Ford eller General Motors: Vilken biltillverkare är ett bättre val?, 10 november 2020 kl. 7:34

By
Den 10 november 2020
Taggar:

Den amerikanska bilsektorn visar starka tecken på återhämtning efter att ha stått inför allvarliga störningar tidigare i år på grund av en nedgång i efterfrågan och flera fabriker som stängdes av under pandemin. Cox Automotive förväntar sig att försäljningssiffrorna för bilar i USA i oktober återspeglar fortsatt återhämtning efter aprils historiska låga. Den förväntar sig att den säsongsjusterade årstakten (eller SAAR) för oktober kommer in på cirka 16.4 miljoner, vilket indikerar en liten förbättring från 16.3 miljoner i september, men fortfarande under 16.8 miljoner-nivån i oktober 2019. Med tanke på dessa förbättrade affärsvillkor , låt oss se hur Ford och General Motors presterar under rådande omständigheter och använd verktyget TipRanks Aktiejämförelse för att se vilken aktie som erbjuder en mer övertygande investeringsmöjlighet. Ford (F)Ford har försökt vända sin verksamhet under de senaste åren när den kämpat med åldrande fordonsmodeller, driftsproblem och ökande konkurrens från elfordonstillverkare. Företaget påbörjade en flerårig omstruktureringsplan på 11 miljarder dollar 2018 under ledning av dess tidigare vd Jim Hackett. Man beslöt att fasa ut olönsamma sedanbilar för att fokusera på stadsjeepar, pickuper och nyttofordon med högre marginaler och investera i snabbväxande sektorer som autonoma och elektriska fordon. Pandemin gjorde Fords vändning svår och drastiskt skadade produktionen och försäljningen under de två första kvartal i år. Företaget studsade dock tillbaka och levererade bättre än väntat resultat för tredje kvartalet. Noterbart ökade intäkterna under det tredje kvartalet med 3 % jämfört med föregående år till 1.4 miljarder USD jämfört med en intäktsminskning på 37.5 % under andra kvartalet. Den justerade vinsten per aktie för tredje kvartalet växte också med 3 % jämfört med föregående år till 91 USD tack vare en gynnsam blandning av lastbilar och kommersiella fordon med hög marginal i Nordamerika. Ford varnade dock för att man förväntar sig att den justerade EBIT för det fjärde kvartalet kommer att ligga mellan break-even och en $0.65 miljoner förlust på grund av lägre leveranser av F-4 när företaget ökar produktionen för lanseringen av 500 års modell, högre kostnader förknippade med tillverkningen av Mustang Mach-E och Bronco Sport och ökade reklamkostnader. Företagets nya modeller, nämligen Mustang Mach-E, ny Bronco-linje och en omdesignad F-150 pickup, förväntas öka sin försäljning. Ford lanserar också en ny, helelektrisk Transit skåpbil för globala marknader. Dessutom har företaget ingått strategiska partnerskap för att öka sin tillväxt. Man har samarbetat med Volkswagen för att investera i el- och självkörande teknik. I juni tillkännagav de två företagen sina planer på att producera upp till 8 miljoner kommersiella fordon under en utökad allians. Ford kommer också att bygga ett nytt elfordon för Europa baserat på Volkswagens verktygssats Modular Electric Drive med början 2023. Effektiv oktober. 1, COO James Farley antog VD-rollen. Farley avser att fortsätta att implementera vändningsåtgärder för att minska kostnaderna, påskynda omstruktureringen av underpresterande företag och bygga upp en stark närvaro inom tillväxtområden som elbilar och självkörande teknologi. (Se F-aktieanalys på TipRanks) Den nov. 3 höjde Jefferies-analytikern Philippe Houchois sitt prismål för Ford till 9.50 USD från 8.50 USD och upprepade ett köpbetyg eftersom han anser att företagets "två på varandra följande och mycket materiella" kvartalsvinster och kassaflödestakt bör försäkra investerare om att det har vänt ett hörn under den nya ledningen. Analytikern ser en stor förbättring av produktbidraget från nyckelersättningar och lanseringar som börjar nästa år. Samtidigt har resten av gatan en försiktig syn på aktien med en håll analytikerkonsensus baserad på 4 köp, 8 håll och 1 sälj. Med en nedgång på 11.9 % hittills i år indikerar analytikerns genomsnittliga kursmål på 8.84 USD en uppåtpotential på cirka 8 % under de kommande månaderna. General Motors (GM) General Motors återhämtar sig snabbare än väntat från den pandemiinducerade dalar. Företagets intäkter för tredje kvartalet på 3 miljarder USD var oförändrad jämfört med föregående år, men återspeglade en stor återhämtning från andra kvartalet då intäkterna sjönk med 35.5 %. Justerad vinst per aktie ökade med 65 % jämfört med föregående år till 2.83 USD under tredje kvartalet. Företaget tillskrev sitt resultat under det tredje kvartalet till efterfrågan på fullstora stadsjeepar, pickuper och crossovers, kostnadshantering och resultaten från GM Financial, som gynnades av lägre än väntat kreditförluster och ökade priser på begagnade fordon. Deutsche Bank analytiker Emmanuel Rosner höjde sitt prismål för General Motors till $3 från $43 och upprepade ett köpbetyg efter 35Q-resultatet. I en forskningsanteckning till investerare uppgav Rosner att företagets "stora" 3Q-takt, "starka" 4Q och 2021-prognos och uppdaterade elfordonsstrategi återspeglar att det "verkligen skjuter på alla cylindrar." Analytikern ser uppsidan av ledningens basfallscenario för 2021 och uppskattar vinsten per aktie på 6.50 USD. Trots pandemin går General Motors aggressivt vidare med sina tillväxtplaner för en "helelektrisk framtid". Den har avsatt över 20 miljarder dollar för utveckling av elektriska och autonoma fordon till 2025. Förra månaden presenterade företaget den efterlängtade GMC Hummer EV Supertruck, dess första elfordon som drivs av batterisystemet Ultium. Företaget planerar att anställa 3,000 XNUMX nya medarbetare främst för mjukvaruutveckling eftersom det accelererar sina tillväxtplaner för elfordon. Man investerar 2 miljarder dollar för att övergå sin fabrik i Spring Hill, Tennessee, för att bygga elfordon, inklusive Cadillac Lyriq. General Motors gör också ytterligare investeringar i fem fabriker i Michigan för framtida produktion av crossover, pickup och Cruise AV. (Se GM aktieanalys på TipRanks) GM har också samarbetat med Honda för att gemensamt utveckla två helt nya elfordon för Honda baserade på GM:s globala EV-plattform. De två företagen undertecknade nyligen ett samförståndsavtal för att utforska delade fordonsplattformar och framdrivningssystem för flera kärnsegment. The Street intar en hausse hållning till GM med ett starkt köpanalytikerkonsensus baserat på 11 köp kontra 1 håll och 1 sälj. Det genomsnittliga analytikerprismålet på $44.23 indikerar en uppåtpotential på 13.5 % under de kommande månaderna. Aktierna har avancerat med 6.5 % hittills i år. Bottom lineInkomstinvesterare som är angelägna om direktavkastning kanske inte tycker att Ford och General Motors är attraktiva just nu eftersom båda biltillverkarna avbröt sina utdelningar tidigare i år på grund av utmaningarna mitt i pandemin. Under sitt 3Q-konferenssamtal uppgav General Motors att det kan komma att återinföra utdelningar runt mitten av 2021 baserat på återhämtning i sin verksamhet och andra faktorer som dess prioriteringar för kapitalallokering. Ford gav ingen tidsram för att återuppta utdelningar. Just nu verkar General Motors aktie vara ett mer gynnsamt autoval än Ford, vilket indikeras av Streets hausseartade utsikter och högre uppåtpotential. För att hitta bra idéer för aktier som handlas till attraktiva värderingar, besök TipRanks' Best Stocks to Buy, ett nylanserat verktyg som förenar alla TipRanks aktieinsikter.Ansvarsfriskrivning: De åsikter som uttrycks i den här artikeln är endast de som presenteras av analytikerna. Innehållet är endast avsett att användas i informationssyfte.

Ford eller General Motors: Vilken biltillverkare är ett bättre val?Den amerikanska bilsektorn visar starka tecken på återhämtning efter att ha stått inför allvarliga störningar tidigare i år på grund av en nedgång i efterfrågan och flera fabriker som stängdes av under pandemin. Cox Automotive förväntar sig att försäljningssiffrorna för bilar i USA i oktober återspeglar fortsatt återhämtning efter aprils historiska låga. Den förväntar sig att den säsongsjusterade årstakten (eller SAAR) för oktober kommer in på cirka 16.4 miljoner, vilket indikerar en liten förbättring från 16.3 miljoner i september, men fortfarande under 16.8 miljoner-nivån i oktober 2019. Med tanke på dessa förbättrade affärsvillkor , låt oss se hur Ford och General Motors presterar under rådande omständigheter och använd verktyget TipRanks Aktiejämförelse för att se vilken aktie som erbjuder en mer övertygande investeringsmöjlighet. Ford (F)Ford har försökt vända sin verksamhet under de senaste åren när den kämpat med åldrande fordonsmodeller, driftsproblem och ökande konkurrens från elfordonstillverkare. Företaget påbörjade en flerårig omstruktureringsplan på 11 miljarder dollar 2018 under ledning av dess tidigare vd Jim Hackett. Man beslöt att fasa ut olönsamma sedanbilar för att fokusera på stadsjeepar, pickuper och nyttofordon med högre marginaler och investera i snabbväxande sektorer som autonoma och elektriska fordon. Pandemin gjorde Fords vändning svår och drastiskt skadade produktionen och försäljningen under de två första kvartal i år. Företaget studsade dock tillbaka och levererade bättre än väntat resultat för tredje kvartalet. Noterbart ökade intäkterna under det tredje kvartalet med 3 % jämfört med föregående år till 1.4 miljarder USD jämfört med en intäktsminskning på 37.5 % under andra kvartalet. Den justerade vinsten per aktie för tredje kvartalet växte också med 3 % jämfört med föregående år till 91 USD tack vare en gynnsam blandning av lastbilar och kommersiella fordon med hög marginal i Nordamerika. Ford varnade dock för att man förväntar sig att den justerade EBIT för det fjärde kvartalet kommer att ligga mellan break-even och en $0.65 miljoner förlust på grund av lägre leveranser av F-4 när företaget ökar produktionen för lanseringen av 500 års modell, högre kostnader förknippade med tillverkningen av Mustang Mach-E och Bronco Sport och ökade reklamkostnader. Företagets nya modeller, nämligen Mustang Mach-E, ny Bronco-linje och en omdesignad F-150 pickup, förväntas öka sin försäljning. Ford lanserar också en ny, helelektrisk Transit skåpbil för globala marknader. Dessutom har företaget ingått strategiska partnerskap för att öka sin tillväxt. Man har samarbetat med Volkswagen för att investera i el- och självkörande teknik. I juni tillkännagav de två företagen sina planer på att producera upp till 8 miljoner kommersiella fordon under en utökad allians. Ford kommer också att bygga ett nytt elfordon för Europa baserat på Volkswagens verktygssats Modular Electric Drive med början 2023. Effektiv oktober. 1, COO James Farley antog VD-rollen. Farley avser att fortsätta att implementera vändningsåtgärder för att minska kostnaderna, påskynda omstruktureringen av underpresterande företag och bygga upp en stark närvaro inom tillväxtområden som elbilar och självkörande teknologi. (Se F-aktieanalys på TipRanks) Den nov. 3 höjde Jefferies-analytikern Philippe Houchois sitt prismål för Ford till 9.50 USD från 8.50 USD och upprepade ett köpbetyg eftersom han anser att företagets "två på varandra följande och mycket materiella" kvartalsvinster och kassaflödestakt bör försäkra investerare om att det har vänt ett hörn under den nya ledningen. Analytikern ser en stor förbättring av produktbidraget från nyckelersättningar och lanseringar som börjar nästa år. Samtidigt har resten av gatan en försiktig syn på aktien med en håll analytikerkonsensus baserad på 4 köp, 8 håll och 1 sälj. Med en nedgång på 11.9 % hittills i år indikerar analytikerns genomsnittliga kursmål på 8.84 USD en uppåtpotential på cirka 8 % under de kommande månaderna. General Motors (GM) General Motors återhämtar sig snabbare än väntat från den pandemiinducerade dalar. Företagets intäkter för tredje kvartalet på 3 miljarder USD var oförändrad jämfört med föregående år, men återspeglade en stor återhämtning från andra kvartalet då intäkterna sjönk med 35.5 %. Justerad vinst per aktie ökade med 65 % jämfört med föregående år till 2.83 USD under tredje kvartalet. Företaget tillskrev sitt resultat under det tredje kvartalet till efterfrågan på fullstora stadsjeepar, pickuper och crossovers, kostnadshantering och resultaten från GM Financial, som gynnades av lägre än väntat kreditförluster och ökade priser på begagnade fordon. Deutsche Bank analytiker Emmanuel Rosner höjde sitt prismål för General Motors till $3 från $43 och upprepade ett köpbetyg efter 35Q-resultatet. I en forskningsanteckning till investerare uppgav Rosner att företagets "stora" 3Q-takt, "starka" 4Q och 2021-prognos och uppdaterade elfordonsstrategi återspeglar att det "verkligen skjuter på alla cylindrar." Analytikern ser uppsidan av ledningens basfallscenario för 2021 och uppskattar vinsten per aktie på 6.50 USD. Trots pandemin går General Motors aggressivt vidare med sina tillväxtplaner för en "helelektrisk framtid". Den har avsatt över 20 miljarder dollar för utveckling av elektriska och autonoma fordon till 2025. Förra månaden presenterade företaget den efterlängtade GMC Hummer EV Supertruck, dess första elfordon som drivs av batterisystemet Ultium. Företaget planerar att anställa 3,000 XNUMX nya medarbetare främst för mjukvaruutveckling eftersom det accelererar sina tillväxtplaner för elfordon. Man investerar 2 miljarder dollar för att övergå sin fabrik i Spring Hill, Tennessee, för att bygga elfordon, inklusive Cadillac Lyriq. General Motors gör också ytterligare investeringar i fem fabriker i Michigan för framtida produktion av crossover, pickup och Cruise AV. (Se GM aktieanalys på TipRanks) GM har också samarbetat med Honda för att gemensamt utveckla två helt nya elfordon för Honda baserade på GM:s globala EV-plattform. De två företagen undertecknade nyligen ett samförståndsavtal för att utforska delade fordonsplattformar och framdrivningssystem för flera kärnsegment. The Street intar en hausse hållning till GM med ett starkt köpanalytikerkonsensus baserat på 11 köp kontra 1 håll och 1 sälj. Det genomsnittliga analytikerprismålet på $44.23 indikerar en uppåtpotential på 13.5 % under de kommande månaderna. Aktierna har avancerat med 6.5 % hittills i år. Bottom lineInkomstinvesterare som är angelägna om direktavkastning kanske inte tycker att Ford och General Motors är attraktiva just nu eftersom båda biltillverkarna avbröt sina utdelningar tidigare i år på grund av utmaningarna mitt i pandemin. Under sitt 3Q-konferenssamtal uppgav General Motors att det kan komma att återinföra utdelningar runt mitten av 2021 baserat på återhämtning i sin verksamhet och andra faktorer som dess prioriteringar för kapitalallokering. Ford gav ingen tidsram för att återuppta utdelningar. Just nu verkar General Motors aktie vara ett mer gynnsamt autoval än Ford, vilket indikeras av Streets hausseartade utsikter och högre uppåtpotential. För att hitta bra idéer för aktier som handlas till attraktiva värderingar, besök TipRanks' Best Stocks to Buy, ett nylanserat verktyg som förenar alla TipRanks aktieinsikter.Ansvarsfriskrivning: De åsikter som uttrycks i den här artikeln är endast de som presenteras av analytikerna. Innehållet är endast avsett att användas i informationssyfte.

,

Omedelbar offert

Ange aktiesymbolen.

Välj Exchange.

Välj typ av säkerhet.

Vänligen ange ditt förnamn.

Vänligen ange ditt efternamn.

Vänligen skriv in ditt telefonnummer.

Var god skriv in din e-postadress.

Ange eller välj det totala antalet aktier du äger.

Vänligen ange eller välj det önskade lånebeloppet du söker.

Välj lånesyfte.

Välj om du är tjänsteman/direktör.

High West Capital Partners, LLC får endast erbjuda viss information till personer som är "ackrediterade investerare" och/eller "kvalificerade kunder" eftersom dessa villkor definieras under tillämpliga federala värdepapperslagar. För att vara en "ackrediterad investerare" och/eller en "kvalificerad kund" måste du uppfylla kriterierna som anges i EN ELLER FLERA av följande kategorier/stycken numrerade 1-20 nedan.

High West Capital Partners, LLC kan inte ge dig någon information om dess låneprogram eller investeringsprodukter om du inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier. Dessutom måste utländska medborgare som kan vara undantagna från att kvalificera sig som en amerikansk ackrediterad investerare fortfarande uppfylla de fastställda kriterierna, i enlighet med High West Capital Partners, LLC:s interna utlåningspolicy. High West Capital Partners, LLC kommer inte att tillhandahålla information eller låna ut till någon individ och/eller enhet som inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

1) Individ med nettovärde över 1.0 miljoner USD. En fysisk person (inte en enhet) vars nettoförmögenhet, eller gemensamma nettoförmögenhet med sin make, vid tidpunkten för köpet överstiger 1,000,000 XNUMX XNUMX USD. (Vid beräkning av nettoförmögenhet kan du inkludera ditt eget kapital i lös egendom och fastigheter, inklusive din huvudsakliga bostad, kontanter, kortfristiga investeringar, aktier och värdepapper. Din inkludering av eget kapital i lös egendom och fastigheter bör baseras på mässan marknadsvärdet av sådan egendom minus skulder som säkras av sådan egendom.)

2) Individ med 200,000 200,000 USD individuell årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en individuell inkomst på mer än $XNUMX XNUMX under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

3) Individ med 300,000 300,000 USD gemensam årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en gemensam inkomst med sin make på över XNUMX XNUMX USD under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

4) Företag eller partnerskap. Ett bolag, partnerskap eller liknande enhet som har tillgångar på över 5 miljoner USD och som inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel i bolaget eller partnerskapet.

5) Återkallbart förtroende. En trust som kan återkallas av dess bidragsgivare och vars bidragsgivare är en ackrediterad investerare enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/paragraferna som numreras häri.

6) Oåterkalleligt förtroende. En trust (annat än en ERISA-plan) som (a) inte kan återkallas av dess bidragsgivare, (b) har tillgångar på över 5 miljoner USD, (c) inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel, och (d ) leds av en person som har sådan kunskap och erfarenhet i finansiella och affärsmässiga frågor att en sådan person är kapabel att utvärdera fördelarna och riskerna med en investering i stiftelsen.

7) IRA eller liknande förmånsplan. En IRA-, Keogh- eller liknande förmånsplan som endast täcker en enda fysisk person som är en ackrediterad investerare, enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

8) Deltagarriktat konto för förmånsplan för anställda. En deltagarriktad personalförmånsplan som investerar i ledning av och för räkning av en deltagare som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

9) Annan ERISA-plan. En personalförmånsplan i den mening som avses i avdelning I i ERISA-lagen annan än en deltagarstyrd plan med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD eller för vilka investeringsbeslut (inklusive beslutet att köpa en andel) fattas av en bank, registrerad investeringsrådgivare, spar- och låneförening eller försäkringsbolag.

10) Statens förmånsplan. En plan som upprättats och underhålls av en stat, kommun eller någon myndighet i en stat eller kommun, till förmån för dess anställda, med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD.

11) Ideell enhet. En organisation som beskrivs i Section 501(c)(3) i Internal Revenue Code, i dess ändrade lydelse, med totala tillgångar överstigande 5 miljoner USD (inklusive kapital-, livränta- och livinkomstfonder), vilket framgår av organisationens senaste reviderade finansiella rapporter .

12) En bank enligt definitionen i Section 3(a)(2) i Securities Act (oavsett om den agerar för egen räkning eller i egenskap av förtroendeman).

13) En spar- och låneförening eller liknande institut enligt definitionen i 3 a § 5 A i värdepapperslagen (oavsett om den agerar för egen räkning eller i förtroendeskap).

14) En mäklare-handlare registrerad enligt börslagen.

15) Ett försäkringsbolag enligt definitionen i 2 § 13 § i lagen om värdepappersmarknaden.

16) Ett "företagsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 2(a)(48) i lagen om investeringsbolag.

17) Ett investeringsbolag för småföretag med licens enligt avsnitt 301 (c) eller (d) i Small Business Investment Act från 1958.

18) Ett "privat affärsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 202(a)(22) i Advisers Act.

19) Verkställande direktör eller direktör. En fysisk person som är en verkställande tjänsteman, direktör eller generalpartner i partnerskapet eller generalpartnern och är en ackrediterad investerare som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

20) Enhet som ägs helt av ackrediterade investerare. Ett bolag, partnerskap, privat investeringsbolag eller liknande enhet vars aktieägare är en fysisk person som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

Vänligen läs meddelandet ovan och markera rutan nedan för att fortsätta.

Singapore

+65 3105 1295

Taiwan

Kommer snart!

Hong Kong

R91, 3:e våningen,
Eton Tower, 8 Hysan Ave.
Causeway Bay, Hong Kong
+852 3002 4462