(Bloomberg) — Tencent Holdings Ltd:s intäkter ökade med 29 % bättre än väntat, vilket ledde till en spelboom från pandemi som har fortsatt i trots av en ekonomisk nedgång. Försäljningen steg till 125.45 miljarder yuan (18.9 miljarder USD) i de tre månader som slutade i september, jämfört med prognosen på 123.8 miljarder yuan. Världens största spelbolag rapporterade en nettovinst på 38.5 miljarder yuan, vilket överträffade prognoserna på 30.3 miljarder yuan efter att det noterat en vinst på 11.6 miljarder yuan från stigande värderingar för sina teknikinnehav. Aktier i toppägaren Naspers Ltd. och dess enhet Prosus NV klättrade med cirka 4%. De starka resultaten bör hjälpa till att lugna investerare som försöker bedöma nedfallet från Pekings hittills bredaste försök att tygla landets gigantiska internetsektor. Kinesiska tillsynsmyndigheter presenterade på tisdagen detaljerade riktlinjer för att begränsa monopolistiska metoder bland digitala plattformar, bara en vecka efter att nya restriktioner för digital utlåning utlöste chockstoppet av Ant Group Co.s börsintroduktion på 35 miljarder dollar. Tencents egna aktie på torsdagen klättrade 4.7 %, återhämtar sig delvis från en försäljning på 290 miljarder dollar bland kinesiska teknologiska titaner under ledning av Alibaba Group Holding Ltd. WeChat-operatörens huvudsakliga verksamhet med videospel uppfattas som mindre sårbara i eventuella tillslag jämfört med dess e-handels- och fintech-kamrater. "Spel var långt över förväntningarna. Detta är viktigt eftersom det är den mest lönsamma delen av verksamheten inom Tencent,” sa Daiwa Capital Markets-analytiker John Choi. Vad Bloomberg Intelligence säger, Tencents 61% ökning av försäljningen av mobilspel under tredje kvartalet bådar gott för segmentets fortsatta tillväxt, särskilt med tanke på dess robusta pipeline av nya titlar. Företagets pandemi-drabbade medieannonssegment kan vända snart, med 3Q:s 1%-minskning mindre än de tvåsiffriga nedgångarna under de föregående fyra kvartalen.- Vey-Sern Ling och Tiffany Tam, analytikerKlicka här för undersökningen.Klicka här för en liveblogg om Tencents intäkter. Chefer kommer att hålla ett telefonkonferenssamtal för att diskutera intäkter på torsdag och försöka stärka uppfattningarna att Tencent inte är i samma båt som fintechjätten Ant, Alibaba-filialen som tvingats avbryta vad som skulle ha varit världens största marknad debut. Tencents fintech-verksamhet – värderad till allt från 200 miljarder dollar till 300 miljarder dollar innan Ants börsnotering urspår – har blivit en av dess snabbast växande divisioner. Tillsammans med cloud computing genererade segmentet fintech och affärstjänster nästan 15 miljarder dollar eller en fjärdedel av de totala intäkterna 2019. Huvuddelen av det kommer från kommersiella betalningar som underlättas av superappen WeChat, där en miljard kineser schmooze, shoppar och delar taxi. "Inför folkhälsan, makroekonomiska och geopolitiska utmaningar kommer vi att försöka skärpa vårt fokus, förnya och samarbeta med våra partners”, sa företaget i sin fyllning. Intäkterna från Tencents kärnverksamhet inom spel och underhållning överträffade också förväntningarna, vilket tyder på att internetuppkomsten under Covid-19 fortfarande har ben. Value-Added Services Business – som inkluderar spel – uppvisade en bättre än väntat 38% ökning av intäkterna till 69.8 miljarder yuan. Intäkterna från onlinespel ökade med 45 %, den snabbaste takten sedan 2017, medan intäkterna från sociala nätverk ökade med 29 % efter konsolideringen av spelströmningsjätten Huya Inc. Detta trots att utgifterna i spel globalt visar tecken på att nå en topp. Tencent avvärjer också hårdnande konkurrens från sådana som TikTok-ägaren ByteDance Ltd. och brottas med global makroekonomisk osäkerhet som fortsätter att trycka ner reklam. Annonsförsäljningen växte snabbare under septemberkvartalet, tack vare stora webbseriesläpp och WeChats nya annonsplatser. Exklusive engångsvinsten skulle nettointäkterna ha fallit i linje med eller under uppskattningar. Tencent var en stor förmånstagare av teknikrallyt under septemberkvartalet, med tanke på dess ägande av några av världens största teknikspelare från JD.com Inc. och Meituan till elfordonstillverkaren NIO Inc. och onlinefastighetsplattformen KE Holdings Inc. Vad Bloomberg Intelligence säger. Mobilspelstillväxten kan fortsätta att bromsa ytterligare under 4Q och in i 2021, enligt vår uppfattning, eftersom uppsvinget till engagemang och utgifter från social distansering som nådde en topp under 2Q och bleknade blygsamt under 3Q fortsätter avtagande. oss expansion kan leda den globala marknaden medan Kina släpar efter med hög marknadsmättnad och svåra jämförelser för ett år sedan.- Matthew Kanterman och Vey-Sern Ling, analytikerKlicka här för undersökningen.Läs mer: Tencent Ready to Make Case It Can Ride Out Kina StormTencent har har tagit fram en rad nya titlar för nästa år för att stärka en tavla som nu kretsar kring åldrande franchises Peacekeeper Elite och Honor of Kings. I oktober började dess Riot Games-enhet testa League of Legends efterlängtade mobilversion i Asien. Ännu en potentiell träff, Mobile Dungeon&Fighter, har försenats sedan augusti medan utvecklare implementerar ett antiberoendesystem som krävs enligt kinesisk lag. "Lanceringstiden för flaggskeppsspelet 'DnF' har ännu inte fastställts, men vi tror att de nya spelen i 4Q20 borde öka intäkterna”, skrev Bocom-analytiker under ledning av Connie Gu innan resultatet.
(Bloomberg) — Tencent Holdings Ltd:s intäkter ökade med 29 % bättre än väntat, vilket ledde till en spelboom från pandemi som har fortsatt i trots av en ekonomisk nedgång. Försäljningen steg till 125.45 miljarder yuan (18.9 miljarder USD) i de tre månader som slutade i september, jämfört med prognosen på 123.8 miljarder yuan. Världens största spelbolag rapporterade en nettovinst på 38.5 miljarder yuan, vilket överträffade prognoserna på 30.3 miljarder yuan efter att det noterat en vinst på 11.6 miljarder yuan från stigande värderingar för sina teknikinnehav. Aktier i toppägaren Naspers Ltd. och dess enhet Prosus NV klättrade med cirka 4%. De starka resultaten bör hjälpa till att lugna investerare som försöker bedöma nedfallet från Pekings hittills bredaste försök att tygla landets gigantiska internetsektor. Kinesiska tillsynsmyndigheter presenterade på tisdagen detaljerade riktlinjer för att begränsa monopolistiska metoder bland digitala plattformar, bara en vecka efter att nya restriktioner för digital utlåning utlöste chockstoppet av Ant Group Co.s börsintroduktion på 35 miljarder dollar. Tencents egna aktie på torsdagen klättrade 4.7 %, återhämtar sig delvis från en försäljning på 290 miljarder dollar bland kinesiska teknologiska titaner under ledning av Alibaba Group Holding Ltd. WeChat-operatörens huvudsakliga verksamhet med videospel uppfattas som mindre sårbara i eventuella tillslag jämfört med dess e-handels- och fintech-kamrater. "Spel var långt över förväntningarna. Detta är viktigt eftersom det är den mest lönsamma delen av verksamheten inom Tencent,” sa Daiwa Capital Markets-analytiker John Choi. Vad Bloomberg Intelligence säger, Tencents 61% ökning av försäljningen av mobilspel under tredje kvartalet bådar gott för segmentets fortsatta tillväxt, särskilt med tanke på dess robusta pipeline av nya titlar. Företagets pandemi-drabbade medieannonssegment kan vända snart, med 3Q:s 1%-minskning mindre än de tvåsiffriga nedgångarna under de föregående fyra kvartalen.- Vey-Sern Ling och Tiffany Tam, analytikerKlicka här för undersökningen.Klicka här för en liveblogg om Tencents intäkter. Chefer kommer att hålla ett telefonkonferenssamtal för att diskutera intäkter på torsdag och försöka stärka uppfattningarna att Tencent inte är i samma båt som fintechjätten Ant, Alibaba-filialen som tvingats avbryta vad som skulle ha varit världens största marknad debut. Tencents fintech-verksamhet – värderad till allt från 200 miljarder dollar till 300 miljarder dollar innan Ants börsnotering urspår – har blivit en av dess snabbast växande divisioner. Tillsammans med cloud computing genererade segmentet fintech och affärstjänster nästan 15 miljarder dollar eller en fjärdedel av de totala intäkterna 2019. Huvuddelen av det kommer från kommersiella betalningar som underlättas av superappen WeChat, där en miljard kineser schmooze, shoppar och delar taxi. "Inför folkhälsan, makroekonomiska och geopolitiska utmaningar kommer vi att försöka skärpa vårt fokus, förnya och samarbeta med våra partners”, sa företaget i sin fyllning. Intäkterna från Tencents kärnverksamhet inom spel och underhållning överträffade också förväntningarna, vilket tyder på att internetuppkomsten under Covid-19 fortfarande har ben. Value-Added Services Business – som inkluderar spel – uppvisade en bättre än väntat 38% ökning av intäkterna till 69.8 miljarder yuan. Intäkterna från onlinespel ökade med 45 %, den snabbaste takten sedan 2017, medan intäkterna från sociala nätverk ökade med 29 % efter konsolideringen av spelströmningsjätten Huya Inc. Detta trots att utgifterna i spel globalt visar tecken på att nå en topp. Tencent avvärjer också hårdnande konkurrens från sådana som TikTok-ägaren ByteDance Ltd. och brottas med global makroekonomisk osäkerhet som fortsätter att trycka ner reklam. Annonsförsäljningen växte snabbare under septemberkvartalet, tack vare stora webbseriesläpp och WeChats nya annonsplatser. Exklusive engångsvinsten skulle nettointäkterna ha fallit i linje med eller under uppskattningar. Tencent var en stor förmånstagare av teknikrallyt under septemberkvartalet, med tanke på dess ägande av några av världens största teknikspelare från JD.com Inc. och Meituan till elfordonstillverkaren NIO Inc. och onlinefastighetsplattformen KE Holdings Inc. Vad Bloomberg Intelligence säger. Mobilspelstillväxten kan fortsätta att bromsa ytterligare under 4Q och in i 2021, enligt vår uppfattning, eftersom uppsvinget till engagemang och utgifter från social distansering som nådde en topp under 2Q och bleknade blygsamt under 3Q fortsätter avtagande. oss expansion kan leda den globala marknaden medan Kina släpar efter med hög marknadsmättnad och svåra jämförelser för ett år sedan.- Matthew Kanterman och Vey-Sern Ling, analytikerKlicka här för undersökningen.Läs mer: Tencent Ready to Make Case It Can Ride Out Kina StormTencent har har tagit fram en rad nya titlar för nästa år för att stärka en tavla som nu kretsar kring åldrande franchises Peacekeeper Elite och Honor of Kings. I oktober började dess Riot Games-enhet testa League of Legends efterlängtade mobilversion i Asien. Ännu en potentiell träff, Mobile Dungeon&Fighter, har försenats sedan augusti medan utvecklare implementerar ett antiberoendesystem som krävs enligt kinesisk lag. "Lanceringstiden för flaggskeppsspelet 'DnF' har ännu inte fastställts, men vi tror att de nya spelen i 4Q20 borde öka intäkterna”, skrev Bocom-analytiker under ledning av Connie Gu innan resultatet.
,