(Bloomberg) — Daisuke Sasaki har sett sitt molnbaserade redovisningsbolags värdering svälla till 3.7 miljarder dollar trots att han ännu inte har visat vinst, men han låter inte det pressa honom. Aktierna i Freee KK har fyrdubblats sedan de börsnoterades på Tokyobörsen i December, tillsammans med en ökande efterfrågan på molntjänster mitt i trenden för distansarbete. Aktien steg så mycket som 1.6 % i måndags till en ny topp. "Vi har ingen fastställd tidsram för när företaget kommer att gå till vinst", sa Sasaki, grundare och vd för Freee, i en intervju den 17 augusti. "Vår verksamhet handlar om prenumeration." Det Tokyo-baserade företagets aktie är ett av de många tekniknamn som har ökat under Covid-19, underblåst av investerares eufori över hemma- och gör-det-själv-teman. Medan pandemin försämrade utsikterna för företag runt om i världen, slog den amerikanska redovisningsprogramjätten Intuit Inc. de senaste vinstberäkningarna, med hjälp av bättre än väntat tillväxt för dess molnbaserade tjänst för småföretag. Freeee har japanernas högsta aktier. marknader för molnredovisning och mänskliga resurser, enligt en augustirapport från Daiwa Securities Co., med konkurrenter inklusive Money Forward Inc. Prenumerationer på Freees flaggskeppsredovisningstjänst uppgår till över 220,000 50, och har vuxit med mer än 53 % årligen under de senaste fem år. Dess försäljning ökade med 30 % under året som slutade den 15 juni. Att förvärva nya användare prioriteras framför kortsiktiga intäkter, sa Sasaki. Han uppskattar att Japan har totalt cirka sex miljoner små och medelstora företag, där endast 26 % av dem för närvarande använder molnbaserad redovisning. Freees mål är att överträffa marknadstillväxten för att vara den dominerande aktören. "Vi är fortfarande extremt små när det gäller var vi skulle kunna vara", sa Sasaki, vars meritförteckning inkluderar insatser inom marknadsföring på Google och som analytiker på CLSA. på Freee är blandade, med bara två köprekommendationer bland de sex analytiker som täcker aktien. Masato Araki, analytiker på Mitsubishi UFJ Morgan Stanley Securities Co., sänkte sitt betyg på företaget till undervikt den 2020 augusti. Även om Freee har potential för stark försäljningstillväxt på längre sikt, kommer coronavirusutbrottet sannolikt att vara ett "kortsiktigt" dra" på sina marknadsföringsinsatser genom att göra det svårare att genomföra möten ansikte mot ansikte, sa analytikern. Däremot ser Sasaki pandemin som en möjlighet att hjälpa till att påskynda övergången mot digitalisering av kontorsuppgifter. "Det är möjligt för denna trend. att antändas, vilket påskyndar införandet av mjukvara för molnredovisning ännu mer”, sa han. "Vår verksamhet har egentligen bara börjat."(Uppdateringar med senaste aktierörelsen) För fler artiklar som denna, besök oss på bloomberg.comPrenumerera nu för att ligga steget före med den mest pålitliga affärsnyhetskällan.©XNUMX Bloomberg LP,
(Bloomberg) — Daisuke Sasaki har sett sitt molnbaserade redovisningsbolags värdering svälla till 3.7 miljarder dollar trots att han ännu inte har visat vinst, men han låter inte det pressa honom. Aktierna i Freee KK har fyrdubblats sedan de börsnoterades på Tokyobörsen i December, tillsammans med en ökande efterfrågan på molntjänster mitt i trenden för distansarbete. Aktien steg så mycket som 1.6 % i måndags till en ny topp. "Vi har ingen fastställd tidsram för när företaget kommer att gå till vinst", sa Sasaki, grundare och vd för Freee, i en intervju den 17 augusti. "Vår verksamhet handlar om prenumeration." Det Tokyo-baserade företagets aktie är ett av de många tekniknamn som har ökat under Covid-19, underblåst av investerares eufori över hemma- och gör-det-själv-teman. Medan pandemin försämrade utsikterna för företag runt om i världen, slog den amerikanska redovisningsprogramjätten Intuit Inc. de senaste vinstberäkningarna, med hjälp av bättre än väntat tillväxt för dess molnbaserade tjänst för småföretag. Freeee har japanernas högsta aktier. marknader för molnredovisning och mänskliga resurser, enligt en augustirapport från Daiwa Securities Co., med konkurrenter inklusive Money Forward Inc. Prenumerationer på Freees flaggskeppsredovisningstjänst uppgår till över 220,000 50, och har vuxit med mer än 53 % årligen under de senaste fem år. Dess försäljning ökade med 30 % under året som slutade den 15 juni. Att förvärva nya användare prioriteras framför kortsiktiga intäkter, sa Sasaki. Han uppskattar att Japan har totalt cirka sex miljoner små och medelstora företag, där endast 26 % av dem för närvarande använder molnbaserad redovisning. Freees mål är att överträffa marknadstillväxten för att vara den dominerande aktören. "Vi är fortfarande extremt små när det gäller var vi skulle kunna vara", sa Sasaki, vars meritförteckning inkluderar insatser inom marknadsföring på Google och som analytiker på CLSA. på Freee är blandade, med bara två köprekommendationer bland de sex analytiker som täcker aktien. Masato Araki, analytiker på Mitsubishi UFJ Morgan Stanley Securities Co., sänkte sitt betyg på företaget till undervikt den 2020 augusti. Även om Freee har potential för stark försäljningstillväxt på längre sikt, kommer coronavirusutbrottet sannolikt att vara ett "kortsiktigt" dra" på sina marknadsföringsinsatser genom att göra det svårare att genomföra möten ansikte mot ansikte, sa analytikern. Däremot ser Sasaki pandemin som en möjlighet att hjälpa till att påskynda övergången mot digitalisering av kontorsuppgifter. "Det är möjligt för denna trend. att antändas, vilket påskyndar införandet av mjukvara för molnredovisning ännu mer”, sa han. "Vår verksamhet har egentligen bara börjat."(Uppdateringar med senaste aktierörelsen) För fler artiklar som denna, besök oss på bloomberg.comPrenumerera nu för att ligga steget före med den mest pålitliga affärsnyhetskällan.©XNUMX Bloomberg LP
,