(Bloomberg) — Tencent Holdings Ltd. gick med i Alibaba Group Holding Ltd. och mycket av Kinas internetsektor i en försäljning på 290 miljarder dollar efter att Peking signalerade sina starkaste avsikter hittills att tygla Big Tech. Ändå är sociala medier och speljätten på något sätt bättre skyddad än sina kollegor från eventuella tillslag. Chefer som utvecklar sina inkomster på torsdag kommer att försöka stärka uppfattningen att Tencent inte är i samma båt som fintechjätten Ant Group Co., Alibabas affiliate tvingade att avbryta vad som skulle ha varit världens största börsintroduktion efter att Peking skärpte sin kontroll över onlineutlåning. Citigroup och JPMorgan var bland mäklarhus som rekommenderade investerare att köpa Tencent under försäljningen. I åratal hade Tencent varit den mer stillsamma tvåan till Jack Ma's splashy Ant i det växande internetfinansieringsområdet, med fokus mer på bröd och smör mobilbetalningar via WeChat samtidigt som du säkerställer tillräckligt med kapital för att säkerhetskopiera en mindre konsumentlånebok. I sin huvudsakliga spelverksamhet fick företaget utstå ett tillslag 2018 som gjorde att världens största mobilspelimperium hamnade i en svacka och har sedan dess vidtagit strängare åtgärder för att stävja missbruk bland ungdomar. Och medan WeChat är den dagliga appen för fler miljarder kineser, kan tillsynsmyndigheter ta hänsyn till hur företaget ännu inte fullt ut har tjänat pengar på tjänstens potential för e-handel, finans och andra närliggande företag, enligt analytiker. "Tencent kommer att ha det bättre, eftersom dess kärnverksamheter från social reklam till videospel inte har mycket att göra med den reala ekonomin och människors försörjning, jämfört med e-handel och finansiella plattformar, säger Ke Yan, en Singapore-baserad analytiker med DZT Research.Läs mer: China Clampdown on Big Tech Places More Billionaires notice.Kinas antitrust-vakthund lade på tisdagen ut riktlinjer för första gången för att utrota monopolistiska metoder bland lokala teknikledare, och förbjöd deras onlineplattformar att samarbeta om att dela känslig konsumentdata, bilda allianser som pressar ut mindre rivaler och subventionerar tjänster till under kostnaden för att eliminera konkurrenter. Även om de föreslagna nya reglerna inte enbart riktar sig till e-handelsoperatörer, är konkurrenshämmande beteende såsom påtvingad exklusivitet och partisk algoritmbaserad prissättning vanligare på den arenan. Aktierna i Tencent ökade med 5.4 % i Hongkongs handel på torsdagen, vilket slog tillbaka från en tvådagarsförlust på 11 %. Alibaba steg med 3 %, efter att ha sjunkit 14 % de senaste två dagarna när investerare försökte bedöma konsekvenserna av Kinas försök att tygla sina mäktigaste företag inom den privata sektorn. Peking ökar nu tillsynen över de två internetjättarna och dess kollegor, som det gör med företag som dominerar andra delar av världens näst största ekonomi. Antitrustbestämmelserna landade ungefär en vecka efter nya restriktioner för konsumentlån online som utlöste chockstoppet av Ants börsintroduktion på 35 miljarder dollar och överskuggade Alibabas rekordstora shoppingbonanza för Singles' Day. På onsdagen lovade även Kinas banktillsynsmyndighet att eskalera sin fintech-nedsättning och sa att onlineföretag som Ant borde vara föremål för samma övervaknings- och riskhanteringskrav som traditionella banker. urspårning — är den närmaste konkurrenten till Alibaba-filialen, även om den fortfarande släpar efter på vissa arenor. Tillsammans med cloud computing är företagets segment för fintech och affärstjänster dess snabbast växande division, och tjänade nästan 15 miljarder dollar, eller en fjärdedel av de totala intäkterna, 2019. Huvuddelen av det genereras från kommersiella betalningar som underlättas av WeChat super-appen, där en miljard kineser schmooze, shoppar och delar taxi. Även genom WeChat presenterar Tencent finansiella tjänster som liknar Ants men i mycket mindre skala. Det beror delvis på en blandning av faktorer, från Ants första-mover-fördel till dess införlivande som ett fristående företag och ett bättre grepp om konsumentdata via e-handelstransaktioner. "Tencent har lyxen att vänta och se och låta Ant vara banbrytare och lär sig av sina misstag, säger Vey-Sern Ling, analytiker vid Bloomberg Intelligence. "När Ant väl har hoppat över alla hinder är det inte för sent för Tencent att följa efter, eftersom de har användarna och betalningssystemet." ByteDance Ltd. kan fortsätta att trycka ned reklam. Intäkterna för Tencent förväntas växa med stadiga 27% under septemberkvartalet, medan analytiker i genomsnitt förutspår nettovinsten att öka med 48% från ett år tidigare. Det gynnades av ett återuppsving i onlinetjänster under Covid-19-pandemin och har kartlagt en rad nya titlar för nästa år för att stötta upp stöttepelaren Peacekeeper Elite och Honor of Kings. I oktober började Tencents Riot Games-enhet testa League of Legends efterlängtade mobilversion i Asien. Utöver att dominera e-handel och spel, är Alibaba och Tencent också nyckelstödjare till ledare i andra delar av Kinas internet från matleveransplattformen Meituan till bilhämtningsjätten Didi Chuxing. De har tillsammans investerat miljarder dollar i hundratals kommande mobil- och internetföretag. Tencent leder en sammanslagning av DouYu International Holdings Ltd. med Huya Inc. att skapa en kinesisk spelströmning med ett marknadsvärde på 10 miljarder dollar. Den kungmakarstatusen kan ta ett slag från de nya antitrustreglerna, som nu granskar fusioner och förvärv av företag som driver en så kallad Variable Interest Entity – ett fordon som praktiskt taget alla stora kinesiska internetföretag listar utomlands. Men bortom omfattningen av de två företagens verksamhet och överdimensionerade inflytande i den moderna kinesiska ekonomin, har Tencent en komparativ fördel gentemot sin större rival. Inför Ants börsintroduktionsstopp slog Alibabas Ma till Kinas finansiella regler för att kväva innovation, märka gamla banker som "pantbanker" i en högprofilerad konferens där höga kinesiska tjänstemän deltog. Tencent behöver inte oroa sig för liknande nyckelpersonsrisker: Dess egen spotlight-skygga grundare Pony Ma har varit en no-show i allmänheten i mer än ett år på grund av hälsoskäl, medan andra stora chefer har undvikit att rufsa Pekings fjädrar. "I våra olika fintech-företag positionerar vi oss som en samarbetspartner och möjliggörare för branschen och med andra partners, snarare än en störare på marknaden," sa Tencents president Martin Lau vid Hong Kong FinTech Week-evenemanget tidigare denna månad.
(Bloomberg) — Tencent Holdings Ltd. gick med i Alibaba Group Holding Ltd. och mycket av Kinas internetsektor i en försäljning på 290 miljarder dollar efter att Peking signalerade sina starkaste avsikter hittills att tygla Big Tech. Ändå är sociala medier och speljätten på något sätt bättre skyddad än sina kollegor från eventuella tillslag. Chefer som utvecklar sina inkomster på torsdag kommer att försöka stärka uppfattningen att Tencent inte är i samma båt som fintechjätten Ant Group Co., Alibabas affiliate tvingade att avbryta vad som skulle ha varit världens största börsintroduktion efter att Peking skärpte sin kontroll över onlineutlåning. Citigroup och JPMorgan var bland mäklarhus som rekommenderade investerare att köpa Tencent under försäljningen. I åratal hade Tencent varit den mer stillsamma tvåan till Jack Ma's splashy Ant i det växande internetfinansieringsområdet, med fokus mer på bröd och smör mobilbetalningar via WeChat samtidigt som du säkerställer tillräckligt med kapital för att säkerhetskopiera en mindre konsumentlånebok. I sin huvudsakliga spelverksamhet fick företaget utstå ett tillslag 2018 som gjorde att världens största mobilspelimperium hamnade i en svacka och har sedan dess vidtagit strängare åtgärder för att stävja missbruk bland ungdomar. Och medan WeChat är den dagliga appen för fler miljarder kineser, kan tillsynsmyndigheter ta hänsyn till hur företaget ännu inte fullt ut har tjänat pengar på tjänstens potential för e-handel, finans och andra närliggande företag, enligt analytiker. "Tencent kommer att ha det bättre, eftersom dess kärnverksamheter från social reklam till videospel inte har mycket att göra med den reala ekonomin och människors försörjning, jämfört med e-handel och finansiella plattformar, säger Ke Yan, en Singapore-baserad analytiker med DZT Research.Läs mer: China Clampdown on Big Tech Places More Billionaires notice.Kinas antitrust-vakthund lade på tisdagen ut riktlinjer för första gången för att utrota monopolistiska metoder bland lokala teknikledare, och förbjöd deras onlineplattformar att samarbeta om att dela känslig konsumentdata, bilda allianser som pressar ut mindre rivaler och subventionerar tjänster till under kostnaden för att eliminera konkurrenter. Även om de föreslagna nya reglerna inte enbart riktar sig till e-handelsoperatörer, är konkurrenshämmande beteende såsom påtvingad exklusivitet och partisk algoritmbaserad prissättning vanligare på den arenan. Aktierna i Tencent ökade med 5.4 % i Hongkongs handel på torsdagen, vilket slog tillbaka från en tvådagarsförlust på 11 %. Alibaba steg med 3 %, efter att ha sjunkit 14 % de senaste två dagarna när investerare försökte bedöma konsekvenserna av Kinas försök att tygla sina mäktigaste företag inom den privata sektorn. Peking ökar nu tillsynen över de två internetjättarna och dess kollegor, som det gör med företag som dominerar andra delar av världens näst största ekonomi. Antitrustbestämmelserna landade ungefär en vecka efter nya restriktioner för konsumentlån online som utlöste chockstoppet av Ants börsintroduktion på 35 miljarder dollar och överskuggade Alibabas rekordstora shoppingbonanza för Singles' Day. På onsdagen lovade även Kinas banktillsynsmyndighet att eskalera sin fintech-nedsättning och sa att onlineföretag som Ant borde vara föremål för samma övervaknings- och riskhanteringskrav som traditionella banker. urspårning — är den närmaste konkurrenten till Alibaba-filialen, även om den fortfarande släpar efter på vissa arenor. Tillsammans med cloud computing är företagets segment för fintech och affärstjänster dess snabbast växande division, och tjänade nästan 15 miljarder dollar, eller en fjärdedel av de totala intäkterna, 2019. Huvuddelen av det genereras från kommersiella betalningar som underlättas av WeChat super-appen, där en miljard kineser schmooze, shoppar och delar taxi. Även genom WeChat presenterar Tencent finansiella tjänster som liknar Ants men i mycket mindre skala. Det beror delvis på en blandning av faktorer, från Ants första-mover-fördel till dess införlivande som ett fristående företag och ett bättre grepp om konsumentdata via e-handelstransaktioner. "Tencent har lyxen att vänta och se och låta Ant vara banbrytare och lär sig av sina misstag, säger Vey-Sern Ling, analytiker vid Bloomberg Intelligence. "När Ant väl har hoppat över alla hinder är det inte för sent för Tencent att följa efter, eftersom de har användarna och betalningssystemet." ByteDance Ltd. kan fortsätta att trycka ned reklam. Intäkterna för Tencent förväntas växa med stadiga 27% under septemberkvartalet, medan analytiker i genomsnitt förutspår nettovinsten att öka med 48% från ett år tidigare. Det gynnades av ett återuppsving i onlinetjänster under Covid-19-pandemin och har kartlagt en rad nya titlar för nästa år för att stötta upp stöttepelaren Peacekeeper Elite och Honor of Kings. I oktober började Tencents Riot Games-enhet testa League of Legends efterlängtade mobilversion i Asien. Utöver att dominera e-handel och spel, är Alibaba och Tencent också nyckelstödjare till ledare i andra delar av Kinas internet från matleveransplattformen Meituan till bilhämtningsjätten Didi Chuxing. De har tillsammans investerat miljarder dollar i hundratals kommande mobil- och internetföretag. Tencent leder en sammanslagning av DouYu International Holdings Ltd. med Huya Inc. att skapa en kinesisk spelströmning med ett marknadsvärde på 10 miljarder dollar. Den kungmakarstatusen kan ta ett slag från de nya antitrustreglerna, som nu granskar fusioner och förvärv av företag som driver en så kallad Variable Interest Entity – ett fordon som praktiskt taget alla stora kinesiska internetföretag listar utomlands. Men bortom omfattningen av de två företagens verksamhet och överdimensionerade inflytande i den moderna kinesiska ekonomin, har Tencent en komparativ fördel gentemot sin större rival. Inför Ants börsintroduktionsstopp slog Alibabas Ma till Kinas finansiella regler för att kväva innovation, märka gamla banker som "pantbanker" i en högprofilerad konferens där höga kinesiska tjänstemän deltog. Tencent behöver inte oroa sig för liknande nyckelpersonsrisker: Dess egen spotlight-skygga grundare Pony Ma har varit en no-show i allmänheten i mer än ett år på grund av hälsoskäl, medan andra stora chefer har undvikit att rufsa Pekings fjädrar. "I våra olika fintech-företag positionerar vi oss som en samarbetspartner och möjliggörare för branschen och med andra partners, snarare än en störare på marknaden," sa Tencents president Martin Lau vid Hong Kong FinTech Week-evenemanget tidigare denna månad.
,