Den mycket hajpade Nikola Badger elektriska pickupen ser ut som en utrotningshotad art. Det saknas på startplanen för elbilen över milstolpar, och ett försenat tillverkningsavtal med General Motors Company (NYSE: GM) pekar på dess bortgång innan en fysisk prototyp någonsin avslöjas. Badger var inte i Nikola Corp. (NASDAQ: NKLA) affärsplan för ett år sedan. Och den finns inte där nu. Grundaren Trevor Milton använde det som ett buzz-byggande verktyg för företaget efter avslöjandet av rivalen Tesla Inc. (NASDAQ: TSLA) Cybertruck, en polariserande design som den elektriska lastbilsledaren planerar att bygga vid en ny fabrik i Austin, Texas. ”Många människor gillade inte utseendet på Cybertrucken, inklusive jag,” Nikola VD Mark Russell sa på företagets vinstsamtal i augusti. 4. "Jag tycker att det ser ut som en dörrstopp. Men de fick många reservationer för det. Så Trevor släppte precis konceptet som vi hade för pickupen.” Nikola la upp Badger-bilden på företagets webbplats där 89,000 XNUMX personer uttryckte intresse. "Det var då vi tog det på allvar och sa:" Jag tror att världen vill att vi ska bygga den här jävla grejjen, men det var inte i planen tidigare, sa Russell. "Så vi sa," Hej, om vi ska göra det, kommer vi att behöva en partner." Mamma är ordet Nikola började ta Badger-insättningar på upp till $5,000 29 den XNUMX juni. Det lovade att lastbilen, som kostar mellan $60,000 90,000 och $2020, skulle avslöjas på NikolaWorld XNUMX i december i Phoenix. Med hänvisning till Arizonas regler mot stora sammankomster under pandemin sköt Nikola upp evenemanget på obestämd tid på onsdagen. En taleskvinna avböjde på torsdagen att säga hur många insättningar företaget fick för grävlingen eller hur mycket pengar som samlades in. I en intervju med FreightWaves på onsdagen avböjde Russell att svara på frågan om Miltons koppling till grävlingen skadade dess framtidsutsikter. Han sa bara att grävlingen var en del av de pågående GM-diskussionerna som han inte kunde karakterisera. Konkurrensen om elektriska pickupbilar är enorm. Förutom Cybertrucken planerar de etablerade biltillverkarna GM och Ford Motor Company (NYSE: F) och startups Rivian och Lordstown Motors inträden. Nikola har inget distributions- eller försäljningsnätverk för Badger, som skulle förbli en Nikola-produkt även med GM som kontraktstillverkare. Det behövs också pengar för att betala GM för varje lastbil. Det är 700 miljoner dollar baserat på 50,000 XNUMX lastbilar, enligt USA Securities and Exchange Commission (SEC) anmälan om GM-Nikola-affären. Alla Nikolas nuvarande kontanter är dedikerade till byggandet av dess monteringsfabrik på 600 miljoner dollar i Coolidge, Arizona. "När vi kör på den färdplan vi har lagt upp, borde det tillåta oss att gå tillbaka till marknaden och få ytterligare kapital," Russell berättade för FreightWaves på onsdagen. GM-förhandlingarna Människor i närheten av situationen sa till FreightWaves att Milton var "helvete böjd" på att skaffa en tillverkningspartner för Badger. Det blev en del av förhandlingarna med GM om leverans av batterier och bränsleceller till Nikolas tunga lastbilar av klass 7-8 i Nordamerika. När Nikola och GM tillkännagav en affär i september. 8 där GM skulle få ett ägande på 11 % i Nikola i utbyte mot att använda GM:s batteridrivna lastbilsplattform, sa de två sidorna att de förväntade sig att affären skulle avslutas före onsdagen. Dessa samtal fortsätter efter att Nikolas aktie kratrar efter en kortsäljares rapport i september . 10 som påstod år av bedrägeri och felaktiga framställningar av Milton. Tio dagar senare avgick Milton som verkställande styrelseordförande och lämnade företaget. De 2 miljarder USD som GM skulle få baserades på nästan 48 miljoner nya aktier till ett pris på 41.93 USD. Nikolaaktier föll i mitten av tonåren förra veckan. De återhämtar sig sedan bolaget i onsdags utfärdade ett långt pressmeddelande med milstolpar som bolaget planerar att uppnå fram till 2023. Nikola har cirka 400 miljoner utestående aktier. Att späda ut befintliga aktieägare genom att ge ut nya aktier är en fälla som tillverkaren av elektriska skåpbilar Workhorse Group (NASDAQ: WKHS) hamnat i efter noteringen på NASDAQ. Fortfarande är Workhorse-aktierna nära rekordhöga eftersom det äntligen producerar skåpbilar. Kommer GM att få mer av Nikola eller gå därifrån? Även till ett pris av 23.81 USD klockan 2 EDT på torsdag är värdet av affären för GM långt under avtalet. Båda sidorna kan gå iväg om det inte stänger i december. 3. Det är möjligt att GM skulle kunna söka fler aktier och en större andel i Nikola, även om den ursprungliga affären står för aktiekursrörelser. GM har inga pengar i Nikola-affären, så det har en liten nackdel. Det förhandlade om att få 80 % av nollutsläppsbilar (ZEV) krediter som Badger-försäljningen genererar. Dessa krediter hjälper till att kompensera för föroreningspåföljder som genereras av GM:s stora lastbilar och stadsjeepar.” Det här arrangemanget verkade initialt som en ganska bra affär för båda parter”, säger Mike Ramsey, en Gartner Inc. vice vd som följer bilar och mobilitet. "Men eftersom det har blivit mer komplicerat med de senaste avslöjandena, är det mer sannolikt att GM söker mer järnklädd säkerhet om att de inte kommer att skämmas eller ha någon annan oväntad nackdel framöver." Batterier och bränsleceller Den andra delen av Nikola-GM-affären — att leverera batterier och bränsleceller till Nikolas tunga lastbilar — fick mindre uppmärksamhet. Men det kan betyda mer för GM eftersom det ger inträde i det tunga lastbilsområdet där företaget inte konkurrerar. "Jag tror att bränslecellsgrejen förmodligen är det större inkrementella värdet för GM," Sam Abuelsamid, huvudanalytiker på Guidehouse Insights , berättade för FreightWaves. "Detta är deras första riktiga kund för dem. Så jag tror att det helt klart måste vara prioritet. GM skulle gärna ta till sig monteringskapacitet med Badger och fånga ZEV-krediterna, sa han. En nackdel för GM är att Nikola har den "cool kid" image som en gammal linjetillverkare som GM saknar. "Även om det är exakt samma hårdvara, kan folk som vill köpa en elektrisk lastbil vara mer intresserade av att köpa från en Nikola än en GM," sa Abuelsamid. "Från Mark Russells synvinkel skulle det förmodligen vara klokt att släppa Badger och fokusera på lastbilarna." för fler FreightWaves-artiklar av Alan Adler.Se mer från Benzinga * Optionsbyten för denna galna marknad: Få Benzinga-alternativ för att följa övertygande handelsidéer * GM-affär med Nikola försenad över förväntan Stäng * Nikolas jakt på vätgasstationspartner stannade – WSJ( C) 2020 Benzinga.com. Benzinga tillhandahåller inte investeringsrådgivning.
Den mycket hajpade Nikola Badger elektriska pickupen ser ut som en utrotningshotad art. Det saknas på startplanen för elbilen över milstolpar, och ett försenat tillverkningsavtal med General Motors Company (NYSE: GM) pekar på dess bortgång innan en fysisk prototyp någonsin avslöjas. Badger var inte i Nikola Corp. (NASDAQ: NKLA) affärsplan för ett år sedan. Och den finns inte där nu. Grundaren Trevor Milton använde det som ett buzz-byggande verktyg för företaget efter avslöjandet av rivalen Tesla Inc. (NASDAQ: TSLA) Cybertruck, en polariserande design som den elektriska lastbilsledaren planerar att bygga vid en ny fabrik i Austin, Texas. ”Många människor gillade inte utseendet på Cybertrucken, inklusive jag,” Nikola VD Mark Russell sa på företagets vinstsamtal i augusti. 4. "Jag tycker att det ser ut som en dörrstopp. Men de fick många reservationer för det. Så Trevor släppte precis konceptet som vi hade för pickupen.” Nikola la upp Badger-bilden på företagets webbplats där 89,000 XNUMX personer uttryckte intresse. "Det var då vi tog det på allvar och sa:" Jag tror att världen vill att vi ska bygga den här jävla grejjen, men det var inte i planen tidigare, sa Russell. "Så vi sa," Hej, om vi ska göra det, kommer vi att behöva en partner." Mamma är ordet Nikola började ta Badger-insättningar på upp till $5,000 29 den XNUMX juni. Det lovade att lastbilen, som kostar mellan $60,000 90,000 och $2020, skulle avslöjas på NikolaWorld XNUMX i december i Phoenix. Med hänvisning till Arizonas regler mot stora sammankomster under pandemin sköt Nikola upp evenemanget på obestämd tid på onsdagen. En taleskvinna avböjde på torsdagen att säga hur många insättningar företaget fick för grävlingen eller hur mycket pengar som samlades in. I en intervju med FreightWaves på onsdagen avböjde Russell att svara på frågan om Miltons koppling till grävlingen skadade dess framtidsutsikter. Han sa bara att grävlingen var en del av de pågående GM-diskussionerna som han inte kunde karakterisera. Konkurrensen om elektriska pickupbilar är enorm. Förutom Cybertrucken planerar de etablerade biltillverkarna GM och Ford Motor Company (NYSE: F) och startups Rivian och Lordstown Motors inträden. Nikola har inget distributions- eller försäljningsnätverk för Badger, som skulle förbli en Nikola-produkt även med GM som kontraktstillverkare. Det behövs också pengar för att betala GM för varje lastbil. Det är 700 miljoner dollar baserat på 50,000 XNUMX lastbilar, enligt USA Securities and Exchange Commission (SEC) anmälan om GM-Nikola-affären. Alla Nikolas nuvarande kontanter är dedikerade till byggandet av dess monteringsfabrik på 600 miljoner dollar i Coolidge, Arizona. "När vi kör på den färdplan vi har lagt upp, borde det tillåta oss att gå tillbaka till marknaden och få ytterligare kapital," Russell berättade för FreightWaves på onsdagen. GM-förhandlingarna Människor i närheten av situationen sa till FreightWaves att Milton var "helvete böjd" på att skaffa en tillverkningspartner för Badger. Det blev en del av förhandlingarna med GM om leverans av batterier och bränsleceller till Nikolas tunga lastbilar av klass 7-8 i Nordamerika. När Nikola och GM tillkännagav en affär i september. 8 där GM skulle få ett ägande på 11 % i Nikola i utbyte mot att använda GM:s batteridrivna lastbilsplattform, sa de två sidorna att de förväntade sig att affären skulle avslutas före onsdagen. Dessa samtal fortsätter efter att Nikolas aktie kratrar efter en kortsäljares rapport i september . 10 som påstod år av bedrägeri och felaktiga framställningar av Milton. Tio dagar senare avgick Milton som verkställande styrelseordförande och lämnade företaget. De 2 miljarder USD som GM skulle få baserades på nästan 48 miljoner nya aktier till ett pris på 41.93 USD. Nikolaaktier föll i mitten av tonåren förra veckan. De återhämtar sig sedan bolaget i onsdags utfärdade ett långt pressmeddelande med milstolpar som bolaget planerar att uppnå fram till 2023. Nikola har cirka 400 miljoner utestående aktier. Att späda ut befintliga aktieägare genom att ge ut nya aktier är en fälla som tillverkaren av elektriska skåpbilar Workhorse Group (NASDAQ: WKHS) hamnat i efter noteringen på NASDAQ. Fortfarande är Workhorse-aktierna nära rekordhöga eftersom det äntligen producerar skåpbilar. Kommer GM att få mer av Nikola eller gå därifrån? Även till ett pris av 23.81 USD klockan 2 EDT på torsdag är värdet av affären för GM långt under avtalet. Båda sidorna kan gå iväg om det inte stänger i december. 3. Det är möjligt att GM skulle kunna söka fler aktier och en större andel i Nikola, även om den ursprungliga affären står för aktiekursrörelser. GM har inga pengar i Nikola-affären, så det har en liten nackdel. Det förhandlade om att få 80 % av nollutsläppsbilar (ZEV) krediter som Badger-försäljningen genererar. Dessa krediter hjälper till att kompensera för föroreningspåföljder som genereras av GM:s stora lastbilar och stadsjeepar.” Det här arrangemanget verkade initialt som en ganska bra affär för båda parter”, säger Mike Ramsey, en Gartner Inc. vice vd som följer bilar och mobilitet. "Men eftersom det har blivit mer komplicerat med de senaste avslöjandena, är det mer sannolikt att GM söker mer järnklädd säkerhet om att de inte kommer att skämmas eller ha någon annan oväntad nackdel framöver." Batterier och bränsleceller Den andra delen av Nikola-GM-affären — att leverera batterier och bränsleceller till Nikolas tunga lastbilar — fick mindre uppmärksamhet. Men det kan betyda mer för GM eftersom det ger inträde i det tunga lastbilsområdet där företaget inte konkurrerar. "Jag tror att bränslecellsgrejen förmodligen är det större inkrementella värdet för GM," Sam Abuelsamid, huvudanalytiker på Guidehouse Insights , berättade för FreightWaves. "Detta är deras första riktiga kund för dem. Så jag tror att det helt klart måste vara prioritet. GM skulle gärna ta till sig monteringskapacitet med Badger och fånga ZEV-krediterna, sa han. En nackdel för GM är att Nikola har den "cool kid" image som en gammal linjetillverkare som GM saknar. "Även om det är exakt samma hårdvara, kan folk som vill köpa en elektrisk lastbil vara mer intresserade av att köpa från en Nikola än en GM," sa Abuelsamid. "Från Mark Russells synvinkel skulle det förmodligen vara klokt att släppa Badger och fokusera på lastbilarna." för fler FreightWaves-artiklar av Alan Adler.Se mer från Benzinga * Optionsbyten för denna galna marknad: Få Benzinga-alternativ för att följa övertygande handelsidéer * GM-affär med Nikola försenad över förväntan Stäng * Nikolas jakt på vätgasstationspartner stannade – WSJ( C) 2020 Benzinga.com. Benzinga tillhandahåller inte investeringsrådgivning.
,