(Bloomberg Opinion) — Det finns inga fyrverkerier över Cinderella Castle nu för tiden, och ändå är investerare fortfarande fängslade av Walt Disney Co. Är de fångade i fantasy? Det nyckfulla palatset med utsikt över Disneys Magic Kingdom i Orlando, Florida, har länge stått som en symbol för företaget och dess status som både en källa till förtrollning och en ogenomtränglig fästning i underhållningsvärlden. Liksom slottet är Disney välbyggt, ståtligt och beundrat, och det är omgivet av en skenbart skyddande vallgrav. Men mycket har förändrats i år. Rörelsevinsten – normalt driven av företagets nöjesparker och kabel-TV-nätverk som ESPN – sjönk med 98 % under de tre månaderna till och med den 27 juni jämfört med ett år tidigare då Covid-19-krisen tog sikte på varenda en av Disneys verksamhetsgrenar .Trots det förutser investerare lyckligt i alla sina dagar. De värderar aktier i Disney till 44 gånger framtida vinstuppskattningar. Det är en premie på 75 % till S&P 500-indexets genomsnittliga vinstmultipel. Det är också rikt med Disney-standarder; aktiekursen har haft en genomsnittlig multipel på bara 20 under de senaste fem åren. Comcast Corp. har åtminstone en stabil verksamhet — bredbandsinternet — men den har kvar ett pris/vinst-förhållande på endast 16. Samtidigt ser vinstprognoserna för Disney ut så här:Översättning: Investerare tror så starkt på Disneys framtidsutsikter att de är villiga att betala nu för 44 års potentiella intäkter. Det är helt enkelt anmärkningsvärt med tanke på allt som Disney står emot. Ett företag vars intäkter är direkt knutna till fullsatta offentliga lokaler som biografer, nöjesparker och sportarenor har varit i stort sett obrukbart under en stor del av året. Den planerade expansionen av dess kryssningsfartygsflotta har satts på paus. Film- och streamingprojekt stoppades också eftersom det för en tid var sport. Det är inte klart hur någon av dessa inkomstkällor kommer att se ut efter pandemin, vilket kan ha bestående effekter på samhället och konsumentbeteendet. Och Disney står inför allt detta med nytt ledarskap. Inte ens nu har biografer tillräckligt många släpp eller kunder för att motivera att hålla öppet. Och medan Disney World är tillbaka och välkomnar besökare (med publikbegränsningar), sa företaget i augusti att det inte såg så mycket av en återhämtning som förväntat. En färsk Morning Consult-undersökning visade att 42% av USA vuxna skulle inte känna sig säkra på att besöka en nöjespark ens om sex månader. Eftersom Kalifornien hindrar Disneyland från att öppna igen på grund av det kvardröjande hotet från viruset, sa Disney att det skulle släppa 28,000 XNUMX USA nöjesparksarbetare. Disney+-appen har visat sig populär under tiden, och streaming anses vara en ljuspunkt för Disney – knallrött om du pratar om bokslut. Analytiker förväntar sig att streamingverksamheten kommer att förlora mer än 2 miljarder dollar under det nya räkenskapsåret som började förra veckan. Bolaget kommer att rapportera sitt senaste kvartalsresultat i november. 12. Cinderella Castle kan fortfarande vara den perfekta metaforen för Disney. För åskådare är det en magnifik hög byggnad, men slottet gjordes för att se större ut än det faktiskt är. På bara 189 fot toppar den knappt Spaceship Earth, den stora sfären vid Epcot. Empire State Building i New York är sju gånger högre. Kanske blir Disneys framtid också lite av en optisk illusion: Kan företaget metodiskt krympa till en mindre version av sitt själv innan Covid samtidigt som det fortfarande tjänar lika imponerande vinstmarginaler och har samma inflytande som tidigare? Det är svårt att svara på, men det verkar vara en trolig strategi. Detaljhandeln försöker redan detta, och omfamnar butiksskyltfönster över vidsträckta planlösningar, för för dem betyder krympning överlevnad. Disney-investerare kan omöjligen satsa på en total återgång till det normala, och inte heller skulle en rimlig person förvänta sig att ekonomin med streaming företag skulle någonsin kunna ersätta Disneys traditionella vinstkraftverk. Men kanske finns det fortfarande ett sätt för investerare att få sitt sagoslut. Det här är Disney, trots allt. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s och dess ägares åsikter. Tara Lachapelle är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker verksamheten med underhållning och telekommunikation, såväl som bredare affärer.
(Bloomberg Opinion) — Det finns inga fyrverkerier över Cinderella Castle nu för tiden, och ändå är investerare fortfarande fängslade av Walt Disney Co. Är de fångade i fantasy? Det nyckfulla palatset med utsikt över Disneys Magic Kingdom i Orlando, Florida, har länge stått som en symbol för företaget och dess status som både en källa till förtrollning och en ogenomtränglig fästning i underhållningsvärlden. Liksom slottet är Disney välbyggt, ståtligt och beundrat, och det är omgivet av en skenbart skyddande vallgrav. Men mycket har förändrats i år. Rörelsevinsten – normalt driven av företagets nöjesparker och kabel-TV-nätverk som ESPN – sjönk med 98 % under de tre månaderna till och med den 27 juni jämfört med ett år tidigare då Covid-19-krisen tog sikte på varenda en av Disneys verksamhetsgrenar .Trots det förutser investerare lyckligt i alla sina dagar. De värderar aktier i Disney till 44 gånger framtida vinstuppskattningar. Det är en premie på 75 % till S&P 500-indexets genomsnittliga vinstmultipel. Det är också rikt med Disney-standarder; aktiekursen har haft en genomsnittlig multipel på bara 20 under de senaste fem åren. Comcast Corp. har åtminstone en stabil verksamhet — bredbandsinternet — men den har kvar ett pris/vinst-förhållande på endast 16. Samtidigt ser vinstprognoserna för Disney ut så här:Översättning: Investerare tror så starkt på Disneys framtidsutsikter att de är villiga att betala nu för 44 års potentiella intäkter. Det är helt enkelt anmärkningsvärt med tanke på allt som Disney står emot. Ett företag vars intäkter är direkt knutna till fullsatta offentliga lokaler som biografer, nöjesparker och sportarenor har varit i stort sett obrukbart under en stor del av året. Den planerade expansionen av dess kryssningsfartygsflotta har satts på paus. Film- och streamingprojekt stoppades också eftersom det för en tid var sport. Det är inte klart hur någon av dessa inkomstkällor kommer att se ut efter pandemin, vilket kan ha bestående effekter på samhället och konsumentbeteendet. Och Disney står inför allt detta med nytt ledarskap. Inte ens nu har biografer tillräckligt många släpp eller kunder för att motivera att hålla öppet. Och medan Disney World är tillbaka och välkomnar besökare (med publikbegränsningar), sa företaget i augusti att det inte såg så mycket av en återhämtning som förväntat. En färsk Morning Consult-undersökning visade att 42% av USA vuxna skulle inte känna sig säkra på att besöka en nöjespark ens om sex månader. Eftersom Kalifornien hindrar Disneyland från att öppna igen på grund av det kvardröjande hotet från viruset, sa Disney att det skulle släppa 28,000 XNUMX USA nöjesparksarbetare. Disney+-appen har visat sig populär under tiden, och streaming anses vara en ljuspunkt för Disney – knallrött om du pratar om bokslut. Analytiker förväntar sig att streamingverksamheten kommer att förlora mer än 2 miljarder dollar under det nya räkenskapsåret som började förra veckan. Bolaget kommer att rapportera sitt senaste kvartalsresultat i november. 12. Cinderella Castle kan fortfarande vara den perfekta metaforen för Disney. För åskådare är det en magnifik hög byggnad, men slottet gjordes för att se större ut än det faktiskt är. På bara 189 fot toppar den knappt Spaceship Earth, den stora sfären vid Epcot. Empire State Building i New York är sju gånger högre. Kanske blir Disneys framtid också lite av en optisk illusion: Kan företaget metodiskt krympa till en mindre version av sitt själv innan Covid samtidigt som det fortfarande tjänar lika imponerande vinstmarginaler och har samma inflytande som tidigare? Det är svårt att svara på, men det verkar vara en trolig strategi. Detaljhandeln försöker redan detta, och omfamnar butiksskyltfönster över vidsträckta planlösningar, för för dem betyder krympning överlevnad. Disney-investerare kan omöjligen satsa på en total återgång till det normala, och inte heller skulle en rimlig person förvänta sig att ekonomin med streaming företag skulle någonsin kunna ersätta Disneys traditionella vinstkraftverk. Men kanske finns det fortfarande ett sätt för investerare att få sitt sagoslut. Det här är Disney, trots allt. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s och dess ägares åsikter. Tara Lachapelle är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker verksamheten med underhållning och telekommunikation, såväl som bredare affärer.
,