Det ikoniska amerikanska motorcykelmärket Harley-Davidson Inc (NYSE: HOG) har beslutat att lämna Indien – världens största motorcykelmarknad, som en del av sin "Rewire"-strategi att ha en smalare driftsmodell. Vad hände: Harley hade kämpat för att göra in-roads på Indiens motorcykelmarknad dominerad av lågprisaktörer. Som ett resultat beslutade man att stänga butiken i Indien som en del av sin omstruktureringsstrategi som introducerades av Jochen Zeitz, ordförande, VD och koncernchef, som tillträdde i maj i år. Harley räknar med att slutföra ombyggnaden under de kommande 12 månaderna, vilket kommer att inkludera en minskning med cirka 70 anställda och en omstruktureringskostnad på 75 miljoner USD. Företaget har anställt tidigare Tyson Foods, Inc. (NYSE: TSN) chefen Gina Goetter som ny finanschef från och med den 30 september. ”Indien är en marknad med hög volym och låg marginal. De var inte strukturerade för att spela det spelet, eftersom de var i den spetsiga änden av pyramiden. Livsstilselementet som följer med att äga en Harley-cykel är inte heller fullt utvecklat i Indien ännu, säger Hormazd Sorabjee, redaktör för Autocar India till BBC. Coronavirus-pandemin har gett ett slag för cykeltillverkaren, som redan kämpade med en genomsnittlig försäljning 3,000 450,000 enheter per år. Företaget kunde inte slå Royal Enfields överkomliga priser, som dominerar marknaden för premiummotorcyklar. Harleys cyklar i Indien började på 6,100 200,000 INR (2,717.67 19 USD) jämfört med Royal Enfields lättare fordon som säljs för 2020 XNUMX INR (XNUMX XNUMX USD), rapporterar Financial Times. Varför det är viktigt: Harleys utträde kommer efter General Motors Company (NYSE: GM) och Ford Motor Company (NYSE: F) minskade sin verksamhet i Indien. Landets bilsektor har kämpat en tid och den japanska biltillverkaren Toyota Motor Corp (NYSE: TM) har beslutat att inte expandera i Indien på grund av högre skatter, rapporterar FT. Indiens premiärminister Narendra Modis "Make-in-India" har haft begränsad framgång i detta avseende. Detta kommer inte båda gott för Trump-administrationen, som har anklagat Indien för orättvis behandling. Det kan vara en problematik med USA, som Indien förhandlar om ett frihandelsavtal med, enligt BBC.Se mer från Benzinga * Skyhöga fall av covid-XNUMX dämpar europeiska marknader * Asiatiska marknader förblir blandade med förhoppningar om färsk amerikansk stimulans * Fördröjning TikTok förbjuda eller försvara på fredag, säger domaren till Trump Administration(C) XNUMX Benzinga.com. Benzinga ger ingen investeringsrådgivning. Alla rättigheter förbehållna.,
Det ikoniska amerikanska motorcykelmärket Harley-Davidson Inc (NYSE: HOG) har beslutat att lämna Indien – världens största motorcykelmarknad, som en del av sin "Rewire"-strategi att ha en smalare driftsmodell. Vad hände: Harley hade kämpat för att göra in-roads på Indiens motorcykelmarknad dominerad av lågprisaktörer. Som ett resultat beslutade man att stänga butiken i Indien som en del av sin omstruktureringsstrategi som introducerades av Jochen Zeitz, ordförande, VD och koncernchef, som tillträdde i maj i år. Harley räknar med att slutföra ombyggnaden under de kommande 12 månaderna, vilket kommer att inkludera en minskning med cirka 70 anställda och en omstruktureringskostnad på 75 miljoner USD. Företaget har anställt tidigare Tyson Foods, Inc. (NYSE: TSN) chefen Gina Goetter som ny finanschef från och med den 30 september. ”Indien är en marknad med hög volym och låg marginal. De var inte strukturerade för att spela det spelet, eftersom de var i den spetsiga änden av pyramiden. Livsstilselementet som följer med att äga en Harley-cykel är inte heller fullt utvecklat i Indien ännu, säger Hormazd Sorabjee, redaktör för Autocar India till BBC. Coronavirus-pandemin har gett ett slag för cykeltillverkaren, som redan kämpade med en genomsnittlig försäljning 3,000 450,000 enheter per år. Företaget kunde inte slå Royal Enfields överkomliga priser, som dominerar marknaden för premiummotorcyklar. Harleys cyklar i Indien började på 6,100 200,000 INR (2,717.67 19 USD) jämfört med Royal Enfields lättare fordon som säljs för 2020 XNUMX INR (XNUMX XNUMX USD), rapporterar Financial Times. Varför det är viktigt: Harleys utträde kommer efter General Motors Company (NYSE: GM) och Ford Motor Company (NYSE: F) minskade sin verksamhet i Indien. Landets bilsektor har kämpat en tid och den japanska biltillverkaren Toyota Motor Corp (NYSE: TM) har beslutat att inte expandera i Indien på grund av högre skatter, rapporterar FT. Indiens premiärminister Narendra Modis "Make-in-India" har haft begränsad framgång i detta avseende. Detta kommer inte båda gott för Trump-administrationen, som har anklagat Indien för orättvis behandling. Det kan vara en problematik med USA, som Indien förhandlar om ett frihandelsavtal med, enligt BBC.Se mer från Benzinga * Skyhöga fall av covid-XNUMX dämpar europeiska marknader * Asiatiska marknader förblir blandade med förhoppningar om färsk amerikansk stimulans * Fördröjning TikTok förbjuda eller försvara på fredag, säger domaren till Trump Administration(C) XNUMX Benzinga.com. Benzinga ger ingen investeringsrådgivning. Alla rättigheter förbehållna.
,