(Bloomberg) — Kinas största raffinör tittar på en kreativ strategi för att hjälpa Asien att bli av med en ihållande dieselöverflöd — helt nya supertankers, vanligtvis reserverade för råolja. Unipec, handelsgrenen för Kinas största oljeraffinaderi Sinopec Group, anställde en nybyggd mycket stora råoljefartyg för att lasta lågsvavlig diesel i Asien för leverans till Europa. Fartyget skulle vanligtvis ha seglat tomt från sitt varv i nordöstra Asien till Mellanöstern eller Västafrika, där det skulle plocka upp råolja för första gången för leverans till kunder över hela världen. Medan supertankers byggs för att transportera smutsiga bränslen som råolja olja kan de ta med sig renare produkter som bensin och diesel på sin jungfruresa. Unipec har för avsikt att regelbundet chartra helt nya fartyg för att transportera mer diesel till Europa, och därigenom rensa ut uppblåsta bränslelager i Asien, enligt två handlare som är insatta i ärendet, som bad att inte bli identifierade eftersom informationen är privat.Asien har traditionellt varit en exportör av diesel till Europa och Afrika, med handelsflöden som fluktuerar baserat på relativa priser. Skillnaden nu är att de nya supertankfartygen tillåter handlare att åtminstone fördubbla storleken på sina laster jämfört med långdistansfartyg, vanligtvis de största reserverade för raffinerat bränsle. "Detta är definitivt goda nyheter för raffinaderier i Asien. Att flytta dessa fat från Asien kommer att dra åt utbudet och stödja regionala marginaler, säger Serena Huang, senioranalytiker på Vortexa Ltd. "Med det sagt, handlare kommer bara att flytta faten om arbitragen är positiv för dem." Unipec är inte ensam. Minst två till fyra färska supertankers, chartrade av handelshus och oljemäklare, förväntas skicka diesel väster om Suezkanalen i november, enligt en handlare och två skeppsmäklare. Det kommer efter cirka sju transporterade destillat på jungfruresor under tredje kvartalet, jämfört med fyra under andra kvartalet, visade Braemar ACM Shipbroking-data. I oktober lastades totalt cirka 2.24 miljoner fat diesel på supertankers för öst-till- resan västerut, nästan sjudubblad från början av året, enligt data från Vortexa. Dessa första leveranser kommer att växa under de kommande månaderna med varv som förväntas leverera 20 nybyggda supertankers från oktober. 1 till 31 mars, sade Anoop Singh, som leder tankerforskningen öster om Suez vid Braemar. Unipec skickar den fullastade VLCC Yuan Hua Yang till Rotterdam efter att ha plockat upp flera laster via fartyg-till-fartyg-överföringar i hela Asien, enligt handlare och skeppsmäklare. Tidigare i år anlitade företaget VLCC Elandra Kilimanjaro på en tidsbefraktad basis och skickade sina laster till Europa, Västafrika och Latinamerika, sa en handlare med kunskap om saken. Totalt kommer företaget att ha anställt åtta nya supertankers sedan 2017 för att flytta diesel från Asien till väster. Förutom Yuan Hua Yang finns det minst fyra fler VLCC:er lastade med bränslen av medeldestillattyp för närvarande på vattnet runt Västafrika och Europa. Yuan Kun Yang seglar till en överföringsplats från fartyg till fartyg utanför Storbritannien kust. Babylon, nu utanför Bahamas kust, lossade nyligen delvis sin last. Asien har varit full av destillat i år mitt i en ojämn återhämtning från pandemin. I Singapores asiatiska handelsnav klättrade lagren av mellandestillat – som inkluderar diesel – till de högsta på mer än ett decennium under veckan som slutade i november. 11, enligt statliga uppgifter. Det öst-västliga handelsflödet på VLCC har bidragit till en återhämtning av marginalerna för asiatisk dieselraffinering. De har stigit till mer än $4 per fat från mindre än $2 i slutet av september, enligt Bloomberg Fair Value-data. "Vi förväntar oss att den fortfarande långa asiatiska gasolmarknaden kommer att fortsätta att behöva pressa överskottsvolymer in på den europeiska marknaden", säger Eugene Lindell, senior forskningsanalytiker på JBC Energy.
(Bloomberg) — Kinas största raffinör tittar på en kreativ strategi för att hjälpa Asien att bli av med en ihållande dieselöverflöd — helt nya supertankers, vanligtvis reserverade för råolja. Unipec, handelsgrenen för Kinas största oljeraffinaderi Sinopec Group, anställde en nybyggd mycket stora råoljefartyg för att lasta lågsvavlig diesel i Asien för leverans till Europa. Fartyget skulle vanligtvis ha seglat tomt från sitt varv i nordöstra Asien till Mellanöstern eller Västafrika, där det skulle plocka upp råolja för första gången för leverans till kunder över hela världen. Medan supertankers byggs för att transportera smutsiga bränslen som råolja olja kan de ta med sig renare produkter som bensin och diesel på sin jungfruresa. Unipec har för avsikt att regelbundet chartra helt nya fartyg för att transportera mer diesel till Europa, och därigenom rensa ut uppblåsta bränslelager i Asien, enligt två handlare som är insatta i ärendet, som bad att inte bli identifierade eftersom informationen är privat.Asien har traditionellt varit en exportör av diesel till Europa och Afrika, med handelsflöden som fluktuerar baserat på relativa priser. Skillnaden nu är att de nya supertankfartygen tillåter handlare att åtminstone fördubbla storleken på sina laster jämfört med långdistansfartyg, vanligtvis de största reserverade för raffinerat bränsle. "Detta är definitivt goda nyheter för raffinaderier i Asien. Att flytta dessa fat från Asien kommer att dra åt utbudet och stödja regionala marginaler, säger Serena Huang, senioranalytiker på Vortexa Ltd. "Med det sagt, handlare kommer bara att flytta faten om arbitragen är positiv för dem." Unipec är inte ensam. Minst två till fyra färska supertankers, chartrade av handelshus och oljemäklare, förväntas skicka diesel väster om Suezkanalen i november, enligt en handlare och två skeppsmäklare. Det kommer efter cirka sju transporterade destillat på jungfruresor under tredje kvartalet, jämfört med fyra under andra kvartalet, visade Braemar ACM Shipbroking-data. I oktober lastades totalt cirka 2.24 miljoner fat diesel på supertankers för öst-till- resan västerut, nästan sjudubblad från början av året, enligt data från Vortexa. Dessa första leveranser kommer att växa under de kommande månaderna med varv som förväntas leverera 20 nybyggda supertankers från oktober. 1 till 31 mars, sade Anoop Singh, som leder tankerforskningen öster om Suez vid Braemar. Unipec skickar den fullastade VLCC Yuan Hua Yang till Rotterdam efter att ha plockat upp flera laster via fartyg-till-fartyg-överföringar i hela Asien, enligt handlare och skeppsmäklare. Tidigare i år anlitade företaget VLCC Elandra Kilimanjaro på en tidsbefraktad basis och skickade sina laster till Europa, Västafrika och Latinamerika, sa en handlare med kunskap om saken. Totalt kommer företaget att ha anställt åtta nya supertankers sedan 2017 för att flytta diesel från Asien till väster. Förutom Yuan Hua Yang finns det minst fyra fler VLCC:er lastade med bränslen av medeldestillattyp för närvarande på vattnet runt Västafrika och Europa. Yuan Kun Yang seglar till en överföringsplats från fartyg till fartyg utanför Storbritannien kust. Babylon, nu utanför Bahamas kust, lossade nyligen delvis sin last. Asien har varit full av destillat i år mitt i en ojämn återhämtning från pandemin. I Singapores asiatiska handelsnav klättrade lagren av mellandestillat – som inkluderar diesel – till de högsta på mer än ett decennium under veckan som slutade i november. 11, enligt statliga uppgifter. Det öst-västliga handelsflödet på VLCC har bidragit till en återhämtning av marginalerna för asiatisk dieselraffinering. De har stigit till mer än $4 per fat från mindre än $2 i slutet av september, enligt Bloomberg Fair Value-data. "Vi förväntar oss att den fortfarande långa asiatiska gasolmarknaden kommer att fortsätta att behöva pressa överskottsvolymer in på den europeiska marknaden", säger Eugene Lindell, senior forskningsanalytiker på JBC Energy.
,