(Bloomberg Opinion) — Om du försöker övertyga dina kunder att ändra hur de spenderar 15 miljarder euro (17 miljarder USD) per år och den pandemi-inducerade låsningen påskyndar processen, borde det vara goda nyheter, eller hur? Inte i fallet från SAP SE. Aktien föll med 20 % på måndagen efter att den tyska företagsmjukvarujätten sa att ökad efterfrågan på dess molnprodukt, delvis föranledd av fler som arbetar hemifrån, skulle visa sig vara skadligt för lönsamheten. De 32 miljarder euro i förlorat marknadsvärde innebar att SAP offrade sin krona som Europas största teknikföretag. Verkställande direktör Christian Klein skördar de sura frukterna av sin föregångares felsteg. Det är en föga avundsvärd position. Historiskt sett har SAP gjort det mesta av sina intäkter från att sälja licenser till sin mjukvara, vars hörnsten låter företag spåra hur de spenderar pengar. Tillvägagångssättet lät SAP bokföra intäkterna i förväg och sedan återvända några år senare för att sälja en uppdaterad version av programvaran, samtidigt som de tjänade några tillhörande supportintäkter. Under de senaste åren har SAP gått över till en molnbaserad prenumerationsmodell. I stället för att debitera kunden ett engångsbelopp, fördelas kostnaderna över kontraktets löptid - vanligtvis tre år. Det påverkar inte bara kortsiktiga intäkter utan också lönsamheten, eftersom installationen av den nya installationen kostar pengar. För att göra saken värre måste Klein investera mycket för att säkerställa att SAP:s produktomfång fungerar bra tillsammans. Hans föregångare, Bill McDermott, spenderade 31 miljarder dollar på förvärv under sina nio år vid rodret men gjorde lite för att integrera dem. Resultatet är att SAP-kunder i vissa fall har system som fungerar på 25 olika programvaruarkitekturer. Att fixa som kostar pengar och lönsamheten blir lidande. SAP förväntar sig att investeringen kommer att löna sig så småningom. För nu har företaget dock inte bara reviderat ned sin helårsvinst- och intäktsutsikter, utan det har också övergett sina 2023-mål till förmån för nya mål för 2025. Den förväntar sig att ha 22 miljarder euro i molnintäkter då, upp från 6.9 miljarder euro förra året. Det här är inte bara en fråga om att be investerare om mer tid – det finns djupare farhågor. Misslyckandet med att anpassa sig till molnet tillräckligt snabbt innebär att SAP faktiskt kan förlora kunder. Medan molnintäkterna ökar, har ökningstakten avtagit eftersom orderstocken för molnet faktiskt har minskat sedan slutet av mars. Med andra ord, uppgången i försäljningen beror sannolikt på affärer som tecknats under tidigare kvartal och kanske inte fortsätter. Det är svårt att klandra Klein eftersom mycket av detta inte är hans verk, men det ökar brådskan att fixa det. Aktieroten indikerar att investerare redan har tappat tålamodet. Hans möjligheter att återställa förtroendet är begränsade: Befintliga planer på att sälja en andel i Qualtrics erfarenhetshanteringsverksamhet kommer att frigöra kapital, vilket kan tillåta ytterligare ett aktieåterköp att följa de 1.5 miljarder euro i återköp tidigare i år. Även om det skulle höja aktiekursen, skulle det inte göra mycket för att fixa de underliggande driftsproblemen. Klein har ett brant berg att bestiga. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s åsikter och dess ägare. Alex Webb är en Bloomberg Opinion krönikör som täcker Europas teknik-, media- och kommunikationsindustrier.
(Bloomberg Opinion) — Om du försöker övertyga dina kunder att ändra hur de spenderar 15 miljarder euro (17 miljarder USD) per år och den pandemi-inducerade låsningen påskyndar processen, borde det vara goda nyheter, eller hur? Inte i fallet från SAP SE. Aktien föll med 20 % på måndagen efter att den tyska företagsmjukvarujätten sa att ökad efterfrågan på dess molnprodukt, delvis föranledd av fler som arbetar hemifrån, skulle visa sig vara skadligt för lönsamheten. De 32 miljarder euro i förlorat marknadsvärde innebar att SAP offrade sin krona som Europas största teknikföretag. Verkställande direktör Christian Klein skördar de sura frukterna av sin föregångares felsteg. Det är en föga avundsvärd position. Historiskt sett har SAP gjort det mesta av sina intäkter från att sälja licenser till sin mjukvara, vars hörnsten låter företag spåra hur de spenderar pengar. Tillvägagångssättet lät SAP bokföra intäkterna i förväg och sedan återvända några år senare för att sälja en uppdaterad version av programvaran, samtidigt som de tjänade några tillhörande supportintäkter. Under de senaste åren har SAP gått över till en molnbaserad prenumerationsmodell. I stället för att debitera kunden ett engångsbelopp, fördelas kostnaderna över kontraktets löptid - vanligtvis tre år. Det påverkar inte bara kortsiktiga intäkter utan också lönsamheten, eftersom installationen av den nya installationen kostar pengar. För att göra saken värre måste Klein investera mycket för att säkerställa att SAP:s produktomfång fungerar bra tillsammans. Hans föregångare, Bill McDermott, spenderade 31 miljarder dollar på förvärv under sina nio år vid rodret men gjorde lite för att integrera dem. Resultatet är att SAP-kunder i vissa fall har system som fungerar på 25 olika programvaruarkitekturer. Att fixa som kostar pengar och lönsamheten blir lidande. SAP förväntar sig att investeringen kommer att löna sig så småningom. För nu har företaget dock inte bara reviderat ned sin helårsvinst- och intäktsutsikter, utan det har också övergett sina 2023-mål till förmån för nya mål för 2025. Den förväntar sig att ha 22 miljarder euro i molnintäkter då, upp från 6.9 miljarder euro förra året. Det här är inte bara en fråga om att be investerare om mer tid – det finns djupare farhågor. Misslyckandet med att anpassa sig till molnet tillräckligt snabbt innebär att SAP faktiskt kan förlora kunder. Medan molnintäkterna ökar, har ökningstakten avtagit eftersom orderstocken för molnet faktiskt har minskat sedan slutet av mars. Med andra ord, uppgången i försäljningen beror sannolikt på affärer som tecknats under tidigare kvartal och kanske inte fortsätter. Det är svårt att klandra Klein eftersom mycket av detta inte är hans verk, men det ökar brådskan att fixa det. Aktieroten indikerar att investerare redan har tappat tålamodet. Hans möjligheter att återställa förtroendet är begränsade: Befintliga planer på att sälja en andel i Qualtrics erfarenhetshanteringsverksamhet kommer att frigöra kapital, vilket kan tillåta ytterligare ett aktieåterköp att följa de 1.5 miljarder euro i återköp tidigare i år. Även om det skulle höja aktiekursen, skulle det inte göra mycket för att fixa de underliggande driftsproblemen. Klein har ett brant berg att bestiga. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s åsikter och dess ägare. Alex Webb är en Bloomberg Opinion krönikör som täcker Europas teknik-, media- och kommunikationsindustrier.
,