(Bloomberg) — Pinduoduo Inc.:s intäkter ökade med 89 % bättre än väntat när övergången till onlineshopping fortsatte i Kina efter Covid, vilket gynnade e-handelsuppkomlingen. Aktierna steg med cirka 16 % i handeln före marknaden i New York. Det Shanghai-baserade företaget hade en försäljning på 14.2 miljarder yuan (2.14 miljarder USD) under septemberkvartalet, vilket översteg genomsnittet på 12.2 miljarder yuan för uppskattningar. Dess nettoförlust hänförlig till vanliga aktieägare minskade till 784.7 miljoner yuan från 2.3 miljarder yuan ett år tidigare, även om den förblev i minus till stor del på grund av de rejäla subventioner Pinduoduo spenderade för att skaffa nya kunder samt behålla befintliga. Bruttovaruvärdet steg med 73 %, den långsammaste takten sedan bolagets börsnotering 2018. De starka resultaten bidrog till att lugna investerare efter att Peking denna vecka presenterade nya antitrustriktlinjer som styr internetsektorn, vilket ledde till en försäljning på 290 miljarder dollar. Aktier i Pinduduo — Kinas tredje största e-handelsplattform efter Alibaba Group Holding Ltd. och JD.com Inc. — föll i takt med sina kinesiska jämlikar, även om de sedan dess har tagit igen alla förluster. Kinas antitrustvakt släppte på tisdagen en uppsättning detaljerade riktlinjer för att stävja illojal konkurrens såsom delning av känslig konsumentdata, allianser som pressar ut mindre rivaler och subventionerar tjänster till lägre kostnad för att utmana konkurrenterna. det intensifierar marknadsförings- och marknadsföringsaktiviteter för att få fler kunder och för att driva fler inköp från deras befintliga bas. Försäljningstillväxten kan förbli mycket stark eftersom företaget fortsätter att öka intäktsgenereringen för sina nya användare.– Vey-Sern Ling och Tiffany Tam, analytikerKlicka här för forskningen Co-grundad av den tidigare Google-anställde Colin Huang 2015, den Groupon-liknande shoppingappen har snabbt byggt upp en stor användarbas, särskilt i mindre städer och på landsbygden i Kina, delvis tack vare generösa rabatter. I ett försök att skaka av sig sitt rykte som en leverantör av lågprisprodukter sålde företaget i april nya iPhone SE-telefoner för mindre än det officiella priset. Det krockade också med Tesla Inc. i augusti, när man erbjöd Model 3 Sedans med rabatt. Enligt de nya antitrustreglerna kommer plattformsoperatörer inte längre att få locka in användare med priskrig, ett drag som kan tvinga Pinduoduo att sluta erbjuda enorma subventioner för att ta marknadsandelar. "Vi är medvetna om förordningen och vi undersöker den", sa David Liu, vice vd för Pinduoduo, i en intervju på torsdagen. "Vi har alltid agerat i enlighet med reglerna", tillade han. Ändå förväntar sig vissa analytiker att Pinduoduo kommer att dra nytta av policyförändringen på lång sikt. "Efter antitrustreglerna skulle Alibabas förmåga att erbjuda exklusiva handlare på sina plattformar minska", säger Morningstar Inc. sa i en forskningsanteckning före resultaten. "Mindre plattformar skulle kunna dra fördel av det", stod det i anteckningen, utan att nämna specifika företag. Bruttovärdet av varor steg till 1.46 biljoner yuan under de tre månaderna som slutade i september jämfört med ett år tidigare. Genomsnittligt antal aktiva användare per månad steg till 643.4 miljoner, upp från 568.8 miljoner under föregående kvartal.PDD har intensifierat sitt försök att få en större del av online-livsmedelsmarknaden för flera miljarder dollar, nästa gräns för Kinas e-handelskrig. Även om ansträngningar att sälja mer frukt, grönsaker och andra färskvaror sannolikt kommer att öka försäljningen på lång sikt, kan företaget kämpa för att göra vinst på kort sikt på grund av ökade utgifter för logistik och leveranskedja. - Att göra detta år till att öka användarna, öka köpfrekvensen och expandera jordbruksprodukter förblir högsta prioritet, säger CLSA i en nov.
(Bloomberg) — Pinduoduo Inc.:s intäkter ökade med 89 % bättre än väntat när övergången till onlineshopping fortsatte i Kina efter Covid, vilket gynnade e-handelsuppkomlingen. Aktierna steg med cirka 16 % i handeln före marknaden i New York. Det Shanghai-baserade företaget hade en försäljning på 14.2 miljarder yuan (2.14 miljarder USD) under septemberkvartalet, vilket översteg genomsnittet på 12.2 miljarder yuan för uppskattningar. Dess nettoförlust hänförlig till vanliga aktieägare minskade till 784.7 miljoner yuan från 2.3 miljarder yuan ett år tidigare, även om den förblev i minus till stor del på grund av de rejäla subventioner Pinduoduo spenderade för att skaffa nya kunder samt behålla befintliga. Bruttovaruvärdet steg med 73 %, den långsammaste takten sedan bolagets börsnotering 2018. De starka resultaten bidrog till att lugna investerare efter att Peking denna vecka presenterade nya antitrustriktlinjer som styr internetsektorn, vilket ledde till en försäljning på 290 miljarder dollar. Aktier i Pinduduo — Kinas tredje största e-handelsplattform efter Alibaba Group Holding Ltd. och JD.com Inc. — föll i takt med sina kinesiska jämlikar, även om de sedan dess har tagit igen alla förluster. Kinas antitrustvakt släppte på tisdagen en uppsättning detaljerade riktlinjer för att stävja illojal konkurrens såsom delning av känslig konsumentdata, allianser som pressar ut mindre rivaler och subventionerar tjänster till lägre kostnad för att utmana konkurrenterna. det intensifierar marknadsförings- och marknadsföringsaktiviteter för att få fler kunder och för att driva fler inköp från deras befintliga bas. Försäljningstillväxten kan förbli mycket stark eftersom företaget fortsätter att öka intäktsgenereringen för sina nya användare.– Vey-Sern Ling och Tiffany Tam, analytikerKlicka här för forskningen Co-grundad av den tidigare Google-anställde Colin Huang 2015, den Groupon-liknande shoppingappen har snabbt byggt upp en stor användarbas, särskilt i mindre städer och på landsbygden i Kina, delvis tack vare generösa rabatter. I ett försök att skaka av sig sitt rykte som en leverantör av lågprisprodukter sålde företaget i april nya iPhone SE-telefoner för mindre än det officiella priset. Det krockade också med Tesla Inc. i augusti, när man erbjöd Model 3 Sedans med rabatt. Enligt de nya antitrustreglerna kommer plattformsoperatörer inte längre att få locka in användare med priskrig, ett drag som kan tvinga Pinduoduo att sluta erbjuda enorma subventioner för att ta marknadsandelar. "Vi är medvetna om förordningen och vi undersöker den", sa David Liu, vice vd för Pinduoduo, i en intervju på torsdagen. "Vi har alltid agerat i enlighet med reglerna", tillade han. Ändå förväntar sig vissa analytiker att Pinduoduo kommer att dra nytta av policyförändringen på lång sikt. "Efter antitrustreglerna skulle Alibabas förmåga att erbjuda exklusiva handlare på sina plattformar minska", säger Morningstar Inc. sa i en forskningsanteckning före resultaten. "Mindre plattformar skulle kunna dra fördel av det", stod det i anteckningen, utan att nämna specifika företag. Bruttovärdet av varor steg till 1.46 biljoner yuan under de tre månaderna som slutade i september jämfört med ett år tidigare. Genomsnittligt antal aktiva användare per månad steg till 643.4 miljoner, upp från 568.8 miljoner under föregående kvartal.PDD har intensifierat sitt försök att få en större del av online-livsmedelsmarknaden för flera miljarder dollar, nästa gräns för Kinas e-handelskrig. Även om ansträngningar att sälja mer frukt, grönsaker och andra färskvaror sannolikt kommer att öka försäljningen på lång sikt, kan företaget kämpa för att göra vinst på kort sikt på grund av ökade utgifter för logistik och leveranskedja. - Att göra detta år till att öka användarna, öka köpfrekvensen och expandera jordbruksprodukter förblir högsta prioritet, säger CLSA i en nov.
,