(Bloomberg Opinion) — Med Covid-19-pandemin som stänger toppbutiker och minskar internationella resor, kommer 2020 att bli det värsta året för den globala lyxmarknaden i modern historia. Ändå är en ny bok som heter "Future Luxe: What's Ahead for the Business of Luxury" av Erwan Rambourg optimistisk. Bland bokens insikter om det kommande decenniet är att hälsa kommer att bli den ultimata lyxen och att säljare av handväskor, skor och klockor kommer att möter konkurrens från en ny sort av exklusiva varor, inklusive cannabis. Rambourg, som har tillbringat 25 år i branschen och för närvarande är HSBC:s globala chef för konsument- och detaljhandelsforskning, förutspår också en skakning i ägandet av lyxvarugrupper. År 2030 förväntar han sig att LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE kommer att inneha 90 till 100 varumärken, upp från 76 idag - eller 77 om det följer med sitt erbjudande att köpa USA diamantjuveleraren Tiffany & Co. Däremot kommer många mindre konkurrenter att slå sig samman, gå i konkurs, köpas eller, i vissa fall, som t.ex. jackatillverkaren Moncler SpA, förvärva andra. Mitt i långsammare tillväxt för så kallade tillgängliga lyxhandväskor förväntar han sig att ägandet av märkena Michael Kors, Coach och Tory Burch kommer att förändras under de kommande 10 åren. Jag pratade med honom för att diskutera lyxens framtid. Följande är en lätt redigerad utskrift av vårt samtal.Andrea Felsted: Det här året kommer att bli det värsta för lyxindustrin i modern historia. Ändå målar din bok upp en positiv bild. Erwan Rambourg: Det finns redan bevis på en mycket stark återhämtning, på Kinas fastland, men på senare tid i USA En del av det är konstlat och kortsiktigt eftersom det är uppdämd efterfrågan, eller hämndköp. Men en del av det är mer grundläggande. Du spenderar inte mycket på det du brukade spendera på, som semester och gå ut på restauranger. Det finns den här psykologiska, nästan överlevnadsutgifter. Jag har gått igenom detta. Det har varit tufft. Det har ibland varit deprimerande. Det har varit lite nervkittlande. Låt oss belöna oss själva.AF: En av de saker som slog mig mest i boken är kapitlet om hälsa. Efter Covid-19-krisen, kan hälsa bli den ultimata lyxen? ER: Vi har haft många som sett hälsa som den nya rikedomen. För tillfället är överlappningen med lyx mer i streetwear och sneakers. Kan en LVMH eller en Kering SA investera i premium hälsoorienterade företag? Du kan titta på Lululemon Athletica Inc. köper Mirror, ett företag som hjälper dig att hålla dig i form hemma. Exemplet med Equinox Group är bra. Equinox är nu på gränsen mellan hälsa och gästfrihet och är också väl positionerat för att dra nytta av premiumisering och rika individers strävan att vara friska i kroppar och sinnen - en del av hälsa-är-det-nya-rikedom-rörelsen. Under de kommande 10 åren är resor inte döda, gästfrihet kommer inte att vara död. Hälsa kommer att bli en bra tillväxtsektor om det finns ett sätt att kombinera dem. I boken pratar jag också om LVMH:s uppdrag att omdefiniera vad lyx ska vara under de kommande 10 åren. Det finns inte många tabun.AF: Kan det inkludera cannabis? Du förutspår att det kommer att bli en av de snabbast växande kategorierna. ER: Det är mycket osannolikt att lyxmärkena kommer att investera, mest för frågor om reglering. Men på vissa gator i Los Angeles konkurrerar cannabisföretag med lyxföretag om platser, om personal och om andelen av plånboken. Och du har avancerade utvecklingar, som mat och vin och cannabiskombinationer. Det finns cannabisolja, som lagras lite som whisky och konjak. Alla dessa kan teoretiskt ta bort lite pengar som skulle ha spenderats på lyxmärken.AF: Du förutspår att väldigt få företag kommer att förbli oberoende, med möjliga undantag för Hermes International, Chanel och Rolex. Hur skulle detta kunna spela ut? ER: När vi väl kommer ur den här krisen på ett meningsfullt sätt, tror jag att vi kommer att se en ny era av frenesi i M&A. Det finns väldigt få tvångsförsäljare. Det handlar mer om insikten från många familjer att skalan spelar roll. Om du är på egen hand är det mycket svårare att komma ur en folkmassa. Jag tror att familjer kommer att slå samman eller sälja sina tillgångar, inte för att de måste, utan för att de förstår att det förmodligen är den bättre lösningen för att deras namn fortfarande ska finnas kvar om 30 år.AF: Så miljonfrågan: Kommer Det slutar med att LVMH köper Tiffany? ER: Vad som än händer är det meningsfullt att utveckla smycken för LVMH. De har förklarat att de inte går vidare med affären på grund av sex veckors försening. Ändå uppmuntras LVMH att ha en 30-årsperspektiv. Antingen är de ute efter att få ett bättre pris, eller så finns det större saker som vi inte är medvetna om, möjligen en koppling till Richemont. Folk pratar om att de byter brud. Men det finns en hel massa krångligheter. Historien är inte över. Vi kommer att höra om detta i flera månader framåt. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s och dess ägares åsikter. Andrea Felsted är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker konsument- och detaljhandelsbranschen.
(Bloomberg Opinion) — Med Covid-19-pandemin som stänger toppbutiker och minskar internationella resor, kommer 2020 att bli det värsta året för den globala lyxmarknaden i modern historia. Ändå är en ny bok som heter "Future Luxe: What's Ahead for the Business of Luxury" av Erwan Rambourg optimistisk. Bland bokens insikter om det kommande decenniet är att hälsa kommer att bli den ultimata lyxen och att säljare av handväskor, skor och klockor kommer att möter konkurrens från en ny sort av exklusiva varor, inklusive cannabis. Rambourg, som har tillbringat 25 år i branschen och för närvarande är HSBC:s globala chef för konsument- och detaljhandelsforskning, förutspår också en skakning i ägandet av lyxvarugrupper. År 2030 förväntar han sig att LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SE kommer att inneha 90 till 100 varumärken, upp från 76 idag - eller 77 om det följer med sitt erbjudande att köpa USA diamantjuveleraren Tiffany & Co. Däremot kommer många mindre konkurrenter att slå sig samman, gå i konkurs, köpas eller, i vissa fall, som t.ex. jackatillverkaren Moncler SpA, förvärva andra. Mitt i långsammare tillväxt för så kallade tillgängliga lyxhandväskor förväntar han sig att ägandet av märkena Michael Kors, Coach och Tory Burch kommer att förändras under de kommande 10 åren. Jag pratade med honom för att diskutera lyxens framtid. Följande är en lätt redigerad utskrift av vårt samtal.Andrea Felsted: Det här året kommer att bli det värsta för lyxindustrin i modern historia. Ändå målar din bok upp en positiv bild. Erwan Rambourg: Det finns redan bevis på en mycket stark återhämtning, på Kinas fastland, men på senare tid i USA En del av det är konstlat och kortsiktigt eftersom det är uppdämd efterfrågan, eller hämndköp. Men en del av det är mer grundläggande. Du spenderar inte mycket på det du brukade spendera på, som semester och gå ut på restauranger. Det finns den här psykologiska, nästan överlevnadsutgifter. Jag har gått igenom detta. Det har varit tufft. Det har ibland varit deprimerande. Det har varit lite nervkittlande. Låt oss belöna oss själva.AF: En av de saker som slog mig mest i boken är kapitlet om hälsa. Efter Covid-19-krisen, kan hälsa bli den ultimata lyxen? ER: Vi har haft många som sett hälsa som den nya rikedomen. För tillfället är överlappningen med lyx mer i streetwear och sneakers. Kan en LVMH eller en Kering SA investera i premium hälsoorienterade företag? Du kan titta på Lululemon Athletica Inc. köper Mirror, ett företag som hjälper dig att hålla dig i form hemma. Exemplet med Equinox Group är bra. Equinox är nu på gränsen mellan hälsa och gästfrihet och är också väl positionerat för att dra nytta av premiumisering och rika individers strävan att vara friska i kroppar och sinnen - en del av hälsa-är-det-nya-rikedom-rörelsen. Under de kommande 10 åren är resor inte döda, gästfrihet kommer inte att vara död. Hälsa kommer att bli en bra tillväxtsektor om det finns ett sätt att kombinera dem. I boken pratar jag också om LVMH:s uppdrag att omdefiniera vad lyx ska vara under de kommande 10 åren. Det finns inte många tabun.AF: Kan det inkludera cannabis? Du förutspår att det kommer att bli en av de snabbast växande kategorierna. ER: Det är mycket osannolikt att lyxmärkena kommer att investera, mest för frågor om reglering. Men på vissa gator i Los Angeles konkurrerar cannabisföretag med lyxföretag om platser, om personal och om andelen av plånboken. Och du har avancerade utvecklingar, som mat och vin och cannabiskombinationer. Det finns cannabisolja, som lagras lite som whisky och konjak. Alla dessa kan teoretiskt ta bort lite pengar som skulle ha spenderats på lyxmärken.AF: Du förutspår att väldigt få företag kommer att förbli oberoende, med möjliga undantag för Hermes International, Chanel och Rolex. Hur skulle detta kunna spela ut? ER: När vi väl kommer ur den här krisen på ett meningsfullt sätt, tror jag att vi kommer att se en ny era av frenesi i M&A. Det finns väldigt få tvångsförsäljare. Det handlar mer om insikten från många familjer att skalan spelar roll. Om du är på egen hand är det mycket svårare att komma ur en folkmassa. Jag tror att familjer kommer att slå samman eller sälja sina tillgångar, inte för att de måste, utan för att de förstår att det förmodligen är den bättre lösningen för att deras namn fortfarande ska finnas kvar om 30 år.AF: Så miljonfrågan: Kommer Det slutar med att LVMH köper Tiffany? ER: Vad som än händer är det meningsfullt att utveckla smycken för LVMH. De har förklarat att de inte går vidare med affären på grund av sex veckors försening. Ändå uppmuntras LVMH att ha en 30-årsperspektiv. Antingen är de ute efter att få ett bättre pris, eller så finns det större saker som vi inte är medvetna om, möjligen en koppling till Richemont. Folk pratar om att de byter brud. Men det finns en hel massa krångligheter. Historien är inte över. Vi kommer att höra om detta i flera månader framåt. Den här kolumnen återspeglar inte nödvändigtvis redaktionens eller Bloomberg LP:s och dess ägares åsikter. Andrea Felsted är en Bloomberg Opinion-krönikör som täcker konsument- och detaljhandelsbranschen.
,