Skriv en "batteridag" i böckerna, gott folk. Tisdagen den sept. Den 22 höll VD Elon Musk äntligen sin efterlängtade presentation som körde ner allt Tesla (TSLA) planerar att göra under det kommande decenniet för att sänka kostnaderna för batterier och utöka räckvidden (och sänka priset) på Teslas elbilar. En av de viktigaste uppenbarelserna: I ett försök att påskynda omvandlingen av 300 miljoner amerikanska bilar från bensinmotorer till elektriska, är Tesla banbrytande för en metod för att använda "bordssalt (natriumklorid) för att i princip extrahera litiumet" ... från 10,000 XNUMX tunnland Nevadan-lera, säkerställer riklig tillgång på metallen för användning för att bygga fler batterier. "Blanda helt enkelt lera med salt, lägg den i vatten, saltet kommer ut med litiumet - klart." "Ingen har gjort det här förut", säger Musk, men "det är ett mycket hållbart sätt att få fram litiumet." Och det låter verkligen som en ljus idé. Det finns bara ett problem: Enligt GLJ Research-analytikern James Bardowski kommer det förmodligen inte att fungera. I en tydlig rapport på torsdagen med titeln "TSLA hävdar att [tillverkar litium] 'helt enkelt' med salt ... vi ser en Större chans att en $25 3 MXNUMX Robo-taxi till Mars, kallar Bardowski Musks påstående om att Tesla vertikalt kan integrera litiumproduktion i sin batteridrift för "excentrisk" och hävdar att det är benäget att bli bara en i en lång rad av "brutna löften" från Teslas vd. Varför kastar Bardowski skugga på Elon Musk den här veckan? Först och främst, som Tesla själv förmodligen skulle erkänna (ja, har faktiskt erkänt), skulle denna metod att extrahera litium från lera "vara en första för industrin." Det betyder inte att det finns noll chans att lyckas, naturligtvis, men Bardowski observerar att "detaljerna kring Teslas planerade Li-produktion var påfallande lätta." Och sett i ljuset av tidigare löften på himlen från Tesla (bytbara batterier 2012, till exempel, eller helt autonoma Teslas 2014, eller bilar med 620 mils körräckvidd 2015, eller - nu senast - 1 miljon robotar- taxibilar som kör folk runt om i USA "under 2019 eller 2020"), har Bardowski sina tvivel om att Tesla också kommer att hålla detta senaste löfte. Även i det mest optimistiska scenariot noterar analytikern att det kan ta "år" för Tesla att få tillstånd att bryta litium i Nevada. säker, samtidigt som att få det vatten som behövs för att underlätta (det lilla vi vet om) processen - mitt i Nevadas öken - kan också visa sig vara problematiskt. Men tänk om Musk i slutändan håller detta löfte? Tja, i så fall, erkänner Bardowski, kan Teslas övergång till litiumbrytning utgöra ett allvarligt konkurrenstryck på befintliga litiumproducenter som Albemarle, Livent, Lithium Americas och Sociedad Quimica y Minera de Chile. Som analytikern tidigare har varnat, är det globala utbudet av litium är på väg att överträffa efterfrågan till åtminstone 2023. I kombination med lägre produktionsmål för batterikatoder från Tesla själv, vilket ytterligare kommer att sänka efterfrågan på litium utan att göra något för att bromsa utbudet som kommer online, antar Bardowski att Tesla blir en litiumgruvarbetare i sin egen rätt kan påskynda tillväxten av litium, och "snabbt dra ner både litiumpriser och litiumvinster för de befintliga tillverkarna. Det vill säga, detta kan hända om Teslas löften bär frukt den här gången — det är bara det att Bardowski tror att du kommer att se robottaxi på Mars innan det händer.Allt Sammantaget cirklar gatuomfattande försiktighet i elbilsjätten, eftersom TipRanks analysmodell TSLA som ett håll. Detta kokar ner till 6 köpbetyg, 14 innehav och 10 försäljningar utfärdade under de senaste 3 månaderna. Samtidigt innebär det 12-månaders genomsnittliga prismålet, 310.15 USD, en nedsida på 26 % från nuvarande nivåer. För att hitta bra idéer för aktiehandel till attraktiva värderingar, besök TipRanks' Best Stocks to Buy, ett nylanserat verktyg som förenar alla TipRanks aktieinsikter.Friskrivningsklausul: De åsikter som uttrycks i den här artikeln är endast de som presenteras av analytikern. Innehållet är endast avsett att användas i informationssyfte.
Skriv en "batteridag" i böckerna, gott folk. Tisdagen den sept. Den 22 höll VD Elon Musk äntligen sin efterlängtade presentation som körde ner allt Tesla (TSLA) planerar att göra under det kommande decenniet för att sänka kostnaderna för batterier och utöka räckvidden (och sänka priset) på Teslas elbilar. En av de viktigaste uppenbarelserna: I ett försök att påskynda omvandlingen av 300 miljoner amerikanska bilar från bensinmotorer till elektriska, är Tesla banbrytande för en metod för att använda "bordssalt (natriumklorid) för att i princip extrahera litiumet" ... från 10,000 XNUMX tunnland Nevadan-lera, säkerställer riklig tillgång på metallen för användning för att bygga fler batterier. "Blanda helt enkelt lera med salt, lägg den i vatten, saltet kommer ut med litiumet - klart." "Ingen har gjort det här förut", säger Musk, men "det är ett mycket hållbart sätt att få fram litiumet." Och det låter verkligen som en ljus idé. Det finns bara ett problem: Enligt GLJ Research-analytikern James Bardowski kommer det förmodligen inte att fungera. I en tydlig rapport på torsdagen med titeln "TSLA hävdar att [tillverkar litium] 'helt enkelt' med salt ... vi ser en Större chans att en $25 3 MXNUMX Robo-taxi till Mars, kallar Bardowski Musks påstående om att Tesla vertikalt kan integrera litiumproduktion i sin batteridrift för "excentrisk" och hävdar att det är benäget att bli bara en i en lång rad av "brutna löften" från Teslas vd. Varför kastar Bardowski skugga på Elon Musk den här veckan? Först och främst, som Tesla själv förmodligen skulle erkänna (ja, har faktiskt erkänt), skulle denna metod att extrahera litium från lera "vara en första för industrin." Det betyder inte att det finns noll chans att lyckas, naturligtvis, men Bardowski observerar att "detaljerna kring Teslas planerade Li-produktion var påfallande lätta." Och sett i ljuset av tidigare löften på himlen från Tesla (bytbara batterier 2012, till exempel, eller helt autonoma Teslas 2014, eller bilar med 620 mils körräckvidd 2015, eller - nu senast - 1 miljon robotar- taxibilar som kör folk runt om i USA "under 2019 eller 2020"), har Bardowski sina tvivel om att Tesla också kommer att hålla detta senaste löfte. Även i det mest optimistiska scenariot noterar analytikern att det kan ta "år" för Tesla att få tillstånd att bryta litium i Nevada. säker, samtidigt som att få det vatten som behövs för att underlätta (det lilla vi vet om) processen - mitt i Nevadas öken - kan också visa sig vara problematiskt. Men tänk om Musk i slutändan håller detta löfte? Tja, i så fall, erkänner Bardowski, kan Teslas övergång till litiumbrytning utgöra ett allvarligt konkurrenstryck på befintliga litiumproducenter som Albemarle, Livent, Lithium Americas och Sociedad Quimica y Minera de Chile. Som analytikern tidigare har varnat, är det globala utbudet av litium är på väg att överträffa efterfrågan till åtminstone 2023. I kombination med lägre produktionsmål för batterikatoder från Tesla själv, vilket ytterligare kommer att sänka efterfrågan på litium utan att göra något för att bromsa utbudet som kommer online, antar Bardowski att Tesla blir en litiumgruvarbetare i sin egen rätt kan påskynda tillväxten av litium, och "snabbt dra ner både litiumpriser och litiumvinster för de befintliga tillverkarna. Det vill säga, detta kan hända om Teslas löften bär frukt den här gången — det är bara det att Bardowski tror att du kommer att se robottaxi på Mars innan det händer.Allt Sammantaget cirklar gatuomfattande försiktighet i elbilsjätten, eftersom TipRanks analysmodell TSLA som ett håll. Detta kokar ner till 6 köpbetyg, 14 innehav och 10 försäljningar utfärdade under de senaste 3 månaderna. Samtidigt innebär det 12-månaders genomsnittliga prismålet, 310.15 USD, en nedsida på 26 % från nuvarande nivåer. För att hitta bra idéer för aktiehandel till attraktiva värderingar, besök TipRanks' Best Stocks to Buy, ett nylanserat verktyg som förenar alla TipRanks aktieinsikter.Friskrivningsklausul: De åsikter som uttrycks i den här artikeln är endast de som presenteras av analytikern. Innehållet är endast avsett att användas i informationssyfte.
,