(Bloomberg) — Tesla Inc.:s fabrik nära Berlin står inte inför några större hinder innan de får det sista gröna ljuset för att börja tillverka elbilar nästa år, enligt premiärministern i delstaten där den byggs. Offentliga utfrågningar i fabriken öster om Berlin i delstaten Brandenburg fick en stenig start och har tagit nästan två veckor istället för två dagar. Miljöaktivister och lokala invånare har grillat myndigheterna i hundratals frågor från avskogning och vattenanvändning till ökad lastbilstrafik och bullerföroreningar. Trots den utdragna processen är Brandenburgs premiärminister Dietmar Woidke inte orolig och förväntar sig att projektet fortskrider som planerat." I dagsläget känner jag inte till några problem som skulle stå i vägen för bygglovet, säger Woidke till Bloomberg News vid delstatsregeringens högkvarter i Potsdam. "Mitt antagande är att ett juridiskt tillstånd är möjligt här." Anläggningen, Teslas första i Europa, är planerad att starta produktion nästa sommar och kan montera så många som 500,000 XNUMX bilar per år. Flera strukturer har redan uppförts på platsen i Gruenheide, som verkställande direktör Elon Musk besökte förra månaden. Fabriken är en stor investering i den tidigare kommunistregionen och ett test för Tysklands ansträngningar att påskynda dess notoriskt långsamma byråkrati. Musk tillkännagav planen att utmana folk som Volkswagen AG, BMW AG och Daimler AG:s Mercedes-Benz på sin egen bakgård för mindre än ett år sedan. Trots hinder, inklusive oro för att föda upp vilda djur, har projektet hållit sig på rätt spår. Teslas investering stämmer överens med statens växande fokus på renare transporter och förnybar energi. Rolls-Royce Holdings Plc utvecklar flygplansmotorer med låga utsläpp i delstaten som omger Berlin, och BASF SE tillverkar komponenter för bilbatterier där. Samtal pågår för att få fler stora företag till Brandenburg, sade Woidke, och avböjde att ge detaljer. "Vi går inte ut offentligt med början av varje samtal," sa han. Staten har för närvarande förnybar energikapacitet - främst vindkraft - motsvarande 130 % av dess behov, ett incitament för tillverkare som är under press att minska sina koldioxidutsläpp fotavtryck, sa Woidke.För att vara i position för att bättre utnyttja sina resurser för ren energi, lobbar staten förbundskansler Angela Merkels regering för att minska en obligatorisk, "grön avgift." Både tyska konsumenter och företag betalar obligatoriska avgifter för all energi som förbrukas för att stödja byggandet av ren energi. Tilläggsavgiften har hjälpt till att göra tysk el till den dyraste i Europa och driver upp de potentiella kostnaderna för företag som Tesla för att utnyttja vindkraft och solenergi, sa Woidke. Brandenburg och EON SE:s Edis-enhet för samtal med Tesla för att förse anläggningen med förnybar energi , sade den socialdemokratiska premiärministern utan att vara mer specifik. Att använda grön kraft lokalt för att stödja industrin skulle minska kostnaderna för Merkels omfattande plan att bygga ett "supermotorvägsnät" som tar grön kraft från Tysklands Östersjö- och Nordsjökuster till industriområden i söder . Dessutom skulle främjandet av lokal konsumtion motverka motståndet mot lokala vindkraftsparker, sade han. Pipeline SupportEnergi och investeringar är nära sammankopplade i Brandenburg, som brottas med förlusten av tusentals arbetstillfällen genom att fasa ut kol. Staten är en stor leverantör av brunkol, med öppna gruvor i Lausitz-regionen nära den polska gränsen. Tyskland ser naturgas som avgörande för att möta sina framtida energibehov. Den kontroversiella gasledningen Nord Stream, som kommer att föra rysk gas direkt till Tyskland, kommer att landfalla nära Brandenburg. Woidke förblir en anhängare av projektet, trots ökande press att rikta in sig på rörledningen som en del av svaret på förgiftningen av den ryska oppositionsledaren Alexey Navalnyj. Även om Kreml måste klara av attacken, är det kanske inte det rätta svaret att lägga rörledningen på is, sade han. "Allt måste göras för att få Ryssland att förbehållslöst klara upp Navalnyj-fallet", sade statsministern, en agronom. utbildad i det tidigare kommunistiska Östtyskland.
(Bloomberg) — Tesla Inc.:s fabrik nära Berlin står inte inför några större hinder innan de får det sista gröna ljuset för att börja tillverka elbilar nästa år, enligt premiärministern i delstaten där den byggs. Offentliga utfrågningar i fabriken öster om Berlin i delstaten Brandenburg fick en stenig start och har tagit nästan två veckor istället för två dagar. Miljöaktivister och lokala invånare har grillat myndigheterna i hundratals frågor från avskogning och vattenanvändning till ökad lastbilstrafik och bullerföroreningar. Trots den utdragna processen är Brandenburgs premiärminister Dietmar Woidke inte orolig och förväntar sig att projektet fortskrider som planerat." I dagsläget känner jag inte till några problem som skulle stå i vägen för bygglovet, säger Woidke till Bloomberg News vid delstatsregeringens högkvarter i Potsdam. "Mitt antagande är att ett juridiskt tillstånd är möjligt här." Anläggningen, Teslas första i Europa, är planerad att starta produktion nästa sommar och kan montera så många som 500,000 XNUMX bilar per år. Flera strukturer har redan uppförts på platsen i Gruenheide, som verkställande direktör Elon Musk besökte förra månaden. Fabriken är en stor investering i den tidigare kommunistregionen och ett test för Tysklands ansträngningar att påskynda dess notoriskt långsamma byråkrati. Musk tillkännagav planen att utmana folk som Volkswagen AG, BMW AG och Daimler AG:s Mercedes-Benz på sin egen bakgård för mindre än ett år sedan. Trots hinder, inklusive oro för att föda upp vilda djur, har projektet hållit sig på rätt spår. Teslas investering stämmer överens med statens växande fokus på renare transporter och förnybar energi. Rolls-Royce Holdings Plc utvecklar flygplansmotorer med låga utsläpp i delstaten som omger Berlin, och BASF SE tillverkar komponenter för bilbatterier där. Samtal pågår för att få fler stora företag till Brandenburg, sade Woidke, och avböjde att ge detaljer. "Vi går inte ut offentligt med början av varje samtal," sa han. Staten har för närvarande förnybar energikapacitet - främst vindkraft - motsvarande 130 % av dess behov, ett incitament för tillverkare som är under press att minska sina koldioxidutsläpp fotavtryck, sa Woidke.För att vara i position för att bättre utnyttja sina resurser för ren energi, lobbar staten förbundskansler Angela Merkels regering för att minska en obligatorisk, "grön avgift." Både tyska konsumenter och företag betalar obligatoriska avgifter för all energi som förbrukas för att stödja byggandet av ren energi. Tilläggsavgiften har hjälpt till att göra tysk el till den dyraste i Europa och driver upp de potentiella kostnaderna för företag som Tesla för att utnyttja vindkraft och solenergi, sa Woidke. Brandenburg och EON SE:s Edis-enhet för samtal med Tesla för att förse anläggningen med förnybar energi , sade den socialdemokratiska premiärministern utan att vara mer specifik. Att använda grön kraft lokalt för att stödja industrin skulle minska kostnaderna för Merkels omfattande plan att bygga ett "supermotorvägsnät" som tar grön kraft från Tysklands Östersjö- och Nordsjökuster till industriområden i söder . Dessutom skulle främjandet av lokal konsumtion motverka motståndet mot lokala vindkraftsparker, sade han. Pipeline SupportEnergi och investeringar är nära sammankopplade i Brandenburg, som brottas med förlusten av tusentals arbetstillfällen genom att fasa ut kol. Staten är en stor leverantör av brunkol, med öppna gruvor i Lausitz-regionen nära den polska gränsen. Tyskland ser naturgas som avgörande för att möta sina framtida energibehov. Den kontroversiella gasledningen Nord Stream, som kommer att föra rysk gas direkt till Tyskland, kommer att landfalla nära Brandenburg. Woidke förblir en anhängare av projektet, trots ökande press att rikta in sig på rörledningen som en del av svaret på förgiftningen av den ryska oppositionsledaren Alexey Navalnyj. Även om Kreml måste klara av attacken, är det kanske inte det rätta svaret att lägga rörledningen på is, sade han. "Allt måste göras för att få Ryssland att förbehållslöst klara upp Navalnyj-fallet", sade statsministern, en agronom. utbildad i det tidigare kommunistiska Östtyskland.
,