(Bloomberg) — Wells Fargo & Co. undersöker att sälja en enhet som erbjuder butiksmärkta kreditkort eftersom banken väljer företag att behålla eller bryta i en bred strategisk översyn, enligt personer med kunskap om saken. Enheten som tillhandahåller så- så kallade private-label-kort och point-of-sale-finansiering träffar avtal med återförsäljare så att shoppare kan köpa varor som smycken, apparater och möbler på kredit. Banken har börjat nå ut direkt till möjliga anbudsgivare, sade folket och bad om att inte bli namngivna eftersom samtalen är privata. Verkställande direktör Charlie Scharf, som tog över förra året, har granskat den San Francisco-baserade bankens verksamhet. Företaget har börjat mäta anbudsgivarnas intresse för en mängd olika företag, med diskussioner som har dykt upp under de senaste veckorna för att potentiellt sälja en kapitalförvaltare på 607 miljarder dollar, en företagsenhet och en portfölj med studielån på 10 miljarder dollar. Utgifterna på marknaden för privata kort ökade till cirka 191 miljarder dollar förra året, men Wells Fargo är inte bland de fem bästa företagen där, och det är oklart hur mycket dess detaljhandelsfinansieringsenhet är värd. Banken har inte fattat ett slutgiltigt beslut om en försäljning och kan fortfarande välja att behålla den, sa folket. En talesman för företaget avböjde att kommentera konfidentiella överläggningar. Att avyttra enheten skulle markera ett skifte för banken från ett halvt decennium sedan. Vid en investerarkonferens 2014 sa dåvarande finanschefen John Shrewsberry att företaget var ute efter att bygga sin portfölj med privata märken ytterligare. Men företaget täppte aldrig till gapet med jättar med privata märken som Synchrony Financial, Citigroup Inc. och Capital One Financial Corp. Medan Synchrony kontrollerar ungefär 40 % av marknaden för privata märkeskort har Wells Fargo en relativt liten del, enligt Nilson-rapporten, en branschpublikation. Den uppskattar att Wells Fargos andel av utgifterna för kort med privata märken sjönk något till 5.75 % under 2019, medan bankens andel av lånen sjönk med nio punkter till 3.63 %. Scharf förbereder sig för att lägga ut sin vision för att vända den ansträngda långivaren efter flera år. av skandaler. Han har lovat en enklare struktur som fokuserar på nyckelenheter, och berättade för analytiker förra månaden att företaget kommer att "fortsätta att lämna vissa saker som inte är kärnan i den amerikanska bankrörelsen." För fler artiklar som denna, besök oss på bloomberg.comSubscribe nu för att ligga steget före med den mest pålitliga affärsnyhetskällan.©2020 Bloomberg LP,
(Bloomberg) — Wells Fargo & Co. undersöker att sälja en enhet som erbjuder butiksmärkta kreditkort eftersom banken väljer företag att behålla eller bryta i en bred strategisk översyn, enligt personer med kunskap om saken. Enheten som tillhandahåller så- så kallade private-label-kort och point-of-sale-finansiering träffar avtal med återförsäljare så att shoppare kan köpa varor som smycken, apparater och möbler på kredit. Banken har börjat nå ut direkt till möjliga anbudsgivare, sade folket och bad om att inte bli namngivna eftersom samtalen är privata. Verkställande direktör Charlie Scharf, som tog över förra året, har granskat den San Francisco-baserade bankens verksamhet. Företaget har börjat mäta anbudsgivarnas intresse för en mängd olika företag, med diskussioner som har dykt upp under de senaste veckorna för att potentiellt sälja en kapitalförvaltare på 607 miljarder dollar, en företagsenhet och en portfölj med studielån på 10 miljarder dollar. Utgifterna på marknaden för privata kort ökade till cirka 191 miljarder dollar förra året, men Wells Fargo är inte bland de fem bästa företagen där, och det är oklart hur mycket dess detaljhandelsfinansieringsenhet är värd. Banken har inte fattat ett slutgiltigt beslut om en försäljning och kan fortfarande välja att behålla den, sa folket. En talesman för företaget avböjde att kommentera konfidentiella överläggningar. Att avyttra enheten skulle markera ett skifte för banken från ett halvt decennium sedan. Vid en investerarkonferens 2014 sa dåvarande finanschefen John Shrewsberry att företaget var ute efter att bygga sin portfölj med privata märken ytterligare. Men företaget täppte aldrig till gapet med jättar med privata märken som Synchrony Financial, Citigroup Inc. och Capital One Financial Corp. Medan Synchrony kontrollerar ungefär 40 % av marknaden för privata märkeskort har Wells Fargo en relativt liten del, enligt Nilson-rapporten, en branschpublikation. Den uppskattar att Wells Fargos andel av utgifterna för kort med privata märken sjönk något till 5.75 % under 2019, medan bankens andel av lånen sjönk med nio punkter till 3.63 %. Scharf förbereder sig för att lägga ut sin vision för att vända den ansträngda långivaren efter flera år. av skandaler. Han har lovat en enklare struktur som fokuserar på nyckelenheter, och berättade för analytiker förra månaden att företaget kommer att "fortsätta att lämna vissa saker som inte är kärnan i den amerikanska bankrörelsen." För fler artiklar som denna, besök oss på bloomberg.comSubscribe nu för att ligga steget före med den mest pålitliga affärsnyhetskällan.©2020 Bloomberg LP
,