(Bloomberg) — Starbucks Corp. och andra kaffekedjor utökar sitt grepp om USA:s kaffekultur när oberoende kaféer kämpar för att överleva en pandemi-driven industriskakning. Antalet kaféer i USA krymper för första gången på nio år när försäljningen sjunker och Covid-19 tvingar branschen att tänka om sin verksamhet. Det hjälper kaffekedjor som Starbucks, Dunkin' Donuts och till och med McDonald's Corp. vinna mark på bekostnad av oberoende butiker som kämpar för att hålla sina dörrar öppna. "Stängningar har redan skett och vi tror att vintern kan ge en ny våg, särskilt för kaféer som är beroende av uteservering eller till och med gångtrafik", Rabobanks seniordryck Analytiker James Watson sa i en intervju från New York.Färre kaféer betyder tusentals förlorade jobb, vilket bidrar till en ökning av arbetslösheten sedan pandemin började. Skiftet kan också dämpa efterfrågan från specialkaffeproducenter runt om i världen, eftersom caféägare tenderar att dricka mer premiumdrycker gjorda av bönor av högre kvalitet. kommer att ha 25,307 2020 butiker som specialiserar sig på kaffe eller te i slutet av 7.3, en minskning med 2011 % från ett år tidigare i den första nedgången sedan XNUMX, enligt uppskattningar från analysföretaget Euromonitor International. Den årliga försäljningen kommer att sjunka med 12 % till 24.7 miljarder dollar. "Kaféer som lyckas i detta nya klimat kommer att behöva försöka återskapa lika många av sina populära pre-Covid-19-attribut som tidigare samtidigt som de är i linje med de nya realiteterna med social distansering." sa Matthew Barry, en dryckeskonsult för Euromonitor. "Detta kommer att innefatta att flytta många aspekter online, där personligt engagemang fortfarande är möjligt utan fysisk närhet." Ändå ser Barry inget scenario där USA konsumtionen av kaffeserveringar återgår till sin tidigare tillväxtbana — även om den kommer att förbli en central del av branschen. Totala volymer och försäljning inom kaffeserveringsindustrin förväntas falla under de fem åren som slutar 2024, medan detaljhandeln av kaffeförsäljning kl. Livsmedelsbutiker vinner. Utmanande situationer Större kedjor har resurserna att hantera kort- och medellångsiktiga förluster samtidigt som de svänger med bekvämligheter som onlinebeställning och drive-thru-service, sa Rabobanks Watson. Starbucks planerar en nettoökning i USA butiker i år och marknadsvinster kan vara lika betydande 2021, sa han. Starbucks svarade inte omedelbart på ett e-postmeddelande och ett samtal som sökte kommentarer. Den Seattle-baserade kaffejätten påskyndade lanseringen av sitt "upphämtning"-koncept – mindre format butiker utan bord och stolar — och förbättrar servicen på sina växande genomkörningsplatser för att minska väntetiderna. Starbucks förhandlade också fram bättre hyresavtal för att förbereda sig för framtida kriser som kan medföra låsningar och påverka kundtrafiken. "Vi förnyar oss snabbt för att fånga ny efterfrågan, nya tillfällen som vi inte hade tidigare som är knutna till hur kunderna är lever för närvarande sina liv, säger finanschef Patrick J. Grismer sa i en presentation förra månaden. "Vi har gått snabbt för att öppna upp nya distributionskanaler i våra befintliga butiker, främst i förorterna, eftersom det finns en betydande latent efterfrågan och det finns en otillfredsställd efterfrågan." Go-erbjudanden, de är fortfarande mer i riskzonen, sa Rabobanks Watson. "De mest utmanande situationerna har ofta varit baserade på plats, med bostadskaféer som har presterat mycket bättre än kontors-/resebaserade platser", sa han. "Mycket av överlevnaden beror också på hyresförhandlingar med hyresvärdar och potentialen för ytterligare statligt stöd - faktorer som är svåra att kontrollera och mycket varierande." Kanada har också sett ett krympande antal kaféer på grund av pandemin och sammandragningen är förväntas för ytterligare två år, enligt Allegra World Coffee Portal, ett forsknings- och konsultföretag. Även om 90 % av de kanadensiska kaféerna öppnade igen i september, står de inför "en lång väg till återhämtning i ett avsevärt förändrat marknadslandskap", sa Allegra i en rapport. Den kanadensiska kaféförsäljningen förväntas falla med 22 % till 9.5 miljarder C$ (7.2 miljarder USD). ) i år från 2019 innan den återhämtar sig till 10.5 miljarder CAD nästa år om pandemin i stort sett är löst, enligt Allegra-uppskattningar.En återgång till nivåerna före pandemin förväntas inte förrän 2023, då branschen förväntas återuppta tillväxten. Tim Hortons, som ägs av Restaurant Brands International Inc., och Starbucks står för tre fjärdedelar av Kanadas kafémärkta segment.Kanada verkar vara redo att slå emot USA
(Bloomberg) — Starbucks Corp. och andra kaffekedjor utökar sitt grepp om USA:s kaffekultur när oberoende kaféer kämpar för att överleva en pandemi-driven industriskakning. Antalet kaféer i USA krymper för första gången på nio år när försäljningen sjunker och Covid-19 tvingar branschen att tänka om sin verksamhet. Det hjälper kaffekedjor som Starbucks, Dunkin' Donuts och till och med McDonald's Corp. vinna mark på bekostnad av oberoende butiker som kämpar för att hålla sina dörrar öppna. "Stängningar har redan skett och vi tror att vintern kan ge en ny våg, särskilt för kaféer som är beroende av uteservering eller till och med gångtrafik", Rabobanks seniordryck Analytiker James Watson sa i en intervju från New York.Färre kaféer betyder tusentals förlorade jobb, vilket bidrar till en ökning av arbetslösheten sedan pandemin började. Skiftet kan också dämpa efterfrågan från specialkaffeproducenter runt om i världen, eftersom caféägare tenderar att dricka mer premiumdrycker gjorda av bönor av högre kvalitet. kommer att ha 25,307 2020 butiker som specialiserar sig på kaffe eller te i slutet av 7.3, en minskning med 2011 % från ett år tidigare i den första nedgången sedan XNUMX, enligt uppskattningar från analysföretaget Euromonitor International. Den årliga försäljningen kommer att sjunka med 12 % till 24.7 miljarder dollar. "Kaféer som lyckas i detta nya klimat kommer att behöva försöka återskapa lika många av sina populära pre-Covid-19-attribut som tidigare samtidigt som de är i linje med de nya realiteterna med social distansering." sa Matthew Barry, en dryckeskonsult för Euromonitor. "Detta kommer att innefatta att flytta många aspekter online, där personligt engagemang fortfarande är möjligt utan fysisk närhet." Ändå ser Barry inget scenario där USA konsumtionen av kaffeserveringar återgår till sin tidigare tillväxtbana — även om den kommer att förbli en central del av branschen. Totala volymer och försäljning inom kaffeserveringsindustrin förväntas falla under de fem åren som slutar 2024, medan detaljhandeln av kaffeförsäljning kl. Livsmedelsbutiker vinner. Utmanande situationer Större kedjor har resurserna att hantera kort- och medellångsiktiga förluster samtidigt som de svänger med bekvämligheter som onlinebeställning och drive-thru-service, sa Rabobanks Watson. Starbucks planerar en nettoökning i USA butiker i år och marknadsvinster kan vara lika betydande 2021, sa han. Starbucks svarade inte omedelbart på ett e-postmeddelande och ett samtal som sökte kommentarer. Den Seattle-baserade kaffejätten påskyndade lanseringen av sitt "upphämtning"-koncept – mindre format butiker utan bord och stolar — och förbättrar servicen på sina växande genomkörningsplatser för att minska väntetiderna. Starbucks förhandlade också fram bättre hyresavtal för att förbereda sig för framtida kriser som kan medföra låsningar och påverka kundtrafiken. "Vi förnyar oss snabbt för att fånga ny efterfrågan, nya tillfällen som vi inte hade tidigare som är knutna till hur kunderna är lever för närvarande sina liv, säger finanschef Patrick J. Grismer sa i en presentation förra månaden. "Vi har gått snabbt för att öppna upp nya distributionskanaler i våra befintliga butiker, främst i förorterna, eftersom det finns en betydande latent efterfrågan och det finns en otillfredsställd efterfrågan." Go-erbjudanden, de är fortfarande mer i riskzonen, sa Rabobanks Watson. "De mest utmanande situationerna har ofta varit baserade på plats, med bostadskaféer som har presterat mycket bättre än kontors-/resebaserade platser", sa han. "Mycket av överlevnaden beror också på hyresförhandlingar med hyresvärdar och potentialen för ytterligare statligt stöd - faktorer som är svåra att kontrollera och mycket varierande." Kanada har också sett ett krympande antal kaféer på grund av pandemin och sammandragningen är förväntas för ytterligare två år, enligt Allegra World Coffee Portal, ett forsknings- och konsultföretag. Även om 90 % av de kanadensiska kaféerna öppnade igen i september, står de inför "en lång väg till återhämtning i ett avsevärt förändrat marknadslandskap", sa Allegra i en rapport. Den kanadensiska kaféförsäljningen förväntas falla med 22 % till 9.5 miljarder C$ (7.2 miljarder USD). ) i år från 2019 innan den återhämtar sig till 10.5 miljarder CAD nästa år om pandemin i stort sett är löst, enligt Allegra-uppskattningar.En återgång till nivåerna före pandemin förväntas inte förrän 2023, då branschen förväntas återuppta tillväxten. Tim Hortons, som ägs av Restaurant Brands International Inc., och Starbucks står för tre fjärdedelar av Kanadas kafémärkta segment.Kanada verkar vara redo att slå emot USA
,