(Bloomberg) — Alibaba Group Holding Ltd. förutser att dess molntjänstarm kommer att bli lönsam för första gången i år, en milstolpe för den decenniumgamla verksamheten som understryker hur Asiens största företag förväntar sig en återgång till pre-pandeminivåer när Kinas ekonomi återhämtar sig. Alibabas aktier steg så mycket som 4 % i Hong Kong, deras största intradagsvinst på över en månad. Dess internetdatorverksamhet växer med ungefär 60 % med en årlig intäktstakt på cirka 7 miljarder dollar, berättade finanschef Maggie Wu för investerare vid en årlig företagskonferens. Enheten bör bli lönsam under det år som slutar i mars, sa hon. Cainiao, logistiktjänsten Alibaba vek sig helt in i sitt bredare imperium 2017, borde generera positivt kassaflöde på operativ basis under samma period, tillade hon.Kinas mest värdefulla corporation har investerat miljarder i att hosta datorer för företag över molnet, samtidigt som de bygger ett rikstäckande logistiknätverk som kan hantera de miljarder paket som dess e-handelsverksamhet kastar ut. Att uppnå lönsamhet kommer att stärka Alibaba när det försöker återuppliva tillväxten tillsammans med en återhämtning i den bredare kinesiska ekonomin. E-handelsjätten ökar konsumtionsutgifterna – särskilt online – i ett land bland de första att återhämta sig från Covid-19. "Vi spenderar vanligtvis 8 till 10 år på att inkubera, vårda och växa ett nytt företag," chefen Verkställande direktör Daniel Zhang berättade för investerare. "Vi anser oss fortfarande vara i det begynnande skedet av den globala moln-eran." Liksom Amazon.com Inc. har Alibabas molntjänst utvecklats ur den beräkningskraft som krävs för att hantera miljarder online shoppingtransaktioner för att bli en av dess snabbaste- växande initiativ. Det kinesiska företaget förlitar sig idag på tjänsten, som konkurrerar globalt med Amazon Web Services, Microsoft Corp. och Google, för att underbygga både sin globala expansion och intåg på nyare arenor som livestreaming.Läs mer: Alibaba ropar tillbaka efter viruset medan man tittar på "Fluid" USVad Bloomberg Intelligence säger Kinas investering i ny infrastruktur – inklusive 5G-nätverk och datacenter – kan nå 8-10 biljoner yuan i sin 14:e femårsplan, och tar rampljuset från traditionella projekt som fortfarande kan utgöra mer än 80 % av infrastrukturutgifterna. En dubbel utvecklingssträvan kan stötta ekonomin samtidigt som den lägger grunden för teknologidriven långsiktig tillväxt.- Denise Wong, analytikerKlicka här för forskningen.Alibabas molnverksamhet fortsatte att växa under de globala Covid-19-avstängningarna i år. Det hade en ledande andel på 40.1 % av Kinas totala utgifter för molninfrastrukturtjänster under junikvartalet, mer än dubbelt så mycket som dess närmaste konkurrenter, enligt industriforskaren Canalys. Även när ekonomierna börjar återhämta sig siktar företaget på att dra fördel av förändringen för att uppgradera fler företags IT-infrastrukturer till molnet och öka molnbaserat samarbete på jobbet, sa Zhang till investerare på onsdagen. Detaljhandel i världens nr. 2-ekonomin steg för första gången i år i augusti, efter att virusrestriktionerna lättade. Återkomsten av konsumtionsutgifter har gjort det möjligt för Alibaba att ytterligare expandera ett imperium på 700 miljarder dollar som redan sträcker sig över onlinedetaljhandel, matleverans och internetdatorer. Det äger en tredjedel av Ant Group, den kinesiska finansiella titan som driver världens potentiellt största börsintroduktion, och presenterade senast planer på att skapa en ny verksamhetsgren genom att modernisera fabrikerna. Exklusive dess andel i Ant, värderas Alibabas strategiska investeringar för närvarande till till 45 miljarder dollar, sa Wu till investerare på onsdagen och tillade att företaget kommer att fortsätta att investera i teknik och forskning. Alibaba rapporterade förra året en andel på 83 miljarder dollar i sin globala portfölj av investeringar, som inkluderade dess 33%-andel i fintech-behemoth.Zhang – krediterad för att ha orkestrerat Alibabas sista stora satsning på en ny arena, med en övergång till fysisk detaljhandel — svarar delvis på den hårdnande konkurrensen på flera fronter. Pinduoduo Inc. har lockat bort småstadsköpare med billigare fynd, medan den traditionella fienden JD.com Inc. har vågat sig bortom sin traditionella styrka inom hemelektronik till dagligvaror, en kategori som skjutit i förgrunden under rikstäckande nedstängningar. Även sociala medieföretag som ByteDance Ltd. och Tencent Holdings Ltd. når alltmer ut till kunder genom livestreaming – en rutt som Alibaba var pionjär med Taobao Live – efter att Covid-19 underblåste onlineunderhållning. Medan rivaliserande videoappar som Tencent-stödda Kuaishou och ByteDances Douyin vanligtvis dirigerade trafik till Alibaba-plattformar, försöker de nu hantera transaktionerna själva. Sedan finns det en ihållande konkurrens inom matleverans. Alibabas Ele.me riktar nu blommor, hushållerskor och massörer till tröskeln förutom lunchlådor, medan Tencent-stödda Meituan Dianping försöker sig på skönhetsprodukter och smartphones. Med mer än 1 miljard årliga aktiva konsumenter genererade Alibaba över 1 biljon dollar i bruttoprodukter värde under de 12 månaderna som slutade juni, sa Wu. Utgifterna på dess plattformar stod för cirka 18 % av Kinas totala detaljhandelsförsäljning, en ökning från cirka 10 % 2015. "Inhemsk konsumtion, molnberäkning och dataintelligens och globalisering - det här är de tre tillväxtmotorerna för Alibabas framtid", sa Zhang.
(Bloomberg) — Alibaba Group Holding Ltd. förutser att dess molntjänstarm kommer att bli lönsam för första gången i år, en milstolpe för den decenniumgamla verksamheten som understryker hur Asiens största företag förväntar sig en återgång till pre-pandeminivåer när Kinas ekonomi återhämtar sig. Alibabas aktier steg så mycket som 4 % i Hong Kong, deras största intradagsvinst på över en månad. Dess internetdatorverksamhet växer med ungefär 60 % med en årlig intäktstakt på cirka 7 miljarder dollar, berättade finanschef Maggie Wu för investerare vid en årlig företagskonferens. Enheten bör bli lönsam under det år som slutar i mars, sa hon. Cainiao, logistiktjänsten Alibaba vek sig helt in i sitt bredare imperium 2017, borde generera positivt kassaflöde på operativ basis under samma period, tillade hon.Kinas mest värdefulla corporation har investerat miljarder i att hosta datorer för företag över molnet, samtidigt som de bygger ett rikstäckande logistiknätverk som kan hantera de miljarder paket som dess e-handelsverksamhet kastar ut. Att uppnå lönsamhet kommer att stärka Alibaba när det försöker återuppliva tillväxten tillsammans med en återhämtning i den bredare kinesiska ekonomin. E-handelsjätten ökar konsumtionsutgifterna – särskilt online – i ett land bland de första att återhämta sig från Covid-19. "Vi spenderar vanligtvis 8 till 10 år på att inkubera, vårda och växa ett nytt företag," chefen Verkställande direktör Daniel Zhang berättade för investerare. "Vi anser oss fortfarande vara i det begynnande skedet av den globala moln-eran." Liksom Amazon.com Inc. har Alibabas molntjänst utvecklats ur den beräkningskraft som krävs för att hantera miljarder online shoppingtransaktioner för att bli en av dess snabbaste- växande initiativ. Det kinesiska företaget förlitar sig idag på tjänsten, som konkurrerar globalt med Amazon Web Services, Microsoft Corp. och Google, för att underbygga både sin globala expansion och intåg på nyare arenor som livestreaming.Läs mer: Alibaba ropar tillbaka efter viruset medan man tittar på "Fluid" USVad Bloomberg Intelligence säger Kinas investering i ny infrastruktur – inklusive 5G-nätverk och datacenter – kan nå 8-10 biljoner yuan i sin 14:e femårsplan, och tar rampljuset från traditionella projekt som fortfarande kan utgöra mer än 80 % av infrastrukturutgifterna. En dubbel utvecklingssträvan kan stötta ekonomin samtidigt som den lägger grunden för teknologidriven långsiktig tillväxt.- Denise Wong, analytikerKlicka här för forskningen.Alibabas molnverksamhet fortsatte att växa under de globala Covid-19-avstängningarna i år. Det hade en ledande andel på 40.1 % av Kinas totala utgifter för molninfrastrukturtjänster under junikvartalet, mer än dubbelt så mycket som dess närmaste konkurrenter, enligt industriforskaren Canalys. Även när ekonomierna börjar återhämta sig siktar företaget på att dra fördel av förändringen för att uppgradera fler företags IT-infrastrukturer till molnet och öka molnbaserat samarbete på jobbet, sa Zhang till investerare på onsdagen. Detaljhandel i världens nr. 2-ekonomin steg för första gången i år i augusti, efter att virusrestriktionerna lättade. Återkomsten av konsumtionsutgifter har gjort det möjligt för Alibaba att ytterligare expandera ett imperium på 700 miljarder dollar som redan sträcker sig över onlinedetaljhandel, matleverans och internetdatorer. Det äger en tredjedel av Ant Group, den kinesiska finansiella titan som driver världens potentiellt största börsintroduktion, och presenterade senast planer på att skapa en ny verksamhetsgren genom att modernisera fabrikerna. Exklusive dess andel i Ant, värderas Alibabas strategiska investeringar för närvarande till till 45 miljarder dollar, sa Wu till investerare på onsdagen och tillade att företaget kommer att fortsätta att investera i teknik och forskning. Alibaba rapporterade förra året en andel på 83 miljarder dollar i sin globala portfölj av investeringar, som inkluderade dess 33%-andel i fintech-behemoth.Zhang – krediterad för att ha orkestrerat Alibabas sista stora satsning på en ny arena, med en övergång till fysisk detaljhandel — svarar delvis på den hårdnande konkurrensen på flera fronter. Pinduoduo Inc. har lockat bort småstadsköpare med billigare fynd, medan den traditionella fienden JD.com Inc. har vågat sig bortom sin traditionella styrka inom hemelektronik till dagligvaror, en kategori som skjutit i förgrunden under rikstäckande nedstängningar. Även sociala medieföretag som ByteDance Ltd. och Tencent Holdings Ltd. når alltmer ut till kunder genom livestreaming – en rutt som Alibaba var pionjär med Taobao Live – efter att Covid-19 underblåste onlineunderhållning. Medan rivaliserande videoappar som Tencent-stödda Kuaishou och ByteDances Douyin vanligtvis dirigerade trafik till Alibaba-plattformar, försöker de nu hantera transaktionerna själva. Sedan finns det en ihållande konkurrens inom matleverans. Alibabas Ele.me riktar nu blommor, hushållerskor och massörer till tröskeln förutom lunchlådor, medan Tencent-stödda Meituan Dianping försöker sig på skönhetsprodukter och smartphones. Med mer än 1 miljard årliga aktiva konsumenter genererade Alibaba över 1 biljon dollar i bruttoprodukter värde under de 12 månaderna som slutade juni, sa Wu. Utgifterna på dess plattformar stod för cirka 18 % av Kinas totala detaljhandelsförsäljning, en ökning från cirka 10 % 2015. "Inhemsk konsumtion, molnberäkning och dataintelligens och globalisering - det här är de tre tillväxtmotorerna för Alibabas framtid", sa Zhang.
,