(Bloomberg Opinion) — För första gången sedan 2011 har Apple Inc. släppte inte en version av sin flaggskepps iPhone i september. Den förseningen har haft en massiv ringverkan genom dess nätverk av leverantörer, vilket gör analysen av leveranskedjans data ännu mer utmanande än vanligt. Sedan åtminstone mars visste vi att nästa del av den ikoniska enheten skulle skjutas tillbaka på grund av Covid- 19. Pandemin drabbade till en början tillverkningslinjer i Kina, men fortsatte att påverka resten av den globala uppställningen av företag som bidrar till produkten, hela vägen tillbaka till teamet som utvecklade den i Cupertino. Foxconn Technology Group är det mest uppenbara exemplet. Dess Hon Hai Precision Industry Co. enhet, som monterar iPhones på fabriker främst i Kina, visade en minskning med 21% i septemberförsäljningen i måndags. Det är inte ensamt. Largan Precision Co., som tillverkar kameralinser för smartphones, rapporterade en minskning med 22 %. Minskningarna resulterade i en minskning med 7 % i tredje kvartalets intäkter på Hon Hai, den största för den perioden på över ett decennium. Largan hade det värre och rasade med 20 % för kvartalet. Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., den stora leverantören av chips för prylar, förväntas ha 11% kvartalstillväxt när det rapporterar försäljningen på torsdag. Det är respektabelt, men långsammare än de senaste kvartalen och kan skadas ytterligare av en stärkande Taiwan-dollar. Det som gör gåtan mer avslöjande, och samtidigt förvirrande, är de olika berättelserna som berättas på dessa företag. Largans elände, till exempel, är inte begränsade till iPhone-fördröjningen. Nedgången i september var inte en engångshändelse, och den följde faktiskt tvåsiffriga fall under de föregående två månaderna, delvis återspeglar utvecklingen hos Huawei Technologies Co. och Xiaomi Corp. "Försvagad efterfrågan på premium smartphone-linser och ordernedskärningar från Huawei är de två huvudsakliga faktorerna som tynger produktpriserna och linsleveranserna", skrev Bloomberg Intelligence-analytiker Charles Shum denna vecka i Largan. "Huawei, Xiaomi och andra smartphonetillverkare förväntas fokusera på att sälja fler mellan- och lågprismodeller för att bibehålla försäljningsvolymen under pandemikrisen." Uttaget här är att konsumenterna kanske inte avvisar själva den senaste iPhonen, utan helt enkelt sparar sina pengar och väljer att inte köpa någon ny toppsmarttelefon mitt i den globala ekonomiska osäkerheten. Alternativt kan trenden att arbeta hemifrån och bristen på andra ställen att spendera pengar på (hösten i Paris, någon?) sporra folk att uppgradera. Med iPhone som kommer att avslöjas nästa vecka, och försäljningslanseringen kommer sannolikt att vara frånvarande ritualen köer utanför Apples butiker kommer vi inte att veta hur bra det går förrän pressmeddelanden (för att vara glödande, förstås) och nyhetsrapporter (kanske glödande) rullar in under efterföljande veckor. Marknadsforskare kanske kan ge oss tips i slutet av oktober. En av de tröstande aspekterna av en iPhone-släpp i september var hur den gjorde det möjligt för leverantörernas intäkter att delas upp i två distinkta faser: upptrappning, avslöjande och lansering under tredje kvartalet ; följt av momentum och efterfrågan under semestersäsongen i den fjärde. I år kommer det att vara proppat i bara en period. De första veckorna i november och december kommer att vara avgörande för analytiker, handlare och investerare som analyserar data från leveranskedjan för att få grepp om världens största teknikföretag. Långt innan företag rapporterar kvartalsintäkter måste taiwanesiska företag tillkännage månatlig försäljning. Om siffrorna för oktober, som ska rapporteras senast den 10 november, inte visar massiva toppar, förvänta dig en överreaktion i tekniska aktier. Vissa tjurar kommer att hålla på för novemberdata, ut i början av december, för att bevisa att de har rätt. Många kommer att undra om sådana data visar verklig styrka eller bara är en efterfrågan från en försenad release. Men vi kommer inte att få en fullständigare bild förrän i början av januari, efter att kvartalet är stängt. Allt detta betyder att konsumenterna inte bara måste vänta längre på att få tag på den glänsande nya leksaken, utan även leveranskedjebevakare kommer att sitta kvar längre än vanlig.Denna kolumn återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens åsikter eller Bloomberg LP och dess ägare.Tim Culpan är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker teknik.
(Bloomberg Opinion) — För första gången sedan 2011 har Apple Inc. släppte inte en version av sin flaggskepps iPhone i september. Den förseningen har haft en massiv ringverkan genom dess nätverk av leverantörer, vilket gör analysen av leveranskedjans data ännu mer utmanande än vanligt. Sedan åtminstone mars visste vi att nästa del av den ikoniska enheten skulle skjutas tillbaka på grund av Covid- 19. Pandemin drabbade till en början tillverkningslinjer i Kina, men fortsatte att påverka resten av den globala uppställningen av företag som bidrar till produkten, hela vägen tillbaka till teamet som utvecklade den i Cupertino. Foxconn Technology Group är det mest uppenbara exemplet. Dess Hon Hai Precision Industry Co. enhet, som monterar iPhones på fabriker främst i Kina, visade en minskning med 21% i septemberförsäljningen i måndags. Det är inte ensamt. Largan Precision Co., som tillverkar kameralinser för smartphones, rapporterade en minskning med 22 %. Minskningarna resulterade i en minskning med 7 % i tredje kvartalets intäkter på Hon Hai, den största för den perioden på över ett decennium. Largan hade det värre och rasade med 20 % för kvartalet. Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., den stora leverantören av chips för prylar, förväntas ha 11% kvartalstillväxt när det rapporterar försäljningen på torsdag. Det är respektabelt, men långsammare än de senaste kvartalen och kan skadas ytterligare av en stärkande Taiwan-dollar. Det som gör gåtan mer avslöjande, och samtidigt förvirrande, är de olika berättelserna som berättas på dessa företag. Largans elände, till exempel, är inte begränsade till iPhone-fördröjningen. Nedgången i september var inte en engångshändelse, och den följde faktiskt tvåsiffriga fall under de föregående två månaderna, delvis återspeglar utvecklingen hos Huawei Technologies Co. och Xiaomi Corp. "Försvagad efterfrågan på premium smartphone-linser och ordernedskärningar från Huawei är de två huvudsakliga faktorerna som tynger produktpriserna och linsleveranserna", skrev Bloomberg Intelligence-analytiker Charles Shum denna vecka i Largan. "Huawei, Xiaomi och andra smartphonetillverkare förväntas fokusera på att sälja fler mellan- och lågprismodeller för att bibehålla försäljningsvolymen under pandemikrisen." Uttaget här är att konsumenterna kanske inte avvisar själva den senaste iPhonen, utan helt enkelt sparar sina pengar och väljer att inte köpa någon ny toppsmarttelefon mitt i den globala ekonomiska osäkerheten. Alternativt kan trenden att arbeta hemifrån och bristen på andra ställen att spendera pengar på (hösten i Paris, någon?) sporra folk att uppgradera. Med iPhone som kommer att avslöjas nästa vecka, och försäljningslanseringen kommer sannolikt att vara frånvarande ritualen köer utanför Apples butiker kommer vi inte att veta hur bra det går förrän pressmeddelanden (för att vara glödande, förstås) och nyhetsrapporter (kanske glödande) rullar in under efterföljande veckor. Marknadsforskare kanske kan ge oss tips i slutet av oktober. En av de tröstande aspekterna av en iPhone-släpp i september var hur den gjorde det möjligt för leverantörernas intäkter att delas upp i två distinkta faser: upptrappning, avslöjande och lansering under tredje kvartalet ; följt av momentum och efterfrågan under semestersäsongen i den fjärde. I år kommer det att vara proppat i bara en period. De första veckorna i november och december kommer att vara avgörande för analytiker, handlare och investerare som analyserar data från leveranskedjan för att få grepp om världens största teknikföretag. Långt innan företag rapporterar kvartalsintäkter måste taiwanesiska företag tillkännage månatlig försäljning. Om siffrorna för oktober, som ska rapporteras senast den 10 november, inte visar massiva toppar, förvänta dig en överreaktion i tekniska aktier. Vissa tjurar kommer att hålla på för novemberdata, ut i början av december, för att bevisa att de har rätt. Många kommer att undra om sådana data visar verklig styrka eller bara är en efterfrågan från en försenad release. Men vi kommer inte att få en fullständigare bild förrän i början av januari, efter att kvartalet är stängt. Allt detta betyder att konsumenterna inte bara måste vänta längre på att få tag på den glänsande nya leksaken, utan även leveranskedjebevakare kommer att sitta kvar längre än vanlig.Denna kolumn återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens åsikter eller Bloomberg LP och dess ägare.Tim Culpan är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker teknik.
,