(Bloomberg) — Rolls-Royce Holdings Plc presenterade en efterlängtad finansieringsplan, med inriktning på upp till 5 miljarder pund (6.5 miljarder dollar) nytt kapital för att stödja Storbritannien jetmotortillverkare mot en historisk flygnedgång som fortfarande har år kvar att gå. Det Londonbaserade företaget kommer att utnyttja befintliga aktieägare för 2 miljarder pund i en företrädesemission och försöker låna ytterligare 3 miljarder pund i obligationer och lån, sa det i ett uttalande på torsdagen. Rolls-Royce-aktien föll med hela 11 %, vilket förlängde en månader lång nedgång, medan dess euroobligationer steg mest sedan de emitterades. Finansieringen syftar till att se Rolls-Royce fram till 2022, då man räknar med att återuppta starka kontanter generation. Verkställande direktör Warren East, som har arbetat med planen i flera månader, försökte försäkra investerare att den skulle räcka och ge företaget andrum att sälja tillgångar från en starkare position när han ompositionerar för att fokusera mer på försvar och hållbar framdrivning av flygplan. "Det är förmodligen den svåraste perioden som den globala flygsektorn har mött i fredstid", sa East på ett telefonkonferenssamtal. "Okalösa tider kräver oöverträffade åtgärder." Rolls-Royce har varit en av de största offren i en sektor som drabbats hårt av coronakrisen, som kraftigt har begränsat marknaden för långväga resor. Det har skadat efterfrågan på de bredkroppsflygplan som använder dess turbiner, samtidigt som de jordar delar av befintliga flottor som ger viktiga underhållsintäkter. Aktierna i Rolls-Royce handlades 9.7 % lägre till 117.35 pence klockan 10:27. i London. De är ned 83% i år. Months of TalksSpekulationerna om företagets finansieringsplaner har varit utbredda i månader, med aktiekursfallet accelererat sedan början av juli, när Bloomberg rapporterade att East övervägde att skaffa mer eget kapital. Samtal om att dra in statliga fonder som investerare avbröts abrupt efter att aktieägarna motsatte sig utspädning. På torsdagen stod East inför frågor om varför företaget inte hade agerat tidigare. Han sa att nu var "rätt tidpunkt" eftersom företaget har gjort framsteg med sina bredare omstruktureringsplaner. "Det är viktigt att vi inte springer för aktiemarknaderna utan att få självhjälpsåtgärderna på plats", sa han. "Vi kunde omöjligt be våra aktieägare att axla hela bördan." Jefferies Internationals analytiker Sandy Morris sa i ett meddelande att investerare i allmänhet har fokuserat på värsta tänkbara resultat för Rolls men att refinansieringen med flera element representerar ett "helhetspaket ”Finansieringsplanerna: En nyemission på 10 för tre, som kommer att ge 41.4 % rabatt på onsdagens stängningskurs, har garanterats fullt ut. Ett obligationserbjudande på 1 miljard pund kommer att fortsätta inom en snar framtid, under förutsättning att aktieerbjudandet slutförs , sade Rolls att det också har åtaganden för ett tvåårigt lån på 1 miljard pund U.K. Export Finance har angett stöd för en förlängning av sin 80-procentiga garanti för att stödja en ökning på 1 miljard pund i ett befintligt lån, under förutsättning att rättighetserbjudandet fullföljs. Insamlingen skulle öka Rolls-Royce-lånen till nästan 16 miljarder pund, enligt sammanställda data av Bloomberg och företagsmeddelanden.Läs: Rolls-Royces skuldhög stiger till nära 20 miljarder USD Paketet är baserat på en värsta tänkbar prognos där en andra våg av coronaviruset leder till en långsammare återhämtning, sa East. Finansieringen borde "ta bort alla likviditetsfrågor från bordet" genom krisen, sa han och tillade att Rolls-Royce inte har några planer på att söka en räddningsaktion från Storbritannien regering, ägare till en så kallad gyllene aktie. Uphill Road Tidiga indikationer visar att motorflygtimmar för september var "inte så illa", sa East. Han ser fortfarande tillväxt på marknaden för bredkroppsmotorer, även om marknaden inte kommer att återhämta sig förrän 2025. VD:n siktar fortfarande på en "stegförändring" i prestanda inom den civila flygindustrin, ett mål som har undgått honom sedan han tog tyglarna under 2015. Strax innan viruset slog till uttryckte Rolls-Royce optimism att det började vända blad om motorkvalitetsfrågor som hade försämrat vinster och försämrat relationerna med kunder. Även när det tar sig igenom krisen står företaget inför en uppförsbacke. Investeringar i nya flygplan kommer att förbli undertryckta, och återhämtningen av flygresor kommer sannolikt att fokusera på kortare resor med mindre flygplan – en marknad där Rolls-Royce inte konkurrerar. Betydande investeringar kommer också att behövas för att förbereda sig för ny teknik eftersom flygindustrin söker mer hållbara kraftkällor. "Vi tror att de långsiktiga utsikterna förblir starka", sa East.
(Bloomberg) — Rolls-Royce Holdings Plc presenterade en efterlängtad finansieringsplan, med inriktning på upp till 5 miljarder pund (6.5 miljarder dollar) nytt kapital för att stödja Storbritannien jetmotortillverkare mot en historisk flygnedgång som fortfarande har år kvar att gå. Det Londonbaserade företaget kommer att utnyttja befintliga aktieägare för 2 miljarder pund i en företrädesemission och försöker låna ytterligare 3 miljarder pund i obligationer och lån, sa det i ett uttalande på torsdagen. Rolls-Royce-aktien föll med hela 11 %, vilket förlängde en månader lång nedgång, medan dess euroobligationer steg mest sedan de emitterades. Finansieringen syftar till att se Rolls-Royce fram till 2022, då man räknar med att återuppta starka kontanter generation. Verkställande direktör Warren East, som har arbetat med planen i flera månader, försökte försäkra investerare att den skulle räcka och ge företaget andrum att sälja tillgångar från en starkare position när han ompositionerar för att fokusera mer på försvar och hållbar framdrivning av flygplan. "Det är förmodligen den svåraste perioden som den globala flygsektorn har mött i fredstid", sa East på ett telefonkonferenssamtal. "Okalösa tider kräver oöverträffade åtgärder." Rolls-Royce har varit en av de största offren i en sektor som drabbats hårt av coronakrisen, som kraftigt har begränsat marknaden för långväga resor. Det har skadat efterfrågan på de bredkroppsflygplan som använder dess turbiner, samtidigt som de jordar delar av befintliga flottor som ger viktiga underhållsintäkter. Aktierna i Rolls-Royce handlades 9.7 % lägre till 117.35 pence klockan 10:27. i London. De är ned 83% i år. Months of TalksSpekulationerna om företagets finansieringsplaner har varit utbredda i månader, med aktiekursfallet accelererat sedan början av juli, när Bloomberg rapporterade att East övervägde att skaffa mer eget kapital. Samtal om att dra in statliga fonder som investerare avbröts abrupt efter att aktieägarna motsatte sig utspädning. På torsdagen stod East inför frågor om varför företaget inte hade agerat tidigare. Han sa att nu var "rätt tidpunkt" eftersom företaget har gjort framsteg med sina bredare omstruktureringsplaner. "Det är viktigt att vi inte springer för aktiemarknaderna utan att få självhjälpsåtgärderna på plats", sa han. "Vi kunde omöjligt be våra aktieägare att axla hela bördan." Jefferies Internationals analytiker Sandy Morris sa i ett meddelande att investerare i allmänhet har fokuserat på värsta tänkbara resultat för Rolls men att refinansieringen med flera element representerar ett "helhetspaket ”Finansieringsplanerna: En nyemission på 10 för tre, som kommer att ge 41.4 % rabatt på onsdagens stängningskurs, har garanterats fullt ut. Ett obligationserbjudande på 1 miljard pund kommer att fortsätta inom en snar framtid, under förutsättning att aktieerbjudandet slutförs , sade Rolls att det också har åtaganden för ett tvåårigt lån på 1 miljard pund U.K. Export Finance har angett stöd för en förlängning av sin 80-procentiga garanti för att stödja en ökning på 1 miljard pund i ett befintligt lån, under förutsättning att rättighetserbjudandet fullföljs. Insamlingen skulle öka Rolls-Royce-lånen till nästan 16 miljarder pund, enligt sammanställda data av Bloomberg och företagsmeddelanden.Läs: Rolls-Royces skuldhög stiger till nära 20 miljarder USD Paketet är baserat på en värsta tänkbar prognos där en andra våg av coronaviruset leder till en långsammare återhämtning, sa East. Finansieringen borde "ta bort alla likviditetsfrågor från bordet" genom krisen, sa han och tillade att Rolls-Royce inte har några planer på att söka en räddningsaktion från Storbritannien regering, ägare till en så kallad gyllene aktie. Uphill Road Tidiga indikationer visar att motorflygtimmar för september var "inte så illa", sa East. Han ser fortfarande tillväxt på marknaden för bredkroppsmotorer, även om marknaden inte kommer att återhämta sig förrän 2025. VD:n siktar fortfarande på en "stegförändring" i prestanda inom den civila flygindustrin, ett mål som har undgått honom sedan han tog tyglarna under 2015. Strax innan viruset slog till uttryckte Rolls-Royce optimism att det började vända blad om motorkvalitetsfrågor som hade försämrat vinster och försämrat relationerna med kunder. Även när det tar sig igenom krisen står företaget inför en uppförsbacke. Investeringar i nya flygplan kommer att förbli undertryckta, och återhämtningen av flygresor kommer sannolikt att fokusera på kortare resor med mindre flygplan – en marknad där Rolls-Royce inte konkurrerar. Betydande investeringar kommer också att behövas för att förbereda sig för ny teknik eftersom flygindustrin söker mer hållbara kraftkällor. "Vi tror att de långsiktiga utsikterna förblir starka", sa East.
,