(Bloomberg) — Litiumproducenter måste återuppfinna gruvmetoder för nyckelmetallen som används i laddningsbara batterier för att möta den ökande efterfrågan från elbilsindustrin, enligt Standard Lithium Ltd.s högsta chef. renhet litiumföreningar krävs — de kommer att behöva uppfinna sig själva, säger Standard Lithium verkställande direktör Robert Mintak i en telefonintervju. "Vi kommer inte att ha 20 år gamla processer och raffineringsmöjligheter." utmaningar och utbudsbrist om inte litiumproducenter vänder sig till mer okonventionella metoder för att möta efterfrågan. Standard Lithium anammar redan nya sätt att återvinna litium. Det Vancouver-baserade företaget öppnade sin första direkta litiumextraktionsanläggning i El Dorado, Arkansas den här månaden, där anläggningen använder en ny teknik som möjliggör en litiumåtervinningsgrad på 90 %. Det kan jämföras med en typisk återvinningsgrad på 40 % till 60 % för industrin, sa Mintak, 57. Företag som är verksamma i Sydamerika har blivit världens billigaste producenter genom att använda en metod för att pumpa salt lera från under Andinska saltslätter och låter det avdunsta, även om processen resulterar i mycket lägre återvinningsgrader och använder lika mycket vatten som en vanlig kopparoperation, enligt BloombergNEF. Litiumpriserna nästan tredubblades mellan mitten av 2015 och mitten av 2018 när världens flotta av elfordon nådde 5 miljoner och bilindustrin började oroa sig över tillgången på råvaror. En överflöd av metall under de senaste två åren har fått priserna att sjunka med mer än 50 %, även om Mintak förväntar sig att litiummarknaden kommer att möta leveransbrist 2025. Litium har fått mer uppmärksamhet sedan Teslas vd Elon Musk gjorde en rad tillkännagivanden vid företagets första Battery Day-evenemang den sept. 22. Biltillverkaren planerar att vertikalt integrera sin litiumtillförsel genom att använda en ny teknik för att bryta metallen genom leravlagringar. Musk sa att Tesla fick rättigheterna till en fyndighet av litiumlera i Nevada och tillade att USA staten har tillräckligt med metall för att elektrifiera hela USA flotta. Tesla arbetar också med att förbättra sin batteriteknik för att potentiellt minska litiumanvändningen. Litiumaktier rasade dagen efter Musks tillkännagivande, med den ledande tillverkaren Albemarle Corp. noterade sin största nedgång och Standard Lithiums aktie föll med 17 % under två dagar. Ändå ser Mintak inte Teslas planer som ett hot mot litiumindustrin. "Det måste finnas ett pris som gör det attraktivt att bygga ett projekt", sa han. "Du kommer inte att ha företag som säljer föreningar om de inte kommer att tjäna några pengar." En global satsning på att ta i bruk elbilar, med hjälp av statliga subventioner och incitament, innebär att efterfrågan på litium inte försvinner. Företag som Volkswagen, Ford, Mercedes och Amazon har börjat flytta fokus till elfordon. Mintak förväntar sig att den europeiska marknaden kommer att ta fart och skapa en "sweet spot" för efterfrågan 2022 och 2023. "Varje biltillverkare kommer in i det", sa Mintak.
(Bloomberg) — Litiumproducenter måste återuppfinna gruvmetoder för nyckelmetallen som används i laddningsbara batterier för att möta den ökande efterfrågan från elbilsindustrin, enligt Standard Lithium Ltd.s högsta chef. renhet litiumföreningar krävs — de kommer att behöva uppfinna sig själva, säger Standard Lithium verkställande direktör Robert Mintak i en telefonintervju. "Vi kommer inte att ha 20 år gamla processer och raffineringsmöjligheter." utmaningar och utbudsbrist om inte litiumproducenter vänder sig till mer okonventionella metoder för att möta efterfrågan. Standard Lithium anammar redan nya sätt att återvinna litium. Det Vancouver-baserade företaget öppnade sin första direkta litiumextraktionsanläggning i El Dorado, Arkansas den här månaden, där anläggningen använder en ny teknik som möjliggör en litiumåtervinningsgrad på 90 %. Det kan jämföras med en typisk återvinningsgrad på 40 % till 60 % för industrin, sa Mintak, 57. Företag som är verksamma i Sydamerika har blivit världens billigaste producenter genom att använda en metod för att pumpa salt lera från under Andinska saltslätter och låter det avdunsta, även om processen resulterar i mycket lägre återvinningsgrader och använder lika mycket vatten som en vanlig kopparoperation, enligt BloombergNEF. Litiumpriserna nästan tredubblades mellan mitten av 2015 och mitten av 2018 när världens flotta av elfordon nådde 5 miljoner och bilindustrin började oroa sig över tillgången på råvaror. En överflöd av metall under de senaste två åren har fått priserna att sjunka med mer än 50 %, även om Mintak förväntar sig att litiummarknaden kommer att möta leveransbrist 2025. Litium har fått mer uppmärksamhet sedan Teslas vd Elon Musk gjorde en rad tillkännagivanden vid företagets första Battery Day-evenemang den sept. 22. Biltillverkaren planerar att vertikalt integrera sin litiumtillförsel genom att använda en ny teknik för att bryta metallen genom leravlagringar. Musk sa att Tesla fick rättigheterna till en fyndighet av litiumlera i Nevada och tillade att USA staten har tillräckligt med metall för att elektrifiera hela USA flotta. Tesla arbetar också med att förbättra sin batteriteknik för att potentiellt minska litiumanvändningen. Litiumaktier rasade dagen efter Musks tillkännagivande, med den ledande tillverkaren Albemarle Corp. noterade sin största nedgång och Standard Lithiums aktie föll med 17 % under två dagar. Ändå ser Mintak inte Teslas planer som ett hot mot litiumindustrin. "Det måste finnas ett pris som gör det attraktivt att bygga ett projekt", sa han. "Du kommer inte att ha företag som säljer föreningar om de inte kommer att tjäna några pengar." En global satsning på att ta i bruk elbilar, med hjälp av statliga subventioner och incitament, innebär att efterfrågan på litium inte försvinner. Företag som Volkswagen, Ford, Mercedes och Amazon har börjat flytta fokus till elfordon. Mintak förväntar sig att den europeiska marknaden kommer att ta fart och skapa en "sweet spot" för efterfrågan 2022 och 2023. "Varje biltillverkare kommer in i det", sa Mintak.
,