(Bloomberg) — Åtgärder vidtagna av Transocean Ltd. att avvärja en konkursansökan kan vara precis vad som slutar med att skicka offshore-borrningsföretaget in i kapitel 11 tillsammans med några av sina största kollegor. Världens största ägare av oljeriggar på djupt vatten konstruerade nyligen en obligationsswap för att trimma en del av dess skuld på 9 miljarder dollar ladda och lätta på krisen som orsakas av sjunkande energipriser. Men andra fordringsägare, ledda av Whitebox Advisors LLC och Pacific Investment Management Co., säger att transaktionen uppgår till en standard eftersom den pantsätter tillgångar som Transocean redan lovat dem. De har gett företaget fram till december. 1 för att bota felet, enligt en domstolsanmälan. Borgenärerna söker en förlikning, men skulle vara beredda att kräva omedelbar återbetalning av sin skuld om en affär inte kan nås, vilket kan leda till att Transocean ansöker om konkurs, enligt personer med kännedom om saken. De bad att inte bli identifierade och diskuterade konfidentiella frågor. En taleskvinna för Transocean avböjde att kommentera utöver företagets offentliga domstolshandlingar. Representanter för Pimco och Whitebox avböjde att kommentera. Transocean har sagt i domstolspapper att standardkravet är grundlöst och bör avvisas. Det kallade Whitebox "en dissident minoritetsobligationsinnehavare som försöker tvinga företaget till konkurs", och sade att standardmeddelandet hotar "tillgång till likviditet som är avgörande för företagets fortsatta framgångsrika verksamhet." På papperet är Transocean i bättre form än vissa av dess rivaler. Leds av verkställande direktören Jeremy Thigpen och med huvudkontor i Steinhausen, Schweiz, har företaget tillräckligt med likviditet och kontrakt för att fortsätta arbeta fram till 2023, enligt branschens bevakare. Det står i motsats till jämnåriga Diamond Offshore Drilling Inc., Valaris Plc och Noble Corp. , som alla gick i konkurs tidigare i år. De har problem, delvis för att oljepriset har sjunkit under 40 dollar per fat, där det är svårt att göra vinst, och för att offshoreolja är bland de dyraste att producera. så mycket som 750 miljoner dollar i nya sedlar som förfaller 2027. Gruppen av borgenärer, som äger minst 50 % av Transoceans prioriterade garanterade sedlar som förfaller 2025 och 2027, säger att utbytet är förbjudet eftersom företaget emitterat nya seniora skulder garanterade av tillgångar som redan skulle pantsättas till deras befintliga sedlar. De gjorde först anspråk på det "bedrägliga och tvångsmässiga" utbyteserbjudandet innehöll vilseledande uttalanden och försökte få utbytet att stoppas helt, enligt ett klagomål som lämnats in till federal domstol. Domare George B. Daniels avvisade begäran och Transocean gick vidare med affären och förlängde tidsfristen. Företaget lämnade också in en motfordran mot borgenärsgruppen och bad domare Daniels att avfärda betalningsanmärkningen. Interest SavingsTransocean samlade slutligen in 1.5 miljarder USD i inbjudna sedlar för 750 miljoner USD av nya 11.5 % seniora garanterade obligationer som förfaller 2027, enligt ett uttalande. Detta gjorde det möjligt för Transocean att skära av omkring 826 miljoner dollar i skulder och spara omkring 32 miljoner dollar på ränta, enligt Fredrik Stene, analytiker på Clarksons Platou Securities AS. Det emitterade 687 miljoner dollar i nya 2027-sedlar, som omsattes i september. 18 till 48.5 cent på dollarn, enligt Trace-data sammanställd av Bloomberg. "Om du hade en befintlig prioriterad garanterad sedel, är du nu i en position där du kan se senior osäkrad skuld hoppa framför dig eftersom de är garanterade av ett dotterbolag som ligger närmare tillgångarna”, sa Stene i en intervju. "Du kan hävda att de nuvarande prioriterade garanterade sedlarna har mest att förlora." De oeniga skuldebrevsinnehavarna, representerade av Milbanks advokatbyrå och rådgivare från Evercore Inc., skulle vilja se en omstrukturering av Transoceans balansräkning - i eller utanför konkurs — som engagerar alla intressenter, sa folket. Representanter för Milbank och Evercore svarade inte på förfrågningar om kommentarer. Konkursfördel Om domare Daniels skulle döma mot borgenärerna och företaget lyckas hålla sig utanför konkurs, kan det fortfarande möta en annan typ av press, enligt analytiker. Konkurrenter som Valaris och Noble kommer att ha lägre drifts- och skuldkostnader som ett resultat av att gå igenom kapitel 11, och därmed mer kunna konkurrera på pris. Det är viktigt i en bransch som förblir kroniskt överutbud med för många riggar och inte tillräckligt med offshore-borrningsarbete genererat av producenter. "Detta kan skapa ett scenario där företag med mer hävstång som kommer ut ur nedgången kan vara i nackdel jämfört med bättre kapitaliserade konkurrenter. ", sa Scott Levine, en Bloomberg Intelligence-analytiker, i en september. 21 not. Investerare har noterat, med Transoceans stamaktier på pennystock-nivåer under större delen av året; aktien steg 4% till 83 cent klockan 9:54 i New York. Några av dess 20. panträttslån sätter nya bottennoteringar nästan dagligen, och en del av juniorskulden noteras till mindre än XNUMX cent på dollarn. Transocean har kunnat lita på sin eftersläpning av kontrakt och riklig likviditet, men det kommer i slutändan att måste offshoremarknaden återhämta sig meningsfullt under de kommande två till tre åren, sa Stene.
(Bloomberg) — Åtgärder vidtagna av Transocean Ltd. att avvärja en konkursansökan kan vara precis vad som slutar med att skicka offshore-borrningsföretaget in i kapitel 11 tillsammans med några av sina största kollegor. Världens största ägare av oljeriggar på djupt vatten konstruerade nyligen en obligationsswap för att trimma en del av dess skuld på 9 miljarder dollar ladda och lätta på krisen som orsakas av sjunkande energipriser. Men andra fordringsägare, ledda av Whitebox Advisors LLC och Pacific Investment Management Co., säger att transaktionen uppgår till en standard eftersom den pantsätter tillgångar som Transocean redan lovat dem. De har gett företaget fram till december. 1 för att bota felet, enligt en domstolsanmälan. Borgenärerna söker en förlikning, men skulle vara beredda att kräva omedelbar återbetalning av sin skuld om en affär inte kan nås, vilket kan leda till att Transocean ansöker om konkurs, enligt personer med kännedom om saken. De bad att inte bli identifierade och diskuterade konfidentiella frågor. En taleskvinna för Transocean avböjde att kommentera utöver företagets offentliga domstolshandlingar. Representanter för Pimco och Whitebox avböjde att kommentera. Transocean har sagt i domstolspapper att standardkravet är grundlöst och bör avvisas. Det kallade Whitebox "en dissident minoritetsobligationsinnehavare som försöker tvinga företaget till konkurs", och sade att standardmeddelandet hotar "tillgång till likviditet som är avgörande för företagets fortsatta framgångsrika verksamhet." På papperet är Transocean i bättre form än vissa av dess rivaler. Leds av verkställande direktören Jeremy Thigpen och med huvudkontor i Steinhausen, Schweiz, har företaget tillräckligt med likviditet och kontrakt för att fortsätta arbeta fram till 2023, enligt branschens bevakare. Det står i motsats till jämnåriga Diamond Offshore Drilling Inc., Valaris Plc och Noble Corp. , som alla gick i konkurs tidigare i år. De har problem, delvis för att oljepriset har sjunkit under 40 dollar per fat, där det är svårt att göra vinst, och för att offshoreolja är bland de dyraste att producera. så mycket som 750 miljoner dollar i nya sedlar som förfaller 2027. Gruppen av borgenärer, som äger minst 50 % av Transoceans prioriterade garanterade sedlar som förfaller 2025 och 2027, säger att utbytet är förbjudet eftersom företaget emitterat nya seniora skulder garanterade av tillgångar som redan skulle pantsättas till deras befintliga sedlar. De gjorde först anspråk på det "bedrägliga och tvångsmässiga" utbyteserbjudandet innehöll vilseledande uttalanden och försökte få utbytet att stoppas helt, enligt ett klagomål som lämnats in till federal domstol. Domare George B. Daniels avvisade begäran och Transocean gick vidare med affären och förlängde tidsfristen. Företaget lämnade också in en motfordran mot borgenärsgruppen och bad domare Daniels att avfärda betalningsanmärkningen. Interest SavingsTransocean samlade slutligen in 1.5 miljarder USD i inbjudna sedlar för 750 miljoner USD av nya 11.5 % seniora garanterade obligationer som förfaller 2027, enligt ett uttalande. Detta gjorde det möjligt för Transocean att skära av omkring 826 miljoner dollar i skulder och spara omkring 32 miljoner dollar på ränta, enligt Fredrik Stene, analytiker på Clarksons Platou Securities AS. Det emitterade 687 miljoner dollar i nya 2027-sedlar, som omsattes i september. 18 till 48.5 cent på dollarn, enligt Trace-data sammanställd av Bloomberg. "Om du hade en befintlig prioriterad garanterad sedel, är du nu i en position där du kan se senior osäkrad skuld hoppa framför dig eftersom de är garanterade av ett dotterbolag som ligger närmare tillgångarna”, sa Stene i en intervju. "Du kan hävda att de nuvarande prioriterade garanterade sedlarna har mest att förlora." De oeniga skuldebrevsinnehavarna, representerade av Milbanks advokatbyrå och rådgivare från Evercore Inc., skulle vilja se en omstrukturering av Transoceans balansräkning - i eller utanför konkurs — som engagerar alla intressenter, sa folket. Representanter för Milbank och Evercore svarade inte på förfrågningar om kommentarer. Konkursfördel Om domare Daniels skulle döma mot borgenärerna och företaget lyckas hålla sig utanför konkurs, kan det fortfarande möta en annan typ av press, enligt analytiker. Konkurrenter som Valaris och Noble kommer att ha lägre drifts- och skuldkostnader som ett resultat av att gå igenom kapitel 11, och därmed mer kunna konkurrera på pris. Det är viktigt i en bransch som förblir kroniskt överutbud med för många riggar och inte tillräckligt med offshore-borrningsarbete genererat av producenter. "Detta kan skapa ett scenario där företag med mer hävstång som kommer ut ur nedgången kan vara i nackdel jämfört med bättre kapitaliserade konkurrenter. ", sa Scott Levine, en Bloomberg Intelligence-analytiker, i en september. 21 not. Investerare har noterat, med Transoceans stamaktier på pennystock-nivåer under större delen av året; aktien steg 4% till 83 cent klockan 9:54 i New York. Några av dess 20. panträttslån sätter nya bottennoteringar nästan dagligen, och en del av juniorskulden noteras till mindre än XNUMX cent på dollarn. Transocean har kunnat lita på sin eftersläpning av kontrakt och riklig likviditet, men det kommer i slutändan att måste offshoremarknaden återhämta sig meningsfullt under de kommande två till tre åren, sa Stene.
,