(Bloomberg) — Världens största kryssningsrederier har ungefär fördubblat antalet lobbyister som de skickar till kongressens kontor och flera federala organ i år. Men när de försöker återuppta seglingen från USA hamnar, har ett av deras mest effektiva mål varit Vita huset. En tidigare rådgivare till Vita husets Coronavirus Task Force säger att hon och andra rådgivare skickade en ström av samtal och e-postmeddelanden från tjänstemän på kryssningsrederi, inklusive Carnival Corp. lobbyist. Deras budskap: Hjälp till att lyfta en "no-sail"-order från USA Centers for Disease Control and Prevention som har förbjudit passagerarkryssningar från USA hamnar sedan mars. "Närhelst ordern om ingen segling började komma, skulle kryssningsrederierna alltid engagera sig", sa Olivia Troye, som var involverad i arbetsgruppens diskussioner om kryssningsrederier innan hon lämnade regeringen i augusti. "Telefonsamtalen skulle börja. De ringde överallt.” Sedan hennes utträde har Troye ställt sig bakom den demokratiska presidentkandidaten Joe Biden, och hon anklagade president Donald Trump för att grovt misshandla Covid-19-pandemin i en annons förra månaden för gruppen Republican Voters Against Trump. Vita husets presssekreterare Kayleigh McEnany svarade med att kalla Troye för en "nu missnöjd detaljperson" som fick sparken. Troye bestrider det. Hennes beskrivning av kryssningsindustrins lobbying, som i stor utsträckning backas upp av federala avslöjanden och av andra personer som observerat det, återspeglar graden av inflytande som kryssningsföretag försökte utöva sedan Covid-19 slutade deras USA Förra månaden fick branschen uppmuntrande nyheter: Vicepresident Mike Pence åsidosatte en CDC-plan att förlänga ordern om segling till februari, enligt två personer som är bekanta med saken. Det beslutet rapporterades först av Axios. Nu ska ordern löpa ut på lördag, och arbetsgruppen, som Pence är ordförande för, granskar kryssningsföretagens planer för att motverka viruset innan de beslutar om de ska tillåta branschen att återupptas. Pences kontor avböjde för att kommentera den här historien – inklusive när arbetsgruppen kan komma att fatta ett beslut. Representanter för tre av de största kryssningsrederierna — Carnival, Royal Caribbean Cruises Ltd. och Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. — avböjde att kommentera deras specifika lobbyverksamhet. Läs mer: Pence säger till Top Cruise CEOs He Supports their Return to Sea Industrins handelsgrupp, Cruise Lines International Association eller Clia, avböjde också att diskutera detaljerna, men dess ordförande, Adam Goldstein, sade att gruppen har "relationer med många senatorer, kongressledamöter, guvernörer, borgmästare och andra." "Att prata med valda tjänstemän, på alla regeringsnivåer runt om i världen, är en stor del av vad vi gör", sa han. CDC-tjänstemän vara försiktig med att se kryssningar återupptas. Byråns punktperson för kryssningsfartyg, Martin Cetron, sa: "Det kommer att bli väldigt svårt" att göra dem verkligen säkra från coronavirus. Och förra månaden, i en officiell order, nämnde CDC de senaste Covid-19-utbrotten ombord på andra länders kryssningsfartyg - trots åtgärder de vidtagit för att kontrollera viruset - och sa att kryssningsfartyg i allmänhet "fortsätter att vara en osäker miljö med nära håll där sjukdomen lätt sprids och inte lätt upptäcks.” Både Trump och Pence har lovat att hjälpa kryssningsindustrin, som utövar ett stort politiskt inflytande i Florida, en nyckelstat i nästa månads presidentval. Kryssningsrederier har stora verksamheter i Miami och upprätthåller flera hamnar runt om i delstaten, och Floridas politiker hjälper till att upprätthålla trycket på federala beslutsfattare. Förra månaden krävde Miami-Dade County Commissions hamnkommitté att kryssningar skulle få återupptas . "Vi måste börja jobba", sa den norska vd Frank Del Rio under en offentlig utfrågning. "Nog är nog." Några dagar senare föreslog Florida-senatorerna Rick Scott och Marco Rubio, båda republikaner, att flytta Covid-relaterad tillsyn av när cruising kan återupptas från CDC till en grupp byråer ledda av Department of Homeland Security, efter samråd med kryssningsrederier.Mer LobbyisterI Washington har kryssningsindustrin utplacerat så många som 61 lobbyister i år, upp från 33 under de första tre kvartalen 2019, enligt Center for Responsive Politics, en organisation som studerar pengars roll i politiken. Branschen har spenderat 3.2 miljoner dollar på lobbyverksamhet till och med september. 30, det mesta sedan 2012. Lobbyarbetet verkar löna sig, sa US Senator Richard Blumenthal, en Connecticut-demokrat som har eftersträvat striktare reglering av kryssningsfartyg. "Inte överraskande, är kryssningsindustrin vapen sin formidabla politiska muskler för att sätta segel igen utan sunt förnuft uppgraderingar av hälso-och sjukvård," sa Blumenthal i ett uttalande. Branschledare säger att de inte kommer att återuppta kryssningar förrän de är säkra. Förra månaden tillkännagav Royal Caribbean och Norwegian detaljerade rekommendationer för att förbättra säkerheten, och arbetsgruppen och CDC granskar dem. Tidigare denna månad sa Pence att panelen kommer att arbeta med kryssningsrederier för att säkerställa att de återupptar seglingen först efter effektiva Covid-19-skydd är på plats. Pence och andra förväntar sig också att industrin förhindrar eventuella problem med coronaviruset ombord från att belasta folkhälsoresurserna, enligt en högre tjänsteman i Trump-administrationen. När antalet Covid-19-infektioner ombord började öka i februari fortsatte stora kryssningsrederier att operera från USA hamnar med få förändringar i sina aktiviteter ombord, som Bloomberg News har rapporterat. Branschrepresentanter har förnekat att kryssningsfartyg bidrog till virusspridningen och de sa att kryssningsrederier orättvist har utpekats bland turism- och underhållningsföretag på grund av deras höga profiler. Branschen stängde frivilligt ner verksamheten precis innan CDC-ordern infördes, och har sedan dess arbetat för att komma med förslag för att återuppta verksamheten på ett säkert sätt, sade Clias Goldstein. att lobbykontakterna började, sa Troye. En som ringde in till arbetsgruppen var Tim Pataki, chef för Vita husets Office of Public Liaison, som förmedlade branschens oro över ordern och dess inverkan på verksamheten, sa hon. Sedan slutet av januari har Carnival, Royal Caribbean och Norwegian förlorat mer än 40 miljarder dollar i börsvärde tillsammans. "Finns det press på att minska antalet dagar för beställningen utan segling på grund av deras aktier, eller vad som helst, eller deras investeringar ? Ja”, sa Troye, som också var rådgivare för hemlandsäkerhet och bekämpning av terrorism till Pence i två år. Pataki och Vita husets kommunikationskontor avböjde att kommentera. Enligt federal lag kan CDC införa order om att inte segla på grund av hot mot folkhälsan . Men Pence och arbetsgruppen ser CDC i en rådgivande roll, tillsammans med andra federala myndigheter som USA Kustbevakningen och Department of Homeland Security, sade en högre tjänsteman i förvaltningen som bad att inte bli namngiven för att diskutera insatsstyrkans tillvägagångssätt. Till exempel, när den ursprungliga ordern om ingen segling närmade sig utgången i april, granskade insatsstyrkans personal och sökte ändringar i dess ersättning, inklusive tonande språk som beskrev kryssningsfartyg som sårbara för Covid-19-utbrott, sa två personer som är bekanta med processen. Pences septemberbeslut att åsidosätta CDC-direktören Robert Redfield för att förlänga ordern om segling var inte första gången som arbetsgruppen vägde in orderns tidslinje; det ingrep på liknande sätt förra våren för att förkorta en förlängning, enligt tre personer som är bekanta med saken. Vid den tiden, sa Troye, ombads hon att hjälpa till att utarbeta kortare förlängningar än forskarna hade sökt. Först förlängdes beställningen till juli, sedan till september. "Så det var en stor förhandling mellan oss alla", sa hon. Två personer som är bekanta med diskussionerna bekräftade Troyes konto. I september presenterade en betald rådgivande grupp till både Royal Caribbean och Norwegian en 74-punktsplan för att göra fartyg säkrare från Covid-19 och lämnade in dem till CDC och arbetsgruppen för granskning. Rekommendationerna inkluderar att segla initialt med färre passagerare, att eliminera matbufféer och att kräva masker och vissa tester för viruset ombord. CDC, i den senaste ordern att inte segla, sa "det är för tidigt att bedöma" om dessa förslag skulle skydda kryssningsfartyg från spridningen av Covid och minska den "potentiella bördan och behovet av folkhälsoresponsaktiviteter." Carnival arbetar också med vetenskaps- och medicinska experter för att ta fram protokoll för att göra fartyg säkra. 'Collaborative Approach' Den okt. 9 bjöd Pence in VD:ar för världens fem största kryssningsrederier till ett telefonkonferenssamtal och lovordade deras planer. "Tillsammans tackade industricheferna Trump-administrationen för dess samarbetssätt och stöd, och betonade att denna process och förslag introducerar ansvarsskyldighet och standarder som kommer att säkerställa att kryssningsfartygspassagerare är i en säker och hälsosam miljö", en sammanfattning av mötet av Pence's kontor sa. Vita husets önskan att tillåta USA kryssningar för att återuppta sammandrabbningar med varningar från CDC:s sjöfartsenhet, en grupp forskare och kryssningsfartygsspecialister som sedan april har haft i uppdrag att bevaka ordern om att inte segla och försäkra att fartygen är säkra från Covid.Cetron skapade enheten efter en karriär vid CDC där han bekämpade de värsta pandemierna under de senaste tre decennierna, inklusive SARS, Zika, Ebola, H1N1-influensa och Monkeypox. I en nyligen intervju liknade han kryssningsfartyg vid en perfekt storm för Covid på grund av deras trånga utrymmen som packar människor tillsammans i dagar eller veckor. "Du kan förstå varför detta är en riktigt unik och utmanande miljö för en global pandemi," sa han. Cetron applåderar vad kryssningsrederier försöker göra för att göra fartyg säkrare, men han har tvivel. "Kan vi någonsin göra det nollrisk mitt i en pandemi? Antagligen inte. Kan vi göra det mycket bättre än det är? Sannolikt så”, sa han. Cetron och Redfield, CDC:s direktör, avböjde att kommentera interna överläggningar om ordern om segling utan segling. CDC gjorde det klart i den senaste uppdateringen av ordern att kryssningar är långt ifrån att vara säkra från Covid. Från och med sept. 28, 124 kryssningsfartyg, eller 82 % av USA flottan, hade drabbats av Covid-utbrott, dödade minst 41 människor och sjuka 3,689 XNUMX, sade ordern. Nyligen ägde Covid-utbrott rum ombord på fartyg som hade tillåtits segla i andra länder trots att de "implementerade åtgärder för att kontrollera sjukdomen", stod det. Dessa åtgärder inkluderade att eliminera bufféer, begränsa fartygens kapacitet till 50 % och kräva social distans, sa det. En lobbyist som bad Coronavirus Task Force om hjälp med att övertala CDC att häva ordern om att inte segla var Carnivals Tandy Bondi, sa Troye. Under det första halvåret i år sa Carnivals lobbyverksamhet endast att Bondi hade träffat kongressanställda. Sedan, i en ansökan för det tredje kvartalet som är daterad i oktober.
(Bloomberg) — Världens största kryssningsrederier har ungefär fördubblat antalet lobbyister som de skickar till kongressens kontor och flera federala organ i år. Men när de försöker återuppta seglingen från USA hamnar, har ett av deras mest effektiva mål varit Vita huset. En tidigare rådgivare till Vita husets Coronavirus Task Force säger att hon och andra rådgivare skickade en ström av samtal och e-postmeddelanden från tjänstemän på kryssningsrederi, inklusive Carnival Corp. lobbyist. Deras budskap: Hjälp till att lyfta en "no-sail"-order från USA Centers for Disease Control and Prevention som har förbjudit passagerarkryssningar från USA hamnar sedan mars. "Närhelst ordern om ingen segling började komma, skulle kryssningsrederierna alltid engagera sig", sa Olivia Troye, som var involverad i arbetsgruppens diskussioner om kryssningsrederier innan hon lämnade regeringen i augusti. "Telefonsamtalen skulle börja. De ringde överallt.” Sedan hennes utträde har Troye ställt sig bakom den demokratiska presidentkandidaten Joe Biden, och hon anklagade president Donald Trump för att grovt misshandla Covid-19-pandemin i en annons förra månaden för gruppen Republican Voters Against Trump. Vita husets presssekreterare Kayleigh McEnany svarade med att kalla Troye för en "nu missnöjd detaljperson" som fick sparken. Troye bestrider det. Hennes beskrivning av kryssningsindustrins lobbying, som i stor utsträckning backas upp av federala avslöjanden och av andra personer som observerat det, återspeglar graden av inflytande som kryssningsföretag försökte utöva sedan Covid-19 slutade deras USA Förra månaden fick branschen uppmuntrande nyheter: Vicepresident Mike Pence åsidosatte en CDC-plan att förlänga ordern om segling till februari, enligt två personer som är bekanta med saken. Det beslutet rapporterades först av Axios. Nu ska ordern löpa ut på lördag, och arbetsgruppen, som Pence är ordförande för, granskar kryssningsföretagens planer för att motverka viruset innan de beslutar om de ska tillåta branschen att återupptas. Pences kontor avböjde för att kommentera den här historien – inklusive när arbetsgruppen kan komma att fatta ett beslut. Representanter för tre av de största kryssningsrederierna — Carnival, Royal Caribbean Cruises Ltd. och Norwegian Cruise Line Holdings Ltd. — avböjde att kommentera deras specifika lobbyverksamhet. Läs mer: Pence säger till Top Cruise CEOs He Supports their Return to Sea Industrins handelsgrupp, Cruise Lines International Association eller Clia, avböjde också att diskutera detaljerna, men dess ordförande, Adam Goldstein, sade att gruppen har "relationer med många senatorer, kongressledamöter, guvernörer, borgmästare och andra." "Att prata med valda tjänstemän, på alla regeringsnivåer runt om i världen, är en stor del av vad vi gör", sa han. CDC-tjänstemän vara försiktig med att se kryssningar återupptas. Byråns punktperson för kryssningsfartyg, Martin Cetron, sa: "Det kommer att bli väldigt svårt" att göra dem verkligen säkra från coronavirus. Och förra månaden, i en officiell order, nämnde CDC de senaste Covid-19-utbrotten ombord på andra länders kryssningsfartyg - trots åtgärder de vidtagit för att kontrollera viruset - och sa att kryssningsfartyg i allmänhet "fortsätter att vara en osäker miljö med nära håll där sjukdomen lätt sprids och inte lätt upptäcks.” Både Trump och Pence har lovat att hjälpa kryssningsindustrin, som utövar ett stort politiskt inflytande i Florida, en nyckelstat i nästa månads presidentval. Kryssningsrederier har stora verksamheter i Miami och upprätthåller flera hamnar runt om i delstaten, och Floridas politiker hjälper till att upprätthålla trycket på federala beslutsfattare. Förra månaden krävde Miami-Dade County Commissions hamnkommitté att kryssningar skulle få återupptas . "Vi måste börja jobba", sa den norska vd Frank Del Rio under en offentlig utfrågning. "Nog är nog." Några dagar senare föreslog Florida-senatorerna Rick Scott och Marco Rubio, båda republikaner, att flytta Covid-relaterad tillsyn av när cruising kan återupptas från CDC till en grupp byråer ledda av Department of Homeland Security, efter samråd med kryssningsrederier.Mer LobbyisterI Washington har kryssningsindustrin utplacerat så många som 61 lobbyister i år, upp från 33 under de första tre kvartalen 2019, enligt Center for Responsive Politics, en organisation som studerar pengars roll i politiken. Branschen har spenderat 3.2 miljoner dollar på lobbyverksamhet till och med september. 30, det mesta sedan 2012. Lobbyarbetet verkar löna sig, sa US Senator Richard Blumenthal, en Connecticut-demokrat som har eftersträvat striktare reglering av kryssningsfartyg. "Inte överraskande, är kryssningsindustrin vapen sin formidabla politiska muskler för att sätta segel igen utan sunt förnuft uppgraderingar av hälso-och sjukvård," sa Blumenthal i ett uttalande. Branschledare säger att de inte kommer att återuppta kryssningar förrän de är säkra. Förra månaden tillkännagav Royal Caribbean och Norwegian detaljerade rekommendationer för att förbättra säkerheten, och arbetsgruppen och CDC granskar dem. Tidigare denna månad sa Pence att panelen kommer att arbeta med kryssningsrederier för att säkerställa att de återupptar seglingen först efter effektiva Covid-19-skydd är på plats. Pence och andra förväntar sig också att industrin förhindrar eventuella problem med coronaviruset ombord från att belasta folkhälsoresurserna, enligt en högre tjänsteman i Trump-administrationen. När antalet Covid-19-infektioner ombord började öka i februari fortsatte stora kryssningsrederier att operera från USA hamnar med få förändringar i sina aktiviteter ombord, som Bloomberg News har rapporterat. Branschrepresentanter har förnekat att kryssningsfartyg bidrog till virusspridningen och de sa att kryssningsrederier orättvist har utpekats bland turism- och underhållningsföretag på grund av deras höga profiler. Branschen stängde frivilligt ner verksamheten precis innan CDC-ordern infördes, och har sedan dess arbetat för att komma med förslag för att återuppta verksamheten på ett säkert sätt, sade Clias Goldstein. att lobbykontakterna började, sa Troye. En som ringde in till arbetsgruppen var Tim Pataki, chef för Vita husets Office of Public Liaison, som förmedlade branschens oro över ordern och dess inverkan på verksamheten, sa hon. Sedan slutet av januari har Carnival, Royal Caribbean och Norwegian förlorat mer än 40 miljarder dollar i börsvärde tillsammans. "Finns det press på att minska antalet dagar för beställningen utan segling på grund av deras aktier, eller vad som helst, eller deras investeringar ? Ja”, sa Troye, som också var rådgivare för hemlandsäkerhet och bekämpning av terrorism till Pence i två år. Pataki och Vita husets kommunikationskontor avböjde att kommentera. Enligt federal lag kan CDC införa order om att inte segla på grund av hot mot folkhälsan . Men Pence och arbetsgruppen ser CDC i en rådgivande roll, tillsammans med andra federala myndigheter som USA Kustbevakningen och Department of Homeland Security, sade en högre tjänsteman i förvaltningen som bad att inte bli namngiven för att diskutera insatsstyrkans tillvägagångssätt. Till exempel, när den ursprungliga ordern om ingen segling närmade sig utgången i april, granskade insatsstyrkans personal och sökte ändringar i dess ersättning, inklusive tonande språk som beskrev kryssningsfartyg som sårbara för Covid-19-utbrott, sa två personer som är bekanta med processen. Pences septemberbeslut att åsidosätta CDC-direktören Robert Redfield för att förlänga ordern om segling var inte första gången som arbetsgruppen vägde in orderns tidslinje; det ingrep på liknande sätt förra våren för att förkorta en förlängning, enligt tre personer som är bekanta med saken. Vid den tiden, sa Troye, ombads hon att hjälpa till att utarbeta kortare förlängningar än forskarna hade sökt. Först förlängdes beställningen till juli, sedan till september. "Så det var en stor förhandling mellan oss alla", sa hon. Två personer som är bekanta med diskussionerna bekräftade Troyes konto. I september presenterade en betald rådgivande grupp till både Royal Caribbean och Norwegian en 74-punktsplan för att göra fartyg säkrare från Covid-19 och lämnade in dem till CDC och arbetsgruppen för granskning. Rekommendationerna inkluderar att segla initialt med färre passagerare, att eliminera matbufféer och att kräva masker och vissa tester för viruset ombord. CDC, i den senaste ordern att inte segla, sa "det är för tidigt att bedöma" om dessa förslag skulle skydda kryssningsfartyg från spridningen av Covid och minska den "potentiella bördan och behovet av folkhälsoresponsaktiviteter." Carnival arbetar också med vetenskaps- och medicinska experter för att ta fram protokoll för att göra fartyg säkra. 'Collaborative Approach' Den okt. 9 bjöd Pence in VD:ar för världens fem största kryssningsrederier till ett telefonkonferenssamtal och lovordade deras planer. "Tillsammans tackade industricheferna Trump-administrationen för dess samarbetssätt och stöd, och betonade att denna process och förslag introducerar ansvarsskyldighet och standarder som kommer att säkerställa att kryssningsfartygspassagerare är i en säker och hälsosam miljö", en sammanfattning av mötet av Pence's kontor sa. Vita husets önskan att tillåta USA kryssningar för att återuppta sammandrabbningar med varningar från CDC:s sjöfartsenhet, en grupp forskare och kryssningsfartygsspecialister som sedan april har haft i uppdrag att bevaka ordern om att inte segla och försäkra att fartygen är säkra från Covid.Cetron skapade enheten efter en karriär vid CDC där han bekämpade de värsta pandemierna under de senaste tre decennierna, inklusive SARS, Zika, Ebola, H1N1-influensa och Monkeypox. I en nyligen intervju liknade han kryssningsfartyg vid en perfekt storm för Covid på grund av deras trånga utrymmen som packar människor tillsammans i dagar eller veckor. "Du kan förstå varför detta är en riktigt unik och utmanande miljö för en global pandemi," sa han. Cetron applåderar vad kryssningsrederier försöker göra för att göra fartyg säkrare, men han har tvivel. "Kan vi någonsin göra det nollrisk mitt i en pandemi? Antagligen inte. Kan vi göra det mycket bättre än det är? Sannolikt så”, sa han. Cetron och Redfield, CDC:s direktör, avböjde att kommentera interna överläggningar om ordern om segling utan segling. CDC gjorde det klart i den senaste uppdateringen av ordern att kryssningar är långt ifrån att vara säkra från Covid. Från och med sept. 28, 124 kryssningsfartyg, eller 82 % av USA flottan, hade drabbats av Covid-utbrott, dödade minst 41 människor och sjuka 3,689 XNUMX, sade ordern. Nyligen ägde Covid-utbrott rum ombord på fartyg som hade tillåtits segla i andra länder trots att de "implementerade åtgärder för att kontrollera sjukdomen", stod det. Dessa åtgärder inkluderade att eliminera bufféer, begränsa fartygens kapacitet till 50 % och kräva social distans, sa det. En lobbyist som bad Coronavirus Task Force om hjälp med att övertala CDC att häva ordern om att inte segla var Carnivals Tandy Bondi, sa Troye. Under det första halvåret i år sa Carnivals lobbyverksamhet endast att Bondi hade träffat kongressanställda. Sedan, i en ansökan för det tredje kvartalet som är daterad i oktober.
,