Bli verklig om elbilar, batterier och hype, den 25 september 2020 kl. 12:57

Av High West Capital Partners
På September 25, 2020
Taggar:

(Bloomberg Opinion) — I bilvärlden tycks investerare älska nyheter om partnerskap, synergier och kostnadsbesparingar, eftersom dyr teknik försämrar långvariga trafikregler. De kan behöva en verklighetskontroll. Bilföretag över hela världen letar efter sin nästa gröna partner, även om de har sina egna stora planer för elfordon. Men varnande berättelser dyker upp om varför den bästa vägen in i denna modiga nya värld – tvingad av en regulatorisk press och skyhöga Tesla Inc.-liknande värderingar – kan vara att ta ratten på egen hand. En snabb kontroll av hur vissa hajpade- upp partnerskap har klarat sig kunde inte göra saker tydligare. General Motors Co., som har gjort en aggressiv satsning på elfordon, beslutade att det var dags att ta en 11% aktiepost värd cirka 2 miljarder dollar i uppkomlingen Nikola Corp. Med tanke på riskerna i Nikolas prospekt var detta en för långt bindning. Enligt releasen ger GM "in natura-tjänster och tillgång till General Motors globala säkerhetstestade och validerade delar och komponenter" - i princip det mesta som Nikola behöver för att tillverka lastbilar. Investerare verkade älska idén. Tänk: Det traditionella bilföretaget visar att det har tillbehör för framtiden – el och vätgas. GM:s aktiekurs steg hela 8 % under dagen. Nikolas ökade nästan 40%. Det Phoenix-baserade företaget skulle spara 4 miljarder dollar på batteri- och drivlinakostnader, kärnan i sin verksamhet. GM skulle få så mycket i fördelar, mellan eget kapitalvärde, elfordonskrediter, kontraktstillverkning och leverans av batterier och bränsleceller. Det verkar inte som att det finns så mycket värde i det nu, med Nikola under utredning och dess verkställande ordförande avgå. Aktien har sjunkit nästan 80% från sin topp i juni, då den blev börsnoterad via ett förvärvsföretag för särskilda ändamål. Faktum är att GM – liksom andra bilföretag – är den som sannolikt behöver kostnadsbesparingarna. Investerare bör undra varför. Visst, Detroit-jätten höll löften. GM har sagt att de har avsatt 20 miljarder dollar till elbilar och autonoma fordon från i år till 2025. Ordförande och verkställande direktör Mary Barra har lagt upp gröna ambitioner i tydliga termer: "Vi vill sätta alla i en elbil, och vi tror att vi har vad som krävs för att göra det." Det är inte klart vilket mervärde Nikola skulle ha tillfört. Förutom, förstås, innovationshypen. Barra har sagt att GM utförde "lämplig noggrannhet" innan han gick in i affären. Biltillverkarna har satt orealistiska mål ett tag. 2017 lade Volkswagen AG ut en plan för att tillverka batterier med högre densitet om tre år, enligt analytiker från HSBC Holdings Plc. En del av programmet var att få ner kostnaden till 120 dollar per kilowattimme. Idag är priset fortfarande långt över $140 per kilowattimme, och densiteten är fortfarande lägre. Även om det teoretiskt sänker kostnaderna, vad händer med konkurrensfördelar? Nedersta raderna? Billigare batterier är bra, men biltillverkarna räknar med höga marginaler från dyra bilar. Fakta är att trycket att göra bättre, säkrare batterier ökar, och de är en bristvara. Tänk på det flyktiga förhållandet mellan Tesla och Panasonic Corp. Den senare (och dess aktiekurs) har haft en stenig resa med Elon Musks nycker. . Trots allt hopp som partnerskapet har genererat, har den japanska konsumentproduktikonen inte tjänat mycket pengar på det. Efter några upp- och nedgångar skrev företagen i juni ett nytt treårigt avtal där Tesla köper ett visst antal batterier och gör framtida investeringar. Men här är grejen: Tesla letar också någon annanstans. På tisdagen twittrade Musk att han också skulle köpa batterier från flera ledande tillverkare, som Sydkoreas LG Chem Ltd. och Kinas Contemporary Amperex Technology Co., världens största tillverkare. Tesla har letat efter sätt att komma igång med sin egen batteritillverkning, vilket återspeglas i förvärvet av Maxwell Technologies Inc. Den största takeaway från Teslas mycket sedda batteridag var Musks löfte om en (mycket billigare) elbil på 25,000 XNUMX dollar och vad det skulle göra för att sänka priset på dess viktigaste komponent. Ett antal andra satsningar finns i olika former: Volkswagen med NorthVolt AB och med Guoxuan High-Tech Co.; Geely Automobile Holdings Ltd. och LG Chem; Daimler AG och Farasis Energy Gan Zhou Co., LG Chem och GM. Listan kan göras lång. Det är oklart om någon kommer att producera det som marknaden behöver inom kort: en prisvärd och säker elbil med effektiva batterier (bortse från alla andra kostnader för ägande, såsom laddinfrastruktur och återförsäljningspris). Vilket mervärde har partnerskap då ? Oavsett vilka tankar bilföretagen än kan ha om att göra det ensamma, tar batteritillverkarna alltmer pole position. Vissa börjar gå i balans. De sex bästa står för mer än 80 % av marknaden och pressar på för prissättning. Den som tillverkar bilar behöver batterier. Det är fortfarande enklare för biltillverkare att lägga ut dem på entreprenad än att göra det ensamma. Om partnerskap görs rätt – med kapital, tillverkningsförmåga och verkliga, påtagliga resultat – kan de lyckas. Toyota Motor Corp. har arbetat med Panasonic i flera år. Det startade nyligen ett joint venture-företag som kunde fungera tillräckligt bra för att verka tråkigt. För tillfället bör investerare inte bli imponerade av glittriga bindningar och löften. Att hålla ett öga på var den verkliga avkastningen finns - som faktiska bilar på vägen och batterier som tar oss längre, och företagen som gör dem - kan tjäna bättre. (En tidigare version felidentifierade Nikola verkställande styrelseordförande Trevor Milton som VD och uppgav felaktigt att GM hade sänkt 2 miljarder dollar i en andel på 11 % i företaget. )Denna kolumn återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LPs och dess ägares åsikter.Anjani Trivedi är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker industriföretag i Asien. Hon har tidigare arbetat för Wall Street Journal.

Bli verklig om elbilar, batterier och hype(Bloomberg Opinion) — I bilvärlden tycks investerare älska nyheter om partnerskap, synergier och kostnadsbesparingar, eftersom dyr teknik försämrar långvariga trafikregler. De kan behöva en verklighetskontroll. Bilföretag över hela världen letar efter sin nästa gröna partner, även om de har sina egna stora planer för elfordon. Men varnande berättelser dyker upp om varför den bästa vägen in i denna modiga nya värld – tvingad av en regulatorisk press och skyhöga Tesla Inc.-liknande värderingar – kan vara att ta ratten på egen hand. En snabb kontroll av hur vissa hajpade- upp partnerskap har klarat sig kunde inte göra saker tydligare. General Motors Co., som har gjort en aggressiv satsning på elfordon, beslutade att det var dags att ta en 11% aktiepost värd cirka 2 miljarder dollar i uppkomlingen Nikola Corp. Med tanke på riskerna i Nikolas prospekt var detta en för långt bindning. Enligt releasen ger GM "in natura-tjänster och tillgång till General Motors globala säkerhetstestade och validerade delar och komponenter" - i princip det mesta som Nikola behöver för att tillverka lastbilar. Investerare verkade älska idén. Tänk: Det traditionella bilföretaget visar att det har tillbehör för framtiden – el och vätgas. GM:s aktiekurs steg hela 8 % under dagen. Nikolas ökade nästan 40%. Det Phoenix-baserade företaget skulle spara 4 miljarder dollar på batteri- och drivlinakostnader, kärnan i sin verksamhet. GM skulle få så mycket i fördelar, mellan eget kapitalvärde, elfordonskrediter, kontraktstillverkning och leverans av batterier och bränsleceller. Det verkar inte som att det finns så mycket värde i det nu, med Nikola under utredning och dess verkställande ordförande avgå. Aktien har sjunkit nästan 80% från sin topp i juni, då den blev börsnoterad via ett förvärvsföretag för särskilda ändamål. Faktum är att GM – liksom andra bilföretag – är den som sannolikt behöver kostnadsbesparingarna. Investerare bör undra varför. Visst, Detroit-jätten höll löften. GM har sagt att de har avsatt 20 miljarder dollar till elbilar och autonoma fordon från i år till 2025. Ordförande och verkställande direktör Mary Barra har lagt upp gröna ambitioner i tydliga termer: "Vi vill sätta alla i en elbil, och vi tror att vi har vad som krävs för att göra det." Det är inte klart vilket mervärde Nikola skulle ha tillfört. Förutom, förstås, innovationshypen. Barra har sagt att GM utförde "lämplig noggrannhet" innan han gick in i affären. Biltillverkarna har satt orealistiska mål ett tag. 2017 lade Volkswagen AG ut en plan för att tillverka batterier med högre densitet om tre år, enligt analytiker från HSBC Holdings Plc. En del av programmet var att få ner kostnaden till 120 dollar per kilowattimme. Idag är priset fortfarande långt över $140 per kilowattimme, och densiteten är fortfarande lägre. Även om det teoretiskt sänker kostnaderna, vad händer med konkurrensfördelar? Nedersta raderna? Billigare batterier är bra, men biltillverkarna räknar med höga marginaler från dyra bilar. Fakta är att trycket att göra bättre, säkrare batterier ökar, och de är en bristvara. Tänk på det flyktiga förhållandet mellan Tesla och Panasonic Corp. Den senare (och dess aktiekurs) har haft en stenig resa med Elon Musks nycker. . Trots allt hopp som partnerskapet har genererat, har den japanska konsumentproduktikonen inte tjänat mycket pengar på det. Efter några upp- och nedgångar skrev företagen i juni ett nytt treårigt avtal där Tesla köper ett visst antal batterier och gör framtida investeringar. Men här är grejen: Tesla letar också någon annanstans. På tisdagen twittrade Musk att han också skulle köpa batterier från flera ledande tillverkare, som Sydkoreas LG Chem Ltd. och Kinas Contemporary Amperex Technology Co., världens största tillverkare. Tesla har letat efter sätt att komma igång med sin egen batteritillverkning, vilket återspeglas i förvärvet av Maxwell Technologies Inc. Den största takeaway från Teslas mycket sedda batteridag var Musks löfte om en (mycket billigare) elbil på 25,000 XNUMX dollar och vad det skulle göra för att sänka priset på dess viktigaste komponent. Ett antal andra satsningar finns i olika former: Volkswagen med NorthVolt AB och med Guoxuan High-Tech Co.; Geely Automobile Holdings Ltd. och LG Chem; Daimler AG och Farasis Energy Gan Zhou Co., LG Chem och GM. Listan kan göras lång. Det är oklart om någon kommer att producera det som marknaden behöver inom kort: en prisvärd och säker elbil med effektiva batterier (bortse från alla andra kostnader för ägande, såsom laddinfrastruktur och återförsäljningspris). Vilket mervärde har partnerskap då ? Oavsett vilka tankar bilföretagen än kan ha om att göra det ensamma, tar batteritillverkarna alltmer pole position. Vissa börjar gå i balans. De sex bästa står för mer än 80 % av marknaden och pressar på för prissättning. Den som tillverkar bilar behöver batterier. Det är fortfarande enklare för biltillverkare att lägga ut dem på entreprenad än att göra det ensamma. Om partnerskap görs rätt – med kapital, tillverkningsförmåga och verkliga, påtagliga resultat – kan de lyckas. Toyota Motor Corp. har arbetat med Panasonic i flera år. Det startade nyligen ett joint venture-företag som kunde fungera tillräckligt bra för att verka tråkigt. För tillfället bör investerare inte bli imponerade av glittriga bindningar och löften. Att hålla ett öga på var den verkliga avkastningen finns - som faktiska bilar på vägen och batterier som tar oss längre, och företagen som gör dem - kan tjäna bättre. (En tidigare version felidentifierade Nikola verkställande styrelseordförande Trevor Milton som VD och uppgav felaktigt att GM hade sänkt 2 miljarder dollar i en andel på 11 % i företaget. )Denna kolumn återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LPs och dess ägares åsikter.Anjani Trivedi är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker industriföretag i Asien. Hon har tidigare arbetat för Wall Street Journal.


,

Omedelbar offert

Ange aktiesymbolen.

Välj Exchange.

Välj typ av säkerhet.

Vänligen ange ditt förnamn.

Vänligen ange ditt efternamn.

Vänligen skriv in ditt telefonnummer.

Var god skriv in din e-postadress.

Ange eller välj det totala antalet aktier du äger.

Vänligen ange eller välj det önskade lånebeloppet du söker.

Välj lånesyfte.

Välj om du är tjänsteman/direktör.

High West Capital Partners, LLC får endast erbjuda viss information till personer som är "ackrediterade investerare" och/eller "kvalificerade kunder" eftersom dessa villkor definieras under tillämpliga federala värdepapperslagar. För att vara en "ackrediterad investerare" och/eller en "kvalificerad kund" måste du uppfylla kriterierna som anges i EN ELLER FLERA av följande kategorier/stycken numrerade 1-20 nedan.

High West Capital Partners, LLC kan inte ge dig någon information om dess låneprogram eller investeringsprodukter om du inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier. Dessutom måste utländska medborgare som kan vara undantagna från att kvalificera sig som en amerikansk ackrediterad investerare fortfarande uppfylla de fastställda kriterierna, i enlighet med High West Capital Partners, LLC:s interna utlåningspolicy. High West Capital Partners, LLC kommer inte att tillhandahålla information eller låna ut till någon individ och/eller enhet som inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

1) Individ med nettovärde över 1.0 miljoner USD. En fysisk person (inte en enhet) vars nettoförmögenhet, eller gemensamma nettoförmögenhet med sin make, vid tidpunkten för köpet överstiger 1,000,000 XNUMX XNUMX USD. (Vid beräkning av nettoförmögenhet kan du inkludera ditt eget kapital i lös egendom och fastigheter, inklusive din huvudsakliga bostad, kontanter, kortfristiga investeringar, aktier och värdepapper. Din inkludering av eget kapital i lös egendom och fastigheter bör baseras på mässan marknadsvärdet av sådan egendom minus skulder som säkras av sådan egendom.)

2) Individ med 200,000 200,000 USD individuell årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en individuell inkomst på mer än $XNUMX XNUMX under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

3) Individ med 300,000 300,000 USD gemensam årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en gemensam inkomst med sin make på över XNUMX XNUMX USD under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

4) Företag eller partnerskap. Ett bolag, partnerskap eller liknande enhet som har tillgångar på över 5 miljoner USD och som inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel i bolaget eller partnerskapet.

5) Återkallbart förtroende. En trust som kan återkallas av dess bidragsgivare och vars bidragsgivare är en ackrediterad investerare enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/paragraferna som numreras häri.

6) Oåterkalleligt förtroende. En trust (annat än en ERISA-plan) som (a) inte kan återkallas av dess bidragsgivare, (b) har tillgångar på över 5 miljoner USD, (c) inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel, och (d ) leds av en person som har sådan kunskap och erfarenhet i finansiella och affärsmässiga frågor att en sådan person är kapabel att utvärdera fördelarna och riskerna med en investering i stiftelsen.

7) IRA eller liknande förmånsplan. En IRA-, Keogh- eller liknande förmånsplan som endast täcker en enda fysisk person som är en ackrediterad investerare, enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

8) Deltagarriktat konto för förmånsplan för anställda. En deltagarriktad personalförmånsplan som investerar i ledning av och för räkning av en deltagare som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

9) Annan ERISA-plan. En personalförmånsplan i den mening som avses i avdelning I i ERISA-lagen annan än en deltagarstyrd plan med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD eller för vilka investeringsbeslut (inklusive beslutet att köpa en andel) fattas av en bank, registrerad investeringsrådgivare, spar- och låneförening eller försäkringsbolag.

10) Statens förmånsplan. En plan som upprättats och underhålls av en stat, kommun eller någon myndighet i en stat eller kommun, till förmån för dess anställda, med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD.

11) Ideell enhet. En organisation som beskrivs i Section 501(c)(3) i Internal Revenue Code, i dess ändrade lydelse, med totala tillgångar överstigande 5 miljoner USD (inklusive kapital-, livränta- och livinkomstfonder), vilket framgår av organisationens senaste reviderade finansiella rapporter .

12) En bank enligt definitionen i Section 3(a)(2) i Securities Act (oavsett om den agerar för egen räkning eller i egenskap av förtroendeman).

13) En spar- och låneförening eller liknande institut enligt definitionen i 3 a § 5 A i värdepapperslagen (oavsett om den agerar för egen räkning eller i förtroendeskap).

14) En mäklare-handlare registrerad enligt börslagen.

15) Ett försäkringsbolag enligt definitionen i 2 § 13 § i lagen om värdepappersmarknaden.

16) Ett "företagsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 2(a)(48) i lagen om investeringsbolag.

17) Ett investeringsbolag för småföretag med licens enligt avsnitt 301 (c) eller (d) i Small Business Investment Act från 1958.

18) Ett "privat affärsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 202(a)(22) i Advisers Act.

19) Verkställande direktör eller direktör. En fysisk person som är en verkställande tjänsteman, direktör eller generalpartner i partnerskapet eller generalpartnern och är en ackrediterad investerare som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

20) Enhet som ägs helt av ackrediterade investerare. Ett bolag, partnerskap, privat investeringsbolag eller liknande enhet vars aktieägare är en fysisk person som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

Vänligen läs meddelandet ovan och markera rutan nedan för att fortsätta.

Singapore

+65 3105 1295

Taiwan

Kommer snart!

Hong Kong

R91, 3:e våningen,
Eton Tower, 8 Hysan Ave.
Causeway Bay, Hong Kong
+852 3002 4462