Nyhetsanalys: bevis för att Nikola Badger är Roadkill, 1 oktober 2020 kl. 7:05

By
På Oktober 1, 2020
Taggar:

Den mycket hajpade Nikola Badger elektriska pickupen ser ut som en utrotningshotad art. Det saknas på startplanen för elbilen över milstolpar, och ett försenat tillverkningsavtal med General Motors Company (NYSE: GM) pekar på dess bortgång innan en fysisk prototyp någonsin avslöjas. Badger var inte i Nikola Corp. (NASDAQ: NKLA) affärsplan för ett år sedan. Och den finns inte där nu. Grundaren Trevor Milton använde det som ett buzz-byggande verktyg för företaget efter avslöjandet av rivalen Tesla Inc. (NASDAQ: TSLA) Cybertruck, en polariserande design som den elektriska lastbilsledaren planerar att bygga vid en ny fabrik i Austin, Texas. ”Många människor gillade inte utseendet på Cybertrucken, inklusive jag,” Nikola VD Mark Russell sa på företagets vinstsamtal i augusti. 4. "Jag tycker att det ser ut som en dörrstopp. Men de fick många reservationer för det. Så Trevor släppte precis konceptet som vi hade för pickupen.” Nikola la upp Badger-bilden på företagets webbplats där 89,000 XNUMX personer uttryckte intresse. "Det var då vi tog det på allvar och sa:" Jag tror att världen vill att vi ska bygga den här jävla grejjen, men det var inte i planen tidigare, sa Russell. "Så vi sa," Hej, om vi ska göra det, kommer vi att behöva en partner." Mamma är ordet Nikola började ta Badger-insättningar på upp till $5,000 29 den XNUMX juni. Det lovade att lastbilen, som kostar mellan $60,000 90,000 och $2020, skulle avslöjas på NikolaWorld XNUMX i december i Phoenix. Med hänvisning till Arizonas regler mot stora sammankomster under pandemin sköt Nikola upp evenemanget på obestämd tid på onsdagen. En taleskvinna avböjde på torsdagen att säga hur många insättningar företaget fick för grävlingen eller hur mycket pengar som samlades in. I en intervju med FreightWaves på onsdagen avböjde Russell att svara på frågan om Miltons koppling till grävlingen skadade dess framtidsutsikter. Han sa bara att grävlingen var en del av de pågående GM-diskussionerna som han inte kunde karakterisera. Konkurrensen om elektriska pickupbilar är enorm. Förutom Cybertrucken planerar de etablerade biltillverkarna GM och Ford Motor Company (NYSE: F) och startups Rivian och Lordstown Motors inträden. Nikola har inget distributions- eller försäljningsnätverk för Badger, som skulle förbli en Nikola-produkt även med GM som kontraktstillverkare. Det behövs också pengar för att betala GM för varje lastbil. Det är 700 miljoner dollar baserat på 50,000 XNUMX lastbilar, enligt USA Securities and Exchange Commission (SEC) anmälan om GM-Nikola-affären. Alla Nikolas nuvarande kontanter är dedikerade till byggandet av dess monteringsfabrik på 600 miljoner dollar i Coolidge, Arizona. "När vi kör på den färdplan vi har lagt upp, borde det tillåta oss att gå tillbaka till marknaden och få ytterligare kapital," Russell berättade för FreightWaves på onsdagen. GM-förhandlingarna Människor i närheten av situationen sa till FreightWaves att Milton var "helvete böjd" på att skaffa en tillverkningspartner för Badger. Det blev en del av förhandlingarna med GM om leverans av batterier och bränsleceller till Nikolas tunga lastbilar av klass 7-8 i Nordamerika. När Nikola och GM tillkännagav en affär i september. 8 där GM skulle få ett ägande på 11 % i Nikola i utbyte mot att använda GM:s batteridrivna lastbilsplattform, sa de två sidorna att de förväntade sig att affären skulle avslutas före onsdagen. Dessa samtal fortsätter efter att Nikolas aktie kratrar efter en kortsäljares rapport i september . 10 som påstod år av bedrägeri och felaktiga framställningar av Milton. Tio dagar senare avgick Milton som verkställande styrelseordförande och lämnade företaget. De 2 miljarder USD som GM skulle få baserades på nästan 48 miljoner nya aktier till ett pris på 41.93 USD. Nikolaaktier föll i mitten av tonåren förra veckan. De återhämtar sig sedan bolaget i onsdags utfärdade ett långt pressmeddelande med milstolpar som bolaget planerar att uppnå fram till 2023. Nikola har cirka 400 miljoner utestående aktier. Att späda ut befintliga aktieägare genom att ge ut nya aktier är en fälla som tillverkaren av elektriska skåpbilar Workhorse Group (NASDAQ: WKHS) hamnat i efter noteringen på NASDAQ. Fortfarande är Workhorse-aktierna nära rekordhöga eftersom det äntligen producerar skåpbilar. Kommer GM att få mer av Nikola eller gå därifrån? Även till ett pris av 23.81 USD klockan 2 EDT på torsdag är värdet av affären för GM långt under avtalet. Båda sidorna kan gå iväg om det inte stänger i december. 3. Det är möjligt att GM skulle kunna söka fler aktier och en större andel i Nikola, även om den ursprungliga affären står för aktiekursrörelser. GM har inga pengar i Nikola-affären, så det har en liten nackdel. Det förhandlade om att få 80 % av nollutsläppsbilar (ZEV) krediter som Badger-försäljningen genererar. Dessa krediter hjälper till att kompensera för föroreningspåföljder som genereras av GM:s stora lastbilar och stadsjeepar.” Det här arrangemanget verkade initialt som en ganska bra affär för båda parter”, säger Mike Ramsey, en Gartner Inc. vice vd som följer bilar och mobilitet. "Men eftersom det har blivit mer komplicerat med de senaste avslöjandena, är det mer sannolikt att GM söker mer järnklädd säkerhet om att de inte kommer att skämmas eller ha någon annan oväntad nackdel framöver." Batterier och bränsleceller Den andra delen av Nikola-GM-affären — att leverera batterier och bränsleceller till Nikolas tunga lastbilar — fick mindre uppmärksamhet. Men det kan betyda mer för GM eftersom det ger inträde i det tunga lastbilsområdet där företaget inte konkurrerar. "Jag tror att bränslecellsgrejen förmodligen är det större inkrementella värdet för GM," Sam Abuelsamid, huvudanalytiker på Guidehouse Insights , berättade för FreightWaves. "Detta är deras första riktiga kund för dem. Så jag tror att det helt klart måste vara prioritet. GM skulle gärna ta till sig monteringskapacitet med Badger och fånga ZEV-krediterna, sa han. En nackdel för GM är att Nikola har den "cool kid" image som en gammal linjetillverkare som GM saknar. "Även om det är exakt samma hårdvara, kan folk som vill köpa en elektrisk lastbil vara mer intresserade av att köpa från en Nikola än en GM," sa Abuelsamid. "Från Mark Russells synvinkel skulle det förmodligen vara klokt att släppa Badger och fokusera på lastbilarna." för fler FreightWaves-artiklar av Alan Adler.Se mer från Benzinga * Optionsbyten för denna galna marknad: Få Benzinga-alternativ för att följa övertygande handelsidéer * GM-affär med Nikola försenad över förväntan Stäng * Nikolas jakt på vätgasstationspartner stannade – WSJ( C) 2020 Benzinga.com. Benzinga tillhandahåller inte investeringsrådgivning.

Nyhetsanalys: Det finns bevis för att Nikola Badger är vägdödDen mycket hajpade Nikola Badger elektriska pickupen ser ut som en utrotningshotad art. Det saknas på startplanen för elbilen över milstolpar, och ett försenat tillverkningsavtal med General Motors Company (NYSE: GM) pekar på dess bortgång innan en fysisk prototyp någonsin avslöjas. Badger var inte i Nikola Corp. (NASDAQ: NKLA) affärsplan för ett år sedan. Och den finns inte där nu. Grundaren Trevor Milton använde det som ett buzz-byggande verktyg för företaget efter avslöjandet av rivalen Tesla Inc. (NASDAQ: TSLA) Cybertruck, en polariserande design som den elektriska lastbilsledaren planerar att bygga vid en ny fabrik i Austin, Texas. ”Många människor gillade inte utseendet på Cybertrucken, inklusive jag,” Nikola VD Mark Russell sa på företagets vinstsamtal i augusti. 4. "Jag tycker att det ser ut som en dörrstopp. Men de fick många reservationer för det. Så Trevor släppte precis konceptet som vi hade för pickupen.” Nikola la upp Badger-bilden på företagets webbplats där 89,000 XNUMX personer uttryckte intresse. "Det var då vi tog det på allvar och sa:" Jag tror att världen vill att vi ska bygga den här jävla grejjen, men det var inte i planen tidigare, sa Russell. "Så vi sa," Hej, om vi ska göra det, kommer vi att behöva en partner." Mamma är ordet Nikola började ta Badger-insättningar på upp till $5,000 29 den XNUMX juni. Det lovade att lastbilen, som kostar mellan $60,000 90,000 och $2020, skulle avslöjas på NikolaWorld XNUMX i december i Phoenix. Med hänvisning till Arizonas regler mot stora sammankomster under pandemin sköt Nikola upp evenemanget på obestämd tid på onsdagen. En taleskvinna avböjde på torsdagen att säga hur många insättningar företaget fick för grävlingen eller hur mycket pengar som samlades in. I en intervju med FreightWaves på onsdagen avböjde Russell att svara på frågan om Miltons koppling till grävlingen skadade dess framtidsutsikter. Han sa bara att grävlingen var en del av de pågående GM-diskussionerna som han inte kunde karakterisera. Konkurrensen om elektriska pickupbilar är enorm. Förutom Cybertrucken planerar de etablerade biltillverkarna GM och Ford Motor Company (NYSE: F) och startups Rivian och Lordstown Motors inträden. Nikola har inget distributions- eller försäljningsnätverk för Badger, som skulle förbli en Nikola-produkt även med GM som kontraktstillverkare. Det behövs också pengar för att betala GM för varje lastbil. Det är 700 miljoner dollar baserat på 50,000 XNUMX lastbilar, enligt USA Securities and Exchange Commission (SEC) anmälan om GM-Nikola-affären. Alla Nikolas nuvarande kontanter är dedikerade till byggandet av dess monteringsfabrik på 600 miljoner dollar i Coolidge, Arizona. "När vi kör på den färdplan vi har lagt upp, borde det tillåta oss att gå tillbaka till marknaden och få ytterligare kapital," Russell berättade för FreightWaves på onsdagen. GM-förhandlingarna Människor i närheten av situationen sa till FreightWaves att Milton var "helvete böjd" på att skaffa en tillverkningspartner för Badger. Det blev en del av förhandlingarna med GM om leverans av batterier och bränsleceller till Nikolas tunga lastbilar av klass 7-8 i Nordamerika. När Nikola och GM tillkännagav en affär i september. 8 där GM skulle få ett ägande på 11 % i Nikola i utbyte mot att använda GM:s batteridrivna lastbilsplattform, sa de två sidorna att de förväntade sig att affären skulle avslutas före onsdagen. Dessa samtal fortsätter efter att Nikolas aktie kratrar efter en kortsäljares rapport i september . 10 som påstod år av bedrägeri och felaktiga framställningar av Milton. Tio dagar senare avgick Milton som verkställande styrelseordförande och lämnade företaget. De 2 miljarder USD som GM skulle få baserades på nästan 48 miljoner nya aktier till ett pris på 41.93 USD. Nikolaaktier föll i mitten av tonåren förra veckan. De återhämtar sig sedan bolaget i onsdags utfärdade ett långt pressmeddelande med milstolpar som bolaget planerar att uppnå fram till 2023. Nikola har cirka 400 miljoner utestående aktier. Att späda ut befintliga aktieägare genom att ge ut nya aktier är en fälla som tillverkaren av elektriska skåpbilar Workhorse Group (NASDAQ: WKHS) hamnat i efter noteringen på NASDAQ. Fortfarande är Workhorse-aktierna nära rekordhöga eftersom det äntligen producerar skåpbilar. Kommer GM att få mer av Nikola eller gå därifrån? Även till ett pris av 23.81 USD klockan 2 EDT på torsdag är värdet av affären för GM långt under avtalet. Båda sidorna kan gå iväg om det inte stänger i december. 3. Det är möjligt att GM skulle kunna söka fler aktier och en större andel i Nikola, även om den ursprungliga affären står för aktiekursrörelser. GM har inga pengar i Nikola-affären, så det har en liten nackdel. Det förhandlade om att få 80 % av nollutsläppsbilar (ZEV) krediter som Badger-försäljningen genererar. Dessa krediter hjälper till att kompensera för föroreningspåföljder som genereras av GM:s stora lastbilar och stadsjeepar.” Det här arrangemanget verkade initialt som en ganska bra affär för båda parter”, säger Mike Ramsey, en Gartner Inc. vice vd som följer bilar och mobilitet. "Men eftersom det har blivit mer komplicerat med de senaste avslöjandena, är det mer sannolikt att GM söker mer järnklädd säkerhet om att de inte kommer att skämmas eller ha någon annan oväntad nackdel framöver." Batterier och bränsleceller Den andra delen av Nikola-GM-affären — att leverera batterier och bränsleceller till Nikolas tunga lastbilar — fick mindre uppmärksamhet. Men det kan betyda mer för GM eftersom det ger inträde i det tunga lastbilsområdet där företaget inte konkurrerar. "Jag tror att bränslecellsgrejen förmodligen är det större inkrementella värdet för GM," Sam Abuelsamid, huvudanalytiker på Guidehouse Insights , berättade för FreightWaves. "Detta är deras första riktiga kund för dem. Så jag tror att det helt klart måste vara prioritet. GM skulle gärna ta till sig monteringskapacitet med Badger och fånga ZEV-krediterna, sa han. En nackdel för GM är att Nikola har den "cool kid" image som en gammal linjetillverkare som GM saknar. "Även om det är exakt samma hårdvara, kan folk som vill köpa en elektrisk lastbil vara mer intresserade av att köpa från en Nikola än en GM," sa Abuelsamid. "Från Mark Russells synvinkel skulle det förmodligen vara klokt att släppa Badger och fokusera på lastbilarna." för fler FreightWaves-artiklar av Alan Adler.Se mer från Benzinga * Optionsbyten för denna galna marknad: Få Benzinga-alternativ för att följa övertygande handelsidéer * GM-affär med Nikola försenad över förväntan Stäng * Nikolas jakt på vätgasstationspartner stannade – WSJ( C) 2020 Benzinga.com. Benzinga tillhandahåller inte investeringsrådgivning.

,

Omedelbar offert

Ange aktiesymbolen.

Välj Exchange.

Välj typ av säkerhet.

Vänligen ange ditt förnamn.

Vänligen ange ditt efternamn.

Vänligen skriv in ditt telefonnummer.

Var god skriv in din e-postadress.

Ange eller välj det totala antalet aktier du äger.

Vänligen ange eller välj det önskade lånebeloppet du söker.

Välj lånesyfte.

Välj om du är tjänsteman/direktör.

High West Capital Partners, LLC får endast erbjuda viss information till personer som är "ackrediterade investerare" och/eller "kvalificerade kunder" eftersom dessa villkor definieras under tillämpliga federala värdepapperslagar. För att vara en "ackrediterad investerare" och/eller en "kvalificerad kund" måste du uppfylla kriterierna som anges i EN ELLER FLERA av följande kategorier/stycken numrerade 1-20 nedan.

High West Capital Partners, LLC kan inte ge dig någon information om dess låneprogram eller investeringsprodukter om du inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier. Dessutom måste utländska medborgare som kan vara undantagna från att kvalificera sig som en amerikansk ackrediterad investerare fortfarande uppfylla de fastställda kriterierna, i enlighet med High West Capital Partners, LLC:s interna utlåningspolicy. High West Capital Partners, LLC kommer inte att tillhandahålla information eller låna ut till någon individ och/eller enhet som inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

1) Individ med nettovärde över 1.0 miljoner USD. En fysisk person (inte en enhet) vars nettoförmögenhet, eller gemensamma nettoförmögenhet med sin make, vid tidpunkten för köpet överstiger 1,000,000 XNUMX XNUMX USD. (Vid beräkning av nettoförmögenhet kan du inkludera ditt eget kapital i lös egendom och fastigheter, inklusive din huvudsakliga bostad, kontanter, kortfristiga investeringar, aktier och värdepapper. Din inkludering av eget kapital i lös egendom och fastigheter bör baseras på mässan marknadsvärdet av sådan egendom minus skulder som säkras av sådan egendom.)

2) Individ med 200,000 200,000 USD individuell årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en individuell inkomst på mer än $XNUMX XNUMX under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

3) Individ med 300,000 300,000 USD gemensam årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en gemensam inkomst med sin make på över XNUMX XNUMX USD under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

4) Företag eller partnerskap. Ett bolag, partnerskap eller liknande enhet som har tillgångar på över 5 miljoner USD och som inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel i bolaget eller partnerskapet.

5) Återkallbart förtroende. En trust som kan återkallas av dess bidragsgivare och vars bidragsgivare är en ackrediterad investerare enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/paragraferna som numreras häri.

6) Oåterkalleligt förtroende. En trust (annat än en ERISA-plan) som (a) inte kan återkallas av dess bidragsgivare, (b) har tillgångar på över 5 miljoner USD, (c) inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel, och (d ) leds av en person som har sådan kunskap och erfarenhet i finansiella och affärsmässiga frågor att en sådan person är kapabel att utvärdera fördelarna och riskerna med en investering i stiftelsen.

7) IRA eller liknande förmånsplan. En IRA-, Keogh- eller liknande förmånsplan som endast täcker en enda fysisk person som är en ackrediterad investerare, enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

8) Deltagarriktat konto för förmånsplan för anställda. En deltagarriktad personalförmånsplan som investerar i ledning av och för räkning av en deltagare som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

9) Annan ERISA-plan. En personalförmånsplan i den mening som avses i avdelning I i ERISA-lagen annan än en deltagarstyrd plan med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD eller för vilka investeringsbeslut (inklusive beslutet att köpa en andel) fattas av en bank, registrerad investeringsrådgivare, spar- och låneförening eller försäkringsbolag.

10) Statens förmånsplan. En plan som upprättats och underhålls av en stat, kommun eller någon myndighet i en stat eller kommun, till förmån för dess anställda, med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD.

11) Ideell enhet. En organisation som beskrivs i Section 501(c)(3) i Internal Revenue Code, i dess ändrade lydelse, med totala tillgångar överstigande 5 miljoner USD (inklusive kapital-, livränta- och livinkomstfonder), vilket framgår av organisationens senaste reviderade finansiella rapporter .

12) En bank enligt definitionen i Section 3(a)(2) i Securities Act (oavsett om den agerar för egen räkning eller i egenskap av förtroendeman).

13) En spar- och låneförening eller liknande institut enligt definitionen i 3 a § 5 A i värdepapperslagen (oavsett om den agerar för egen räkning eller i förtroendeskap).

14) En mäklare-handlare registrerad enligt börslagen.

15) Ett försäkringsbolag enligt definitionen i 2 § 13 § i lagen om värdepappersmarknaden.

16) Ett "företagsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 2(a)(48) i lagen om investeringsbolag.

17) Ett investeringsbolag för småföretag med licens enligt avsnitt 301 (c) eller (d) i Small Business Investment Act från 1958.

18) Ett "privat affärsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 202(a)(22) i Advisers Act.

19) Verkställande direktör eller direktör. En fysisk person som är en verkställande tjänsteman, direktör eller generalpartner i partnerskapet eller generalpartnern och är en ackrediterad investerare som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

20) Enhet som ägs helt av ackrediterade investerare. Ett bolag, partnerskap, privat investeringsbolag eller liknande enhet vars aktieägare är en fysisk person som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

Vänligen läs meddelandet ovan och markera rutan nedan för att fortsätta.

Singapore

+65 3105 1295

Taiwan

Kommer snart!

Hong Kong

R91, 3:e våningen,
Eton Tower, 8 Hysan Ave.
Causeway Bay, Hong Kong
+852 3002 4462

Marknadstäckning