Saudiarabien fäster budget till olja på cirka 50 USD, säger Goldman, 5 oktober 2020 kl. 1:00

By
På Oktober 5, 2020
Taggar:

(Bloomberg) — Saudiarabiens finansdepartement budgeterar för att oljepriset ska ligga runt 50 dollar per fat för de kommande tre åren, enligt en analys av Goldman Sachs Group Inc. av kungarikets finanspolitiska planer. intäkter, beräknar vi att siffrorna som presenteras i budgetöversikten är baserade på ett genomsnittligt oljepris på cirka 50 dollar per fat mellan 2020 och 2023”, säger Farouk Soussa, en Londonbaserad analytiker på Goldman, med hänvisning till ett uttalande före budgeten från 30 september. Brent-olja föll med 6.3 % till 39.27 dollar per fat förra veckan när fler länder skärpte restriktionerna för att motverka coronavirus-pandemin och USA:s president Donald Trump blev infekterad, vilket fick handlare att oroa sig över utsikterna för energiefterfrågan. Medan olja till 50 dollar skulle representera en ökning med 25 % från nuvarande priser, skulle det fortfarande vara långt under den pre-pandemiska nivån på cirka 65 USD och mindre än Saudiarabien behöver för att balansera sin budget. Goldmans beräkningar är ungefär i linje med de Kairo-baserade investeringsbanken EFG Hermes, som sa att Saudiarabien baserar nästa års budget på ett oljepris på $50 till $55. Goldman är själv mer hausseartad och förutspår att Brent kommer att klättra till 65 dollar i slutet av 2021. Saudiarabiens tjänstemän förväntar sig att landets finanspolitiska underskott ska minska till 5.1 % av bruttonationalprodukten 2021 från 12 % i år när de minskar utgifterna, enligt senaste veckans uttalande. Kungariket tenderar att ha en relativt konservativ syn på råoljepriserna när de upprättar sin budget och avslöjar inte sina antaganden, utan lämnar analytiker att uppskatta dem från andra prognoser. Finansdepartementet svarade inte omedelbart på en begäran om kommentarer på söndagen. Saudiarabien skulle behöva olja för att handla med 66 dollar för att balansera sin budget 2021, enligt uppskattningar från Internationella valutafonden. Saudiarabiens försiktighet när det gäller priser kommer som oljejättar inklusive BP Plc och Total SE förutspår att eran av växande global efterfrågan på energi är över eller slutar om knappt ett decennium från nu. under 2019. Under det andra kvartalet sjönk saudiska intäkter från råoljeexport till den lägsta kvartalsvis sedan åtminstone 2016, trots att kungariket har lett OPEC:s ansträngningar sedan maj för att minska utbudet och stärka priserna. upp nästa år, men oljeintäkterna kommer att vara oförändrade mellan 2021 och 2022, och kommer att börja öka igen först 2023, säger Mazen Al-Sudairy, forskningschef på Al Rajhi Capital. För fler artiklar som denna, besök oss på bloomberg.comPrenumerera nu för att ligga i framkant med den mest pålitliga affärsnyhetskällan.©2020 Bloomberg LP,

Saudiarabien knyter budget till olja till cirka 50 dollar, säger Goldman(Bloomberg) — Saudiarabiens finansdepartement budgeterar för att oljepriset ska ligga runt 50 dollar per fat för de kommande tre åren, enligt en analys av Goldman Sachs Group Inc. av kungarikets finanspolitiska planer. intäkter, beräknar vi att siffrorna som presenteras i budgetöversikten är baserade på ett genomsnittligt oljepris på cirka 50 dollar per fat mellan 2020 och 2023”, säger Farouk Soussa, en Londonbaserad analytiker på Goldman, med hänvisning till ett uttalande före budgeten från 30 september. Brent-olja föll med 6.3 % till 39.27 dollar per fat förra veckan när fler länder skärpte restriktionerna för att motverka coronavirus-pandemin och USA:s president Donald Trump blev infekterad, vilket fick handlare att oroa sig över utsikterna för energiefterfrågan. Medan olja till 50 dollar skulle representera en ökning med 25 % från nuvarande priser, skulle det fortfarande vara långt under den pre-pandemiska nivån på cirka 65 USD och mindre än Saudiarabien behöver för att balansera sin budget. Goldmans beräkningar är ungefär i linje med de Kairo-baserade investeringsbanken EFG Hermes, som sa att Saudiarabien baserar nästa års budget på ett oljepris på $50 till $55. Goldman är själv mer hausseartad och förutspår att Brent kommer att klättra till 65 dollar i slutet av 2021. Saudiarabiens tjänstemän förväntar sig att landets finanspolitiska underskott ska minska till 5.1 % av bruttonationalprodukten 2021 från 12 % i år när de minskar utgifterna, enligt senaste veckans uttalande. Kungariket tenderar att ha en relativt konservativ syn på råoljepriserna när de upprättar sin budget och avslöjar inte sina antaganden, utan lämnar analytiker att uppskatta dem från andra prognoser. Finansdepartementet svarade inte omedelbart på en begäran om kommentarer på söndagen. Saudiarabien skulle behöva olja för att handla med 66 dollar för att balansera sin budget 2021, enligt uppskattningar från Internationella valutafonden. Saudiarabiens försiktighet när det gäller priser kommer som oljejättar inklusive BP Plc och Total SE förutspår att eran av växande global efterfrågan på energi är över eller slutar om knappt ett decennium från nu. under 2019. Under det andra kvartalet sjönk saudiska intäkter från råoljeexport till den lägsta kvartalsvis sedan åtminstone 2016, trots att kungariket har lett OPEC:s ansträngningar sedan maj för att minska utbudet och stärka priserna. upp nästa år, men oljeintäkterna kommer att vara oförändrade mellan 2021 och 2022, och kommer att börja öka igen först 2023, säger Mazen Al-Sudairy, forskningschef på Al Rajhi Capital. För fler artiklar som denna, besök oss på bloomberg.comPrenumerera nu för att ligga steget före med den mest pålitliga affärsnyhetskällan.©2020 Bloomberg LP

,

Omedelbar offert

Ange aktiesymbolen.

Välj Exchange.

Välj typ av säkerhet.

Vänligen ange ditt förnamn.

Vänligen ange ditt efternamn.

Vänligen skriv in ditt telefonnummer.

Var god skriv in din e-postadress.

Ange eller välj det totala antalet aktier du äger.

Vänligen ange eller välj det önskade lånebeloppet du söker.

Välj lånesyfte.

Välj om du är tjänsteman/direktör.

High West Capital Partners, LLC får endast erbjuda viss information till personer som är "ackrediterade investerare" och/eller "kvalificerade kunder" eftersom dessa villkor definieras under tillämpliga federala värdepapperslagar. För att vara en "ackrediterad investerare" och/eller en "kvalificerad kund" måste du uppfylla kriterierna som anges i EN ELLER FLERA av följande kategorier/stycken numrerade 1-20 nedan.

High West Capital Partners, LLC kan inte ge dig någon information om dess låneprogram eller investeringsprodukter om du inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier. Dessutom måste utländska medborgare som kan vara undantagna från att kvalificera sig som en amerikansk ackrediterad investerare fortfarande uppfylla de fastställda kriterierna, i enlighet med High West Capital Partners, LLC:s interna utlåningspolicy. High West Capital Partners, LLC kommer inte att tillhandahålla information eller låna ut till någon individ och/eller enhet som inte uppfyller ett eller flera av följande kriterier:

1) Individ med nettovärde över 1.0 miljoner USD. En fysisk person (inte en enhet) vars nettoförmögenhet, eller gemensamma nettoförmögenhet med sin make, vid tidpunkten för köpet överstiger 1,000,000 XNUMX XNUMX USD. (Vid beräkning av nettoförmögenhet kan du inkludera ditt eget kapital i lös egendom och fastigheter, inklusive din huvudsakliga bostad, kontanter, kortfristiga investeringar, aktier och värdepapper. Din inkludering av eget kapital i lös egendom och fastigheter bör baseras på mässan marknadsvärdet av sådan egendom minus skulder som säkras av sådan egendom.)

2) Individ med 200,000 200,000 USD individuell årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en individuell inkomst på mer än $XNUMX XNUMX under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

3) Individ med 300,000 300,000 USD gemensam årlig inkomst. En fysisk person (inte en enhet) som hade en gemensam inkomst med sin make på över XNUMX XNUMX USD under vart och ett av de föregående två kalenderåren och som har en rimlig förväntan att nå samma inkomstnivå under innevarande år.

4) Företag eller partnerskap. Ett bolag, partnerskap eller liknande enhet som har tillgångar på över 5 miljoner USD och som inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel i bolaget eller partnerskapet.

5) Återkallbart förtroende. En trust som kan återkallas av dess bidragsgivare och vars bidragsgivare är en ackrediterad investerare enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/paragraferna som numreras häri.

6) Oåterkalleligt förtroende. En trust (annat än en ERISA-plan) som (a) inte kan återkallas av dess bidragsgivare, (b) har tillgångar på över 5 miljoner USD, (c) inte bildades i det specifika syftet att förvärva en andel, och (d ) leds av en person som har sådan kunskap och erfarenhet i finansiella och affärsmässiga frågor att en sådan person är kapabel att utvärdera fördelarna och riskerna med en investering i stiftelsen.

7) IRA eller liknande förmånsplan. En IRA-, Keogh- eller liknande förmånsplan som endast täcker en enda fysisk person som är en ackrediterad investerare, enligt definitionen i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

8) Deltagarriktat konto för förmånsplan för anställda. En deltagarriktad personalförmånsplan som investerar i ledning av och för räkning av en deltagare som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av de andra kategorierna/styckena som numreras häri.

9) Annan ERISA-plan. En personalförmånsplan i den mening som avses i avdelning I i ERISA-lagen annan än en deltagarstyrd plan med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD eller för vilka investeringsbeslut (inklusive beslutet att köpa en andel) fattas av en bank, registrerad investeringsrådgivare, spar- och låneförening eller försäkringsbolag.

10) Statens förmånsplan. En plan som upprättats och underhålls av en stat, kommun eller någon myndighet i en stat eller kommun, till förmån för dess anställda, med totala tillgångar som överstiger 5 miljoner USD.

11) Ideell enhet. En organisation som beskrivs i Section 501(c)(3) i Internal Revenue Code, i dess ändrade lydelse, med totala tillgångar överstigande 5 miljoner USD (inklusive kapital-, livränta- och livinkomstfonder), vilket framgår av organisationens senaste reviderade finansiella rapporter .

12) En bank enligt definitionen i Section 3(a)(2) i Securities Act (oavsett om den agerar för egen räkning eller i egenskap av förtroendeman).

13) En spar- och låneförening eller liknande institut enligt definitionen i 3 a § 5 A i värdepapperslagen (oavsett om den agerar för egen räkning eller i förtroendeskap).

14) En mäklare-handlare registrerad enligt börslagen.

15) Ett försäkringsbolag enligt definitionen i 2 § 13 § i lagen om värdepappersmarknaden.

16) Ett "företagsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 2(a)(48) i lagen om investeringsbolag.

17) Ett investeringsbolag för småföretag med licens enligt avsnitt 301 (c) eller (d) i Small Business Investment Act från 1958.

18) Ett "privat affärsutvecklingsföretag" enligt definitionen i avsnitt 202(a)(22) i Advisers Act.

19) Verkställande direktör eller direktör. En fysisk person som är en verkställande tjänsteman, direktör eller generalpartner i partnerskapet eller generalpartnern och är en ackrediterad investerare som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

20) Enhet som ägs helt av ackrediterade investerare. Ett bolag, partnerskap, privat investeringsbolag eller liknande enhet vars aktieägare är en fysisk person som är en ackrediterad investerare, som den termen definieras i en eller flera av kategorierna/styckena som numreras häri.

Vänligen läs meddelandet ovan och markera rutan nedan för att fortsätta.

Singapore

+65 3105 1295

Taiwan

Kommer snart!

Hong Kong

R91, 3:e våningen,
Eton Tower, 8 Hysan Ave.
Causeway Bay, Hong Kong
+852 3002 4462

Marknadstäckning