(Bloomberg Opinion) — I normala tider, globala logistikkoncerner som Deutsche Post AG, FedEx Corp. och United Parcel Service Inc. låt ekonomin brumma tyst. Covid-19 har gjort om den anspråkslösa rollen i ett mer heroiskt ljus. När pandemins historia är skriven kommer logistikbranschen att förtjäna en volym. "UPS-are är viktiga arbetare," USA Företagets chef Carol Tome berättade nyligen för investerare. Deras viktigaste uppgift – att snabbt och säkert leverera miljarder doser av ett coronavirusvaccin över hela världen – ligger fortfarande framför sig. Den enorma efterfrågan och de extremt kalla temperaturerna som krävs för att lagra några lovande vaccinkandidater (inklusive den som utvecklats av Pfizer Inc. och BioNTech SE) kommer att ge en oöverträffad logistisk utmaning. Tack vare tidiga förberedelser och tunga investeringar tror företagen att de är i god form att ta sig an det. Lyckligtvis för aktieägarna kan vaccininsatsen ytterligare förstärka branschens starka senaste vinster och aktiekursutveckling. Logistikgrupperna har varit under enorma påfrestningar, så det är svårt att missa deras lycka. Bulkleveranser drabbades tidigt i pandemin när företag och fabriker stängdes, så kurirer var plötsligt tvungna att leverera mer till bostadsadresser, vilket är dyrare. När landgränserna stängdes och passagerarplan sattes på grund, uppmanades industrin också att skaffa personliga skyddskläder och ventilatorer där de behövdes. Just nu är företagen fokuserade på att rädda julen. En aldrig tidigare skådad mängd julklappar kommer att köpas online i år. Deutsche Posts DHL-expressleveransenhet förväntar sig att volymerna under semestersäsongen kommer att vara mer än 50 % högre än 2019. När husbundna befolkningar "köper fler saker" har de stora paketnätverken kastat sig ut på det gyllene tillfället och anställt tiotusentals arbetare. De flesta företag har ålagt kunderna tilläggsavgifter för att spegla svårigheten att leverera under en pandemi. På grund av deras höga fasta kostnader tjänar expressleveransnätverk mer pengar när fler paket flödar genom dem. Deutsche Posts rörelsevinst ökade med nästan ett halvt år jämfört med föregående år under kvartalet juli till september. Det tyska företaget förväntar sig att det fria kassaflödet för helåret överstiger 2 miljarder euro (2.4 miljarder dollar) och en rörelsevinst på upp till 4.4 miljarder euro, ett rekord. Sedan en lägsta nivå i mars har aktien fördubblats. FedEx har nästan tredubblats. Flygfrakt har blivit särskilt lukrativt. Mycket av världens flygfrakt färdas normalt i magen på passagerarjetplan, som har varit på grund. Deutsche Post och FedEx drar nytta av sin frånvaro eftersom varje företag äger hundratals dedikerade flygfraktfartyg. Att skicka uppskattningsvis 10 miljarder doser av vaccinet kommer att ställa ännu fler krav på flygfrakt, vilket kräver cirka 15,000 1 flygningar under de kommande två åren, uppskattade Deutsche Post i en nyligen genomförd studie.(XNUMX) Vissa potentiella vacciner kommer att behöva förvaras vid mycket låga temperaturer , vilket spelar till styrkorna hos stora logistikleverantörer. UPS har investerat i två gigantiska "frysfarmar" i Kentucky och Nederländerna, som kan lagra miljontals doser vid temperaturer så låga som -80 Celsius. FedEx har mer än 90 kylkedjeanläggningar över hela världen och planerar fler. Tillsammans med den befintliga bristen på flygfraktkapacitet kan de höga hanteringskraven öka fraktkostnaderna. Detlef Trefzger, verkställande direktör för Kuehne + Nagel International AG, en stor speditör, sa nyligen att hans företag inte var ett statligt organ och att marknadsräntan därför "kommer att tillämpas". Berenberg-analytiker säger att vaccinleverans kan skapa en period av "övernormala" vinster inom logistiken. I teorin, när ett vaccin är allmänt tillgängligt, kommer den gynnsamma prissättningsdynamiken som stöder branschen att normaliseras något. Deutsche Post, FedEx och UPS-aktier föll på måndagen, även när börsen steg. E-handelsförändringen kommer dock sannolikt att vara permanent, och analytiker säger att flygfraktmarknaderna kan förbli trånga i åtminstone ett par år till. Om ett vaccin leder till ökade handelsflöden, kommer logistikgrupperna att gynnas. Precis som med Amazon.com Inc. riskerar leveransbranschen en motreaktion om man ser att den tjänar alltför mycket på pandemin. Men om vacciner levereras på ett säkert sätt och våra julklappar kommer fram i tid, kommer företagen att ha förtjänat vår tacksamhet och en motsvarande belöning.(1) Dosuppskattningen på 10 miljarder baseras på att 70 % av världens befolkning behöver vaccineras för att uppnå flockimmunitet. , och ett genomsnitt på 1.8 doser per mottagare.Denna kolumn återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LPs och dess ägares åsikter.Chris Bryant är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker industriföretag.
(Bloomberg Opinion) — I normala tider, globala logistikkoncerner som Deutsche Post AG, FedEx Corp. och United Parcel Service Inc. låt ekonomin brumma tyst. Covid-19 har gjort om den anspråkslösa rollen i ett mer heroiskt ljus. När pandemins historia är skriven kommer logistikbranschen att förtjäna en volym. "UPS-are är viktiga arbetare," USA Företagets chef Carol Tome berättade nyligen för investerare. Deras viktigaste uppgift – att snabbt och säkert leverera miljarder doser av ett coronavirusvaccin över hela världen – ligger fortfarande framför sig. Den enorma efterfrågan och de extremt kalla temperaturerna som krävs för att lagra några lovande vaccinkandidater (inklusive den som utvecklats av Pfizer Inc. och BioNTech SE) kommer att ge en oöverträffad logistisk utmaning. Tack vare tidiga förberedelser och tunga investeringar tror företagen att de är i god form att ta sig an det. Lyckligtvis för aktieägarna kan vaccininsatsen ytterligare förstärka branschens starka senaste vinster och aktiekursutveckling. Logistikgrupperna har varit under enorma påfrestningar, så det är svårt att missa deras lycka. Bulkleveranser drabbades tidigt i pandemin när företag och fabriker stängdes, så kurirer var plötsligt tvungna att leverera mer till bostadsadresser, vilket är dyrare. När landgränserna stängdes och passagerarplan sattes på grund, uppmanades industrin också att skaffa personliga skyddskläder och ventilatorer där de behövdes. Just nu är företagen fokuserade på att rädda julen. En aldrig tidigare skådad mängd julklappar kommer att köpas online i år. Deutsche Posts DHL-expressleveransenhet förväntar sig att volymerna under semestersäsongen kommer att vara mer än 50 % högre än 2019. När husbundna befolkningar "köper fler saker" har de stora paketnätverken kastat sig ut på det gyllene tillfället och anställt tiotusentals arbetare. De flesta företag har ålagt kunderna tilläggsavgifter för att spegla svårigheten att leverera under en pandemi. På grund av deras höga fasta kostnader tjänar expressleveransnätverk mer pengar när fler paket flödar genom dem. Deutsche Posts rörelsevinst ökade med nästan ett halvt år jämfört med föregående år under kvartalet juli till september. Det tyska företaget förväntar sig att det fria kassaflödet för helåret överstiger 2 miljarder euro (2.4 miljarder dollar) och en rörelsevinst på upp till 4.4 miljarder euro, ett rekord. Sedan en lägsta nivå i mars har aktien fördubblats. FedEx har nästan tredubblats. Flygfrakt har blivit särskilt lukrativt. Mycket av världens flygfrakt färdas normalt i magen på passagerarjetplan, som har varit på grund. Deutsche Post och FedEx drar nytta av sin frånvaro eftersom varje företag äger hundratals dedikerade flygfraktfartyg. Att skicka uppskattningsvis 10 miljarder doser av vaccinet kommer att ställa ännu fler krav på flygfrakt, vilket kräver cirka 15,000 1 flygningar under de kommande två åren, uppskattade Deutsche Post i en nyligen genomförd studie.(XNUMX) Vissa potentiella vacciner kommer att behöva förvaras vid mycket låga temperaturer , vilket spelar till styrkorna hos stora logistikleverantörer. UPS har investerat i två gigantiska "frysfarmar" i Kentucky och Nederländerna, som kan lagra miljontals doser vid temperaturer så låga som -80 Celsius. FedEx har mer än 90 kylkedjeanläggningar över hela världen och planerar fler. Tillsammans med den befintliga bristen på flygfraktkapacitet kan de höga hanteringskraven öka fraktkostnaderna. Detlef Trefzger, verkställande direktör för Kuehne + Nagel International AG, en stor speditör, sa nyligen att hans företag inte var ett statligt organ och att marknadsräntan därför "kommer att tillämpas". Berenberg-analytiker säger att vaccinleverans kan skapa en period av "övernormala" vinster inom logistiken. I teorin, när ett vaccin är allmänt tillgängligt, kommer den gynnsamma prissättningsdynamiken som stöder branschen att normaliseras något. Deutsche Post, FedEx och UPS-aktier föll på måndagen, även när börsen steg. E-handelsförändringen kommer dock sannolikt att vara permanent, och analytiker säger att flygfraktmarknaderna kan förbli trånga i åtminstone ett par år till. Om ett vaccin leder till ökade handelsflöden, kommer logistikgrupperna att gynnas. Precis som med Amazon.com Inc. riskerar leveransbranschen en motreaktion om man ser att den tjänar alltför mycket på pandemin. Men om vacciner levereras på ett säkert sätt och våra julklappar kommer fram i tid, kommer företagen att ha förtjänat vår tacksamhet och en motsvarande belöning.(1) Dosuppskattningen på 10 miljarder baseras på att 70 % av världens befolkning behöver vaccineras för att uppnå flockimmunitet. , och ett genomsnitt på 1.8 doser per mottagare.Denna kolumn återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LPs och dess ägares åsikter.Chris Bryant är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker industriföretag.
,