Jiangsu och Yantai kommer att vara inriktade på att omvandla råolja direkt till petrokemikalier och plaster. Det är särskilt dåliga nyheter för anläggningar i Taiwan och Sydkorea som är utformade för att tillgodose Kinas petrokemiska marknad, säger Harry Liu, verkställande direktör för oljemarknader, midstream och downstream på IHS Markit. Läs också: Global Oil Refining Faces Shake-Up From Asian Plastics BoomWhile deras plastbetoning innebär att de nya anläggningarna kommer att producera mindre transportbränsle relativt sett än äldre anläggningar, utbudet av petroleumprodukter måste säljas någonstans. I framtiden kan kinesiska raffinaderier exportera bränslen så långt bort som till Australien, Europa eller till och med USA, enligt handlare i regionen. Dessa exporter kommer att tära på marknadsandelar av befintliga raffinaderier, vilket potentiellt kan orsaka mindre fabriker i Kina, såväl som andra från Japan till Australien, för att sluta permanent. "Stängningar av raffinaderier kommer i flera former", säger Sushant Gupta, analytiker på Wood Mackenzie Ltd. i Singapore. "Det är inte vettigt nu att driva ett fristående raffinaderi eller en fristående petrokemisk anläggning för den delen." Coronavirus-pandemin har accelererat trenden med nedläggningar av raffinaderier. Skadorna orsakade av viruset på efterfrågan kommer sannolikt att vara strukturella och permanenta, enligt IHS. "Vår nuvarande uppskattning är att det kommer att finnas cirka 1 miljon fat per dag raffineringskapacitet som står inför ett nedläggningshot", sa IHS:s Liu.
(Bloomberg) — Kina investerar tiotals miljarder dollar i nya megaraffinaderier trots att dess bränsleefterfrågan förväntas nå en topp inom fem år, vilket ökar risken att det kommer att översvämma regionen med billig export. Minst fyra projekt med cirka 1.4 miljoner fat per dag av råoljebearbetningskapacitet, mer än alla raffinaderier i Storbritannien tillsammans, är under uppbyggnad. Det är efter att landet redan lagt till 1 miljon fat sedan början av 2019. All den kapaciteten kommer att tillföra fler petroleumprodukter och plaster precis som China National Petroleum Corp. ser bränsleefterfrågan nå en topp 2025 när elfordon drar ner på förbrukningen. Den oöverensstämmande byggboomen understryker hur snabbt ren energi och elfordon förändrar det industriella landskapet i Kina, särskilt efter Xi Jinpings löfte förra månaden att bli koldioxidneutral 2060. Det positionerar också landet till att bli en ännu större exportör av bränsle, vilket äventyrar raffinaderiverksamheten från Sydkorea till Australien till Europa. "Kina är i allt högre grad i en position att ta marknadsandelar globalt eftersom det fortsätter att utöka raffineringskapaciteten samtidigt som dess egen efterfrågan ökar. avtar”, säger Michal Meidan, chef för Kina vid Oxford Institute for Energy Studies. Den kinesiska raffineringskapaciteten har nästan tredubblats sedan millennieskiftet när landets oljejättar försökte hålla jämna steg med den snabba tillväxten av diesel- och bensinförbrukningen. nu mer bränsleproduktion än landet behöver, vilket leder till export på nästan 1 miljon fat per dag, nära de volymer som skeppas av Sydkorea och Indien, enligt IHS Markit. Den inhemska efterfrågan kommer sannolikt att växa långsammare i framtiden eftersom landet börjar sin långa övergång mot koldioxidneutralitet. Redan innan Xi tillkännagav målet 2060, hade China National Petroleum Corp. sade att de förväntade sig att efterfrågan på raffinerade produkter skulle växa med bara 0.9 % per år fram till 2025 och nå en topp där, jämfört med 5.6 % genomsnittlig årlig tillväxt från 2000 till 2019. För att vara säker har Kinas fordonsförsäljning ökat under två månader – den första marknaden som återhämtning sedan pandemin - och bensin- och dieselslukare utgör fortfarande den stora majoriteten av det. Fortfarande sa CNPC-forskare att de förväntar sig att elfordon och alternativa bränslen som väte och etanol ska tränga undan ökande mängder petroleumbränsle. De nya megaraffinaderierna under uppbyggnad på platser som Zhejiang, Jiangsu och Yantai kommer att vara inriktade på att omvandla råolja direkt till petrokemikalier och plaster. Det är särskilt dåliga nyheter för anläggningar i Taiwan och Sydkorea som är utformade för att tillgodose Kinas petrokemiska marknad, säger Harry Liu, verkställande direktör för oljemarknader, midstream och downstream på IHS Markit. Läs också: Global Oil Refining Faces Shake-Up From Asian Plastics BoomWhile deras plastbetoning innebär att de nya anläggningarna kommer att producera mindre transportbränsle relativt sett än äldre anläggningar, utbudet av petroleumprodukter måste säljas någonstans. I framtiden kan kinesiska raffinaderier exportera bränslen så långt bort som till Australien, Europa eller till och med USA, enligt handlare i regionen. Dessa exporter kommer att tära på marknadsandelar av befintliga raffinaderier, vilket potentiellt kan orsaka mindre fabriker i Kina, såväl som andra från Japan till Australien, för att sluta permanent. "Stängningar av raffinaderier kommer i flera former", säger Sushant Gupta, analytiker på Wood Mackenzie Ltd. i Singapore. "Det är inte vettigt nu att driva ett fristående raffinaderi eller en fristående petrokemisk anläggning för den delen." Coronavirus-pandemin har accelererat trenden med nedläggningar av raffinaderier. Skadorna orsakade av viruset på efterfrågan kommer sannolikt att vara strukturella och permanenta, enligt IHS. "Vår nuvarande uppskattning är att det kommer att finnas cirka 1 miljon fat per dag raffineringskapacitet som står inför ett nedläggningshot", sa IHS:s Liu.
,