Från 10 dollar per aktie i april till nästan 80 dollar per aktie i juni, och tillbaka till 18 dollar per aktie vid tisdagens stängningshandel, verkar den blivande elbilstillverkaren Nikola Corporation (NKLA) vara inställd på att dra en 360 och ta aktien hela vägen tillbaka till där det började. Men en analytiker är inte villig att följa med på resan. Wedbush-analytiker Daniel Ives tog en titt under huven på Nikolas resultatrapport för tredje kvartalet 3, som släpptes i måndags. Tyvärr för investerare som har kopplat sin vagn till den här aktien, gillade han inte vad han såg - och så Ives upprepade sitt "underperform"-betyg på aktien och sitt prismål på 15 $ på Nikola-aktier. (Klicka här för att se Ives meritlista) Vad gillade han inte, specifikt? Ives börjar välgörande nog och hänvisar taktfullt till Nikola som ett "före-inkomstföretag". (Vilket är ett trevligt sätt att säga att de inte har sålt något ännu, och kanske inte ens har en produkt att sälja). Sådan brist på en produkt kan vanligtvis vara skäl nog för investerare att avvisa Nikola-aktier direkt och gå vidare i jakten på ljusare framtidsutsikter. Men Nikola har ett ess i rockärmen i form av General Motors, som i september tillkännagav att de investerar 2 miljarder dollar i Nikola, tar en ägarandel på 11 % i företaget och går med på att hjälpa Nikola att bygga sitt vätgas "Badger". bränslecellsdriven pickup, som siktar på att få ut den på marknaden i slutet av 2022. Så länge GM uttrycker förtroende för Nikola kan investerare åtminstone trösta sig med det faktum att även om de kan misstas när de investerar i företaget, GM och dess team av due diligence-advokater kommer inte att göra det. Om GM gillar Nikola, så lyder teorin, måste det verkligen finnas ett "där" där. Men finns det? Verkligen? Ives håller med om att GM-samarbetet är "nyckeln" i Nikola köpuppsats vid denna tidpunkt. Han påpekar dock också att detta avtal inte kommer att undertecknas officiellt förrän i början av december. Med tanke på relationens betydelse hade det varit trevligt att få lite bekräftelse på att Nikola gör framsteg med att slutföra affären. Men i själva verket, säger Ives, "det hände inte." När man betänker att Nikolas aktiekurs har fallit med nästan hälften sedan detta partnerskap tillkännagavs, verkar det åtminstone finnas en risk att GM kommer att vilja omförhandla hur mycket pengar man investerar, antalet aktier man kommer att göra. motta — eller båda. Dessutom uttryckte Ives tvivel om både tidslinjen och genomförandet av Nikolas planer på att (a) bygga en "Arizona flaggskeppsfabrik" för att tillverka semi-lastbilar med vätebränsleceller, och (b) slutföra en uppsättning av fem " prototyplastbilar i Tyskland.” I teorin är åtminstone alla fem prototyplastbilarna tänkta att vara färdiga i slutet av detta år (säger Nikola). Men i frånvaro av grundaren Trevor Milton - och trots att han ersatts av Mark Russell som VD och GM-chefen Stephen Girsky som ordförande - oroar Ives sig för att "utföranderiskerna för Nikola är avsevärt förhöjda." hänger en värdering för aktien, tvingas Ives dra slutsatsen att "NKLA är en berättelse för mig", och en riskabel investering för enskilda investerare. Är resten av gatan överens? Som det visar sig är analytikerns konsensus mer av en blandad påse. 2 Köp-betyg, 2 Spärrar och 1 Sälj har tilldelats under de senaste tre månaderna, vilket ger NKLA en Hold-status. Men med ett genomsnittligt prismål på $38.50 är det nästan 95 % uppåt från nuvarande nivåer. (Se NKLA-aktieanalys) För att hitta bra idéer för aktiehandel till attraktiva värderingar, besök TipRanks' Best Stocks to Buy, ett nylanserat verktyg som förenar alla TipRanks aktieinsikter. Friskrivningsklausul: De åsikter som uttrycks i den här artikeln är enbart de från den utvalda analytikern. Innehållet är endast avsett att användas i informationssyfte.
Från 10 dollar per aktie i april till nästan 80 dollar per aktie i juni, och tillbaka till 18 dollar per aktie vid tisdagens stängningshandel, verkar den blivande elbilstillverkaren Nikola Corporation (NKLA) vara inställd på att dra en 360 och ta aktien hela vägen tillbaka till där det började. Men en analytiker är inte villig att följa med på resan. Wedbush-analytiker Daniel Ives tog en titt under huven på Nikolas resultatrapport för tredje kvartalet 3, som släpptes i måndags. Tyvärr för investerare som har kopplat sin vagn till den här aktien, gillade han inte vad han såg - och så Ives upprepade sitt "underperform"-betyg på aktien och sitt prismål på 15 $ på Nikola-aktier. (Klicka här för att se Ives meritlista) Vad gillade han inte, specifikt? Ives börjar välgörande nog och hänvisar taktfullt till Nikola som ett "före-inkomstföretag". (Vilket är ett trevligt sätt att säga att de inte har sålt något ännu, och kanske inte ens har en produkt att sälja). Sådan brist på en produkt kan vanligtvis vara skäl nog för investerare att avvisa Nikola-aktier direkt och gå vidare i jakten på ljusare framtidsutsikter. Men Nikola har ett ess i rockärmen i form av General Motors, som i september tillkännagav att de investerar 2 miljarder dollar i Nikola, tar en ägarandel på 11 % i företaget och går med på att hjälpa Nikola att bygga sitt vätgas "Badger". bränslecellsdriven pickup, som siktar på att få ut den på marknaden i slutet av 2022. Så länge GM uttrycker förtroende för Nikola kan investerare åtminstone trösta sig med det faktum att även om de kan misstas när de investerar i företaget, GM och dess team av due diligence-advokater kommer inte att göra det. Om GM gillar Nikola, så lyder teorin, måste det verkligen finnas ett "där" där. Men finns det? Verkligen? Ives håller med om att GM-samarbetet är "nyckeln" i Nikola köpuppsats vid denna tidpunkt. Han påpekar dock också att detta avtal inte kommer att undertecknas officiellt förrän i början av december. Med tanke på relationens betydelse hade det varit trevligt att få lite bekräftelse på att Nikola gör framsteg med att slutföra affären. Men i själva verket, säger Ives, "det hände inte." När man betänker att Nikolas aktiekurs har fallit med nästan hälften sedan detta partnerskap tillkännagavs, verkar det åtminstone finnas en risk att GM kommer att vilja omförhandla hur mycket pengar man investerar, antalet aktier man kommer att göra. motta — eller båda. Dessutom uttryckte Ives tvivel om både tidslinjen och genomförandet av Nikolas planer på att (a) bygga en "Arizona flaggskeppsfabrik" för att tillverka semi-lastbilar med vätebränsleceller, och (b) slutföra en uppsättning av fem " prototyplastbilar i Tyskland.” I teorin är åtminstone alla fem prototyplastbilarna tänkta att vara färdiga i slutet av detta år (säger Nikola). Men i frånvaro av grundaren Trevor Milton - och trots att han ersatts av Mark Russell som VD och GM-chefen Stephen Girsky som ordförande - oroar Ives sig för att "utföranderiskerna för Nikola är avsevärt förhöjda." hänger en värdering för aktien, tvingas Ives dra slutsatsen att "NKLA är en berättelse för mig", och en riskabel investering för enskilda investerare. Är resten av gatan överens? Som det visar sig är analytikerns konsensus mer av en blandad påse. 2 Köp-betyg, 2 Spärrar och 1 Sälj har tilldelats under de senaste tre månaderna, vilket ger NKLA en Hold-status. Men med ett genomsnittligt prismål på $38.50 är det nästan 95 % uppåt från nuvarande nivåer. (Se NKLA-aktieanalys) För att hitta bra idéer för aktiehandel till attraktiva värderingar, besök TipRanks' Best Stocks to Buy, ett nylanserat verktyg som förenar alla TipRanks aktieinsikter. Friskrivningsklausul: De åsikter som uttrycks i den här artikeln är enbart de från den utvalda analytikern. Innehållet är endast avsett att användas i informationssyfte.
,