Oljemarknaden möter Iran-chock om Biden vinner pekar på kärnkraftsavtal, den 29 oktober 2020 klockan 4:00

Av High West Capital Partners
På Oktober 29, 2020
Taggar:

(Bloomberg) — För bräckliga oljemarknader, resultatet av nästa veckas USA valet utgör ytterligare en risk: utsikterna att storproducenten Iran kan återta sin roll i internationell handel. Utmanaren Joe Biden, ledande i de flesta opinionsundersökningar, har signalerat att han kommer att försöka få Iran tillbaka till 2015 års kärnkraftsavtal, USA förmedlade när han var vicepresident under Barack Obama. Det betyder att de ekonomiska sanktionerna som president Donald Trump införde – och skärptes ytterligare denna vecka – så småningom kan lättas, vilket öppnar slussarna för mer än 2 miljoner fat per dag av iransk råoljeexport. Tidpunkten för oljemarknaden är fylld: OPEC-kartellen, som inkluderar Iran, håller tillbaka utbudet för att höja priserna när coronaviruset härjar efterfrågan. Brent-oljeolja sjönk runt 5% på onsdagen till cirka 39 dollar per fat, vilket förlänger nedgången i år till 41%. Om Biden vinner kommer Wall Street-banker inklusive Goldman Sachs Group Inc., JPMorgan Chase & Co. och RBC Capital Markets LLC ser 1 miljon fat om dagen eller mer av iransk råolja komma ut på marknaden nästa år. I Teheran säger landets ledare inte hur mycket eller hur snart de skulle kunna öka produktionen och exporten om USA gå med i kärnkraftspakten – känd som Joint Comprehensive Action Plan of Action – och börja skala bort sanktionerna. Iran har kapacitet att pumpa runt 3.8 miljoner fat om dagen, visar uppgifter sammanställda av Bloomberg. Den producerar bara ungefär hälften av den mängden och förbrukar det mesta av råoljan själv. "Inom några månader efter ett Biden-val förväntar vi oss att lite iransk olja kommer ut på marknaden", säger Iman Nasseri, London-baserade verkställande direktören för Middle. Öst på konsultfirman FGE. "Det kommer att bli en rejäl huvudvärk för OPEC." Organisationen för oljeexporterande länder och allierade producenter som Ryssland enades i april om att hålla tillbaka 9.7 miljoner fat om dagen, eller cirka 10 % av det globala utbudet, från marknaden. Koalitionen omprövar redan sin plan för att minska produktionsminskningarna i januari, mot bakgrund av förnyade pandemilåsningar i Europa och på andra håll och den överraskande återupplivningen av produktionen från Libyen som en vapenvila i den krigshärjade nationen. En ökning av transporter från Iran kan förstöra OPEC+-avtalet om nedskärningar och få priserna att sjunka ännu mer. Ändå är Irans snabba återgång till marknaden, även om Biden vinner, ingen säker sak. En överenskommelse om att låta Persiska viken sälja mer olja kan behöva vänta till dess egen presidentomröstning nästa juni. Om en mer konservativ regering kommer till makten, som många analytiker förväntar sig, kan Teheran göra ett mycket svårare köp med USA innan han gick med på att återuppta förhandlingarna om sitt kärnkraftsprogram. Detta kan skjuta tillbaka tidpunkten för eventuella avskaffande av sanktioner inrikespolitik kan komplicera saken. Ett nytt förhållningssätt till Iran skulle säkert möta motstånd i kongressen och från en amerikansk allmänhet som betingats att se landet som en fiende sedan dess islamiska revolution 1979. Genom att skärpa sanktionerna denna vecka kan Trump göra det svårare för en efterträdare att erbjuda Iran betydande lättnader. presidenten har befogenhet att lätta på sanktionerna genom exekutiva order eller genom att utfärda undantag som tillåter köp av iransk olja. Sanktioner kan fungera som ett sötningsmedel för Iran att återgå till samtal. USA auktoriserade undantag i det förflutna, och FGE:s Nasseri sa att det är troligt att Biden skulle återinföra dem. Vita huset skulle också behöva ta itu med sina allierades oro i viken. Medan en Biden-administration kan inta en hårdare linje med Saudiarabien, är kungariket OPEC:s största producent och Irans främsta geopolitiska rival. Om fler iranska fat leder till lägre råoljepriser kommer saudierna och andra arabiska petrostater att lida. "Att använda oljesanktioner som ett förhandlingsverktyg 2021 är en dålig idé på grund av hur andra regionala exportörer kommer att reagera", säger Karen Young på American Enterprise Institute i Washington. Hon föreslår istället att USA erbjuda hjälp eller släppa iranska kontanter som de beslagtagit på utländska konton. "Någon form av ekonomisk lättnad är en absolut nödvändighet och ett incitament för att få dem till förhandlingsbordet," sa Young. Under Trump har allt mer straffsanktioner förlamat Irans ekonomi och minskat dess råoljeförsäljning till en bråkdel av vad de var för fyra år sedan. Trump ändrade sin föregångare Obamas politik, som anslöt sig till andra världsmakter i avtalet från 2015, som lättade på sanktionerna mot Teheran i utbyte mot begränsningar av dess kärnkraftsverksamhet. år till de 1 miljoner det redan pumpade. Exporten steg snabbare, med 700,000 2016 fat om dagen under de fyra månader som slutade i april XNUMX. Biden skulle ha en bättre chans än Trump att nå en överenskommelse, sade Mohammad Ali Khatibi, Irans tidigare OPEC-sändebud och en före detta tjänsteman vid det statliga oljebolaget . Trump insisterar på att Teheran stoppar vad han anser vara geopolitisk inblandning i nationer som Irak, Libanon och Jemen innan han går med på några samtal - ett krav som Iran avvisar. "Om Mr. Biden återvänder till JCPOA och observerar Irans intressen enligt avtalet, iransk oljeexport kommer att öka”, sa Khatibi på måndagen. "Men skulle han välja att följa Mr.

Oljemarknaden möter Iran-chock om Biden vinner pekar på kärnkraftsavtal(Bloomberg) — För bräckliga oljemarknader, resultatet av nästa veckas USA valet utgör ytterligare en risk: utsikterna att storproducenten Iran kan återta sin roll i internationell handel. Utmanaren Joe Biden, ledande i de flesta opinionsundersökningar, har signalerat att han kommer att försöka få Iran tillbaka till 2015 års kärnkraftsavtal, USA förmedlade när han var vicepresident under Barack Obama. Det betyder att de ekonomiska sanktionerna som president Donald Trump införde – och skärptes ytterligare denna vecka – så småningom kan lättas, vilket öppnar slussarna för mer än 2 miljoner fat per dag av iransk råoljeexport. Tidpunkten för oljemarknaden är fylld: OPEC-kartellen, som inkluderar Iran, håller tillbaka utbudet för att höja priserna när coronaviruset härjar efterfrågan. Brent-oljeolja sjönk runt 5% på onsdagen till cirka 39 dollar per fat, vilket förlänger nedgången i år till 41%. Om Biden vinner kommer Wall Street-banker inklusive Goldman Sachs Group Inc., JPMorgan Chase & Co. och RBC Capital Markets LLC ser 1 miljon fat om dagen eller mer av iransk råolja komma ut på marknaden nästa år. I Teheran säger landets ledare inte hur mycket eller hur snart de skulle kunna öka produktionen och exporten om USA gå med i kärnkraftspakten – känd som Joint Comprehensive Action Plan of Action – och börja skala bort sanktionerna. Iran har kapacitet att pumpa runt 3.8 miljoner fat om dagen, visar uppgifter sammanställda av Bloomberg. Den producerar bara ungefär hälften av den mängden och förbrukar det mesta av råoljan själv. "Inom några månader efter ett Biden-val förväntar vi oss att lite iransk olja kommer ut på marknaden", säger Iman Nasseri, London-baserade verkställande direktören för Middle. Öst på konsultfirman FGE. "Det kommer att bli en rejäl huvudvärk för OPEC." Organisationen för oljeexporterande länder och allierade producenter som Ryssland enades i april om att hålla tillbaka 9.7 miljoner fat om dagen, eller cirka 10 % av det globala utbudet, från marknaden. Koalitionen omprövar redan sin plan för att minska produktionsminskningarna i januari, mot bakgrund av förnyade pandemilåsningar i Europa och på andra håll och den överraskande återupplivningen av produktionen från Libyen som en vapenvila i den krigshärjade nationen. En ökning av transporter från Iran kan förstöra OPEC+-avtalet om nedskärningar och få priserna att sjunka ännu mer. Ändå är Irans snabba återgång till marknaden, även om Biden vinner, ingen säker sak. En överenskommelse om att låta Persiska viken sälja mer olja kan behöva vänta till dess egen presidentomröstning nästa juni. Om en mer konservativ regering kommer till makten, som många analytiker förväntar sig, kan Teheran göra ett mycket svårare köp med USA innan han gick med på att återuppta förhandlingarna om sitt kärnkraftsprogram. Detta kan skjuta tillbaka tidpunkten för eventuella avskaffande av sanktioner inrikespolitik kan komplicera saken. Ett nytt förhållningssätt till Iran skulle säkert möta motstånd i kongressen och från en amerikansk allmänhet som betingats att se landet som en fiende sedan dess islamiska revolution 1979. Genom att skärpa sanktionerna denna vecka kan Trump göra det svårare för en efterträdare att erbjuda Iran betydande lättnader. presidenten har befogenhet att lätta på sanktionerna genom exekutiva order eller genom att utfärda undantag som tillåter köp av iransk olja. Sanktioner kan fungera som ett sötningsmedel för Iran att återgå till samtal. USA auktoriserade undantag i det förflutna, och FGE:s Nasseri sa att det är troligt att Biden skulle återinföra dem. Vita huset skulle också behöva ta itu med sina allierades oro i viken. Medan en Biden-administration kan inta en hårdare linje med Saudiarabien, är kungariket OPEC:s största producent och Irans främsta geopolitiska rival. Om fler iranska fat leder till lägre råoljepriser kommer saudierna och andra arabiska petrostater att lida. "Att använda oljesanktioner som ett förhandlingsverktyg 2021 är en dålig idé på grund av hur andra regionala exportörer kommer att reagera", säger Karen Young på American Enterprise Institute i Washington. Hon föreslår istället att USA erbjuda hjälp eller släppa iranska kontanter som de beslagtagit på utländska konton. "Någon form av ekonomisk lättnad är en absolut nödvändighet och ett incitament för att få dem till förhandlingsbordet," sa Young. Under Trump har allt mer straffsanktioner förlamat Irans ekonomi och minskat dess råoljeförsäljning till en bråkdel av vad de var för fyra år sedan. Trump ändrade sin föregångare Obamas politik, som anslöt sig till andra världsmakter i avtalet från 2015, som lättade på sanktionerna mot Teheran i utbyte mot begränsningar av dess kärnkraftsverksamhet. år till de 1 miljoner det redan pumpade. Exporten steg snabbare, med 700,000 2016 fat om dagen under de fyra månader som slutade i april XNUMX. Biden skulle ha en bättre chans än Trump att nå en överenskommelse, sade Mohammad Ali Khatibi, Irans tidigare OPEC-sändebud och en före detta tjänsteman vid det statliga oljebolaget . Trump insisterar på att Teheran stoppar vad han anser vara geopolitisk inblandning i nationer som Irak, Libanon och Jemen innan han går med på några samtal - ett krav som Iran avvisar. "Om Mr. Biden återvänder till JCPOA och observerar Irans intressen enligt avtalet, iransk oljeexport kommer att öka”, sa Khatibi på måndagen. "Men skulle han välja att följa Mr.

,

Omedelbar offert

Ange aktiesymbolen.

Välj Exchange.

Välj typ av säkerhet.

Vänligen ange ditt förnamn.

Vänligen ange ditt efternamn.

Vänligen skriv in ditt telefonnummer.

Var god skriv in din e-postadress.

Ange eller välj det totala antalet aktier du äger.

Vänligen ange eller välj det önskade lånebeloppet du söker.

Välj lånesyfte.

Välj om du är tjänsteman/direktör.

High West Capital Partners, LLC får endast erbjuda viss information till personer som är "ackrediterade investerare" och/eller "kvalificerade kunder" eftersom dessa villkor definieras under tillämpliga federala värdepapperslagar. För att vara en "ackrediterad investerare" och/eller en "kvalificerad kund" måste du uppfylla kriterierna som anges i EN ELLER FLERA av följande kategorier/stycken numrerade 1-20 nedan.

High West Capital Partners, LLC kan inte ge dig någon information om dess låneprogram eller investeringsprodukter om du inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier. Dessutom måste utländska medborgare som kan vara undantagna från att kvalificera sig som en amerikansk ackrediterad investerare fortfarande uppfylla de fastställda kriterierna, i enlighet med High West Capital Partners, LLC:s interna utlåningspolicy. High West Capital Partners, LLC kommer inte att tillhandahålla information eller låna ut till någon individ och/eller enhet som inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

1) Individ med nettovärde över 1.0 miljoner USD. En fysisk person (inte en enhet) vars nettoförmögenhet, eller gemensamma nettoförmögenhet med sin make, vid tidpunkten för köpet överstiger 1,000,000 XNUMX XNUMX USD. (Vid beräkning av nettoförmögenhet kan du inkludera ditt eget kapital i lös egendom och fastigheter, inklusive din huvudsakliga bostad, kontanter, kortfristiga investeringar, aktier och värdepapper. Din inkludering av eget kapital i lös egendom och fastigheter bör baseras på mässan marknadsvärdet av sådan egendom minus skulder som säkras av sådan egendom.)

2) Individ med 200,000 200,000 USD individuell årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en individuell inkomst på mer än $XNUMX XNUMX under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

3) Individ med 300,000 300,000 USD gemensam årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en gemensam inkomst med sin make på över XNUMX XNUMX USD under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

4) Företag eller partnerskap. Ett bolag, partnerskap eller liknande enhet som har tillgångar på över 5 miljoner USD och som inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel i bolaget eller partnerskapet.

5) Återkallbart förtroende. En trust som kan återkallas av dess bidragsgivare och vars bidragsgivare är en ackrediterad investerare enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/paragraferna som numreras häri.

6) Oåterkalleligt förtroende. En trust (annat än en ERISA-plan) som (a) inte kan återkallas av dess bidragsgivare, (b) har tillgångar på över 5 miljoner USD, (c) inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel, och (d ) leds av en person som har sådan kunskap och erfarenhet i finansiella och affärsmässiga frågor att en sådan person är kapabel att utvärdera fördelarna och riskerna med en investering i stiftelsen.

7) IRA eller liknande förmånsplan. En IRA-, Keogh- eller liknande förmånsplan som endast täcker en enda fysisk person som är en ackrediterad investerare, enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

8) Deltagarriktat konto för förmånsplan för anställda. En deltagarriktad personalförmånsplan som investerar i ledning av och för räkning av en deltagare som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

9) Annan ERISA-plan. En personalförmånsplan i den mening som avses i avdelning I i ERISA-lagen annan än en deltagarstyrd plan med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD eller för vilka investeringsbeslut (inklusive beslutet att köpa en andel) fattas av en bank, registrerad investeringsrådgivare, spar- och låneförening eller försäkringsbolag.

10) Statens förmånsplan. En plan som upprättats och underhålls av en stat, kommun eller någon myndighet i en stat eller kommun, till förmån för dess anställda, med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD.

11) Ideell enhet. En organisation som beskrivs i Section 501(c)(3) i Internal Revenue Code, i dess ändrade lydelse, med totala tillgångar överstigande 5 miljoner USD (inklusive kapital-, livränta- och livinkomstfonder), vilket framgår av organisationens senaste reviderade finansiella rapporter .

12) En bank enligt definitionen i Section 3(a)(2) i Securities Act (oavsett om den agerar för egen räkning eller i egenskap av förtroendeman).

13) En spar- och låneförening eller liknande institut enligt definitionen i 3 a § 5 A i värdepapperslagen (oavsett om den agerar för egen räkning eller i förtroendeskap).

14) En mäklare-handlare registrerad enligt börslagen.

15) Ett försäkringsbolag enligt definitionen i 2 § 13 § i lagen om värdepappersmarknaden.

16) Ett "företagsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 2(a)(48) i lagen om investeringsbolag.

17) Ett investeringsbolag för småföretag med licens enligt avsnitt 301 (c) eller (d) i Small Business Investment Act från 1958.

18) Ett "privat affärsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 202(a)(22) i Advisers Act.

19) Verkställande direktör eller direktör. En fysisk person som är en verkställande tjänsteman, direktör eller generalpartner i partnerskapet eller generalpartnern och är en ackrediterad investerare som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

20) Enhet som ägs helt av ackrediterade investerare. Ett bolag, partnerskap, privat investeringsbolag eller liknande enhet vars aktieägare är en fysisk person som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

Vänligen läs meddelandet ovan och markera rutan nedan för att fortsätta.

Singapore

+65 3105 1295

Taiwan

Kommer snart!

Hong Kong

R91, 3:e våningen,
Eton Tower, 8 Hysan Ave.
Causeway Bay, Hong Kong
+852 3002 4462